MAREŠ, David and Martin JANÍČKO. THE RELIANCE OF THE CZECH ECONOMY ON ITS AUTOMOTIVE SECTOR. Central European Business Review. Prague: Prague University of Economics and Business, vol. 11, No 2, p. 1-17. ISSN 1805-4854. doi:10.18267/j.cebr.285. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name THE RELIANCE OF THE CZECH ECONOMY ON ITS AUTOMOTIVE SECTOR
Name in Czech SPOLEHLIVOST ČESKÉ EKONOMIKY NA JEJÍ AUTOMOBILOVÝ SEKTOR
Authors MAREŠ, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin JANÍČKO.
Edition Central European Business Review, Prague, Prague University of Economics and Business, 2022, 1805-4854.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/04274644:_____/22:#0000864
Organization unit University of Finance and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.18267/j.cebr.285
UT WoS 000800566100001
Keywords (in Czech) automobilový průmysl; makroekonomická výkonnost; rovnováha
Keywords in English automotive industry; macroeconomic performance; equilibrium
Tags AR 2021-2022, RIV_2023, xJ3
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Štruncová, učo 38491. Changed: 7/2/2023 12:36.
Abstract
This paper explores the relationship between the performance of the Czech automotive industry and the performance of the Czech macroeconomy with an objective to fill in some existing gaps in the research on this topic. An overreliance on one sector could have harmful consequences for the competitiveness of the entire economy but sometimes also for the sector itself, particularly in the long run. We test several hypotheses in this context using two frameworks: a vector autoregression model with exogenous drivers and a vector error correction model, both built on quarterly time series data in the period ranging from 2000 to 2017 and validated out-of-sample on the 2018 and 2019 data. The results suggest that the macroeconomy appears to some extent forecastable by the performance of its automotive sector. This is further supported by the fact that the forecasting performance of the selected models looks reasonable. Likewise, the results show that the key variables proxying the performance of the automotive industry tend to converge to a long-run equilibrium or at least exhibit a long-run relationship with and/or vis-à-vis the selected macroeconomic indicators. This finding is in line with the fact that the automotive sector has an important position in the Czech economy also from a longer-term perspective. Yet, we have not found that the macroeconomy would be overreliant on automotives in general terms
Abstract (in Czech)
Tento příspěvek zkoumá vztah mezi výkonem českého automobilového průmyslu průmyslu a výkonnosti české makroekonomiky s cílem naplnit některé existující mezery ve výzkumu na toto téma. Mohlo by dojít k nadměrnému spoléhání se na jeden sektor škodlivé důsledky pro konkurenceschopnost celé ekonomiky, ale někdy také pro samotný sektor, zejména z dlouhodobého hlediska. V této souvislosti testujeme několik hypotéz pomocí dvou rámců: vektorového autoregresního modelu s exogenními ovladači a vektoru model opravy chyb, oba postavené na čtvrtletních datech časových řad v období od 2000 až 2017 a ověřeno mimo vzorek na datech z let 2018 a 2019. Výsledky naznačují že se makroekonomika jeví do určité míry předvídatelná podle výkonnosti její automobilový sektor. To je dále podpořeno skutečností, že prognóza výkonnosti vybrané modely vypadají rozumně. Stejně tak výsledky ukazují, že klíčové proměnné proxy výkon automobilového průmyslu má tendenci konvergovat k dlouhodobému horizontu rovnovážné nebo alespoň vykazují dlouhodobý vztah s a/nebo vis-à-vis vybraným makroekonomické ukazatele. Toto zjištění je v souladu se skutečností, kterou má automobilový sektor významnou pozici v české ekonomice i z dlouhodobějšího hlediska. Přesto my nezjistili, že by makroekonomika byla obecně příliš závislá na automobilovém průmyslu podmínky
PrintDisplayed: 29/3/2024 07:00