Klíčová slova česky
Úroveň dosaženého vzdělání, země EU, práce na plný úvazek, genderové rozdíly v odměňování, práce na částečný úvazek, metoda GMM.
Klíčová slova anglicky
Educational attainment, EU countries, full-time work, gender wage gap, part-time work, GMM method.
V originále
Problematics of inequality of wages for both males and females is much-discussed nowadays. The EU countries are typical of developing the value of the gender wage gap in individual countries. As empirical literature shows, the reasons behind the gender pay gap are not simple. The paper's objective was to examine the effect of the educational attainment and type of employment on the value of the gender wage gap in EU countries in 2006 – 2018. The method GMM shows that selected variables focused on educational attainment and type of employment did not explain any part of the gender wage gap. These results could be related to the fact that education is available for both genders practically without limitations. There may be a specified share of women in some workplaces; importance can have a quality of parental leave policy, the day-care system, and legislative protection of women on parental or maternity leave, which influenced participation in the labor force, etc. These findings show there could be different variables that could affect the values of the gender wage gap in analyzed European Union regions.
Česky
Problematika mzdové nerovnosti mužů i žen je v dnešní době velmi diskutovaná. V jednotlivých zemích EU je typický odlišný vývoj hodnoty mzdového rozdílu mezi muži a ženami. Jak ukazuje empirická literatura, příčiny rozdílů v odměňování žen a mužů nejsou jednoznačné. Cílem příspěvku bylo prozkoumat, zda může mít úroveň dosaženého vzdělání a typ pracovního úvazku vliv na hodnotu genderového mzdového rozdílu v zemích EU v letech 2006 – 2018. S využitím metody GMM bylo možné zjistit, že vybrané proměnné zaměřené na dosaženou úroveň vzdělání a typ pracovního úvazku nevysvětlovaly jakoukoliv část genderového mzdového rozdílu. Tyto výsledky by mohly souviset s tím, že vzdělání je pro obě pohlaví dostupné prakticky bez větších omezení. Na některých pracovištích může být požadováno minimální procentní zastoupení ženami; význam může mít kvalita politiky rodičovské dovolené, systém denní péče a legislativní ochrana žen na rodičovské či mateřské dovolené, která ovlivnila situaci na trhu práce, atd. Tato zjištění ukazují, že mohou existovat jiné proměnné, které mohou ovlivnit hodnoty genderového mzdového rozdílu v analyzovaných regionech Evropské unie.
Anglicky
Problematics of inequality of wages for both males and females is much-discussed nowadays. The EU countries are typical of developing the value of the gender wage gap in individual countries. As empirical literature shows, the reasons behind the gender pay gap are not simple. The paper's objective was to examine the effect of the educational attainment and type of employment on the value of the gender wage gap in EU countries in 2006 – 2018. The method GMM shows that selected variables focused on educational attainment and type of employment did not explain any part of the gender wage gap. These results could be related to the fact that education is available for both genders practically without limitations. There may be a specified share of women in some workplaces; importance can have a quality of parental leave policy, the day-care system, and legislative protection of women on parental or maternity leave, which influenced participation in the labor force, etc. These findings show there could be different variables that could affect the values of the gender wage gap in analyzed European Union regions.