B_GMM Gender, media and marketing

University of Finance and Administration
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Dita Egertová
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The course aims to introduce basic approaches to media and marketing construction of gender as important categories of individual and group identity. It deals with it in relation to media content, material and intangible culture, while a specific part is represented by new media. Each block deals with a theoretical reflection on the issue, it also presents empirical data and practical examples.
Learning outcomes
After completing the course, the student will be able to: - analyze current scientific knowledge in the field of gender; - enrich their knowledge in the field of marketing.
Syllabus
  • 1. Introduction to the issue - social construction of identities 2. Families and their constructed image 3. Childhood as a product 4. Human sexuality 5. Gender 6. The others…. 7. Global sex industry 8. Theory of gender inequality 9. Gender-based violence 10. The myth of romantic love and gender identification 11. Gender socialization through advertising 12. Heteronormativity, queer and its representation in the media
Literature
    required literature
  • Bačuvčík, Radim, ed. Žena a muž v marketingové komunikaci. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2010. 260 s. Protipóly marketingové komunikace. ISBN 978-80-904273-4-1.
  • Slavíčková, Pavla, ed. Ženy-podnikatelky v minulosti a současnosti. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016. 292 stran. ISBN 978-80-7422-508-6.
  • Havlíková, Petra, ed. a Kvasnicová, Jana, ed. Sexistická reklama. První vydání. Brno: Nesehnutí, 2020. 197 stran. ISBN 978-80-87217-65-8.
  • Švarcová, Markéta, Marková Volejníčková, Romana a Křížková, Alena. Podnikatelky?. Vydání první. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i, 2020. 199 stran. ISBN 978-80-7330-365-5.
  • Knotková-Čapková, Blanka a kol. Gender v textu a obraznosti: představa, utopie, maska, sen a fantazie. Praha: Gender Studies, o.p.s., 2016. 190 stran. ISBN 978-80-86520-51-3.
    recommended literature
  • Beard, Mary. Ženy a moc: manifest. Překlad Hana Ulmanová. Vydání první. Praha: Argo, 2020. 126 stran. ISBN 978-80-257-3347-9.
  • Chytra, Zdeněk. Istanbulská úmluva a další doprovodné texty. V Praze: Adam Benjamin Bartoš ve spolupráci se spolkem Tradiční rodina z.s., 2019. 41 stran. Národovecká knihovnička; sešit č. 15. ISBN 978-80-88302-08-7.
  • Co je to sexistická reklama?: katalog kritérií. Překlad Kristýna Pešáková. Druhé vydání. Brno: Nesehnutí, 2018. 31 stran. ISBN 978-80-87217-38-2.
  • Dytrt, Zdeněk a kol. Ženy a management: kreativita, inovace, etika, kvalitativní management. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014. 174 s. ISBN 978-80-265-0150-3.
  • Švaříčková-Slabáková, Radmila et al. Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti: koncepty, metody, perspektivy. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. 542 s. ISBN 978-80-7422-218-4.
    not specified
  • Zikmund-Lender, Ladislav. Texty o (queer) reprezentaci, kultuře, vizualitě. Praha: Charlie, 2011. 48 s. Viz. ISBN 978-80-903904-8-5.
  • Giddens, Anthony. Proměna intimity: sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 215 s. ISBN 978-80-262-0175-5.
Teaching methods
Lectures
Assessment methods
written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2023/B_GMM