B_KPM Komunikace podniku s médii

Vysoká škola finanční a správní
léto 2016
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Pavel Čírtek (cvičící)
Garance
PhDr. Pavel Čírtek
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_KPM/cMMO: každé sudé úterý 12:15–12:59 M27, každé sudé úterý 13:00–13:45 M27, P. Čírtek
B_KPM/cM13PH: každé liché úterý 10:30–11:14 E230, každé liché úterý 11:15–12:00 E230, kromě Út 15. 3., kromě Út 12. 4. ; a Út 15. 3. 10:30–12:00 E007KC, Út 12. 4. 10:30–12:00 E007KC, P. Čírtek
B_KPM/cM2PH: každou lichou středu 8:45–9:29 E227, každou lichou středu 9:30–10:15 E227, P. Čírtek
B_KPM/pMMO: každé sudé úterý 10:30–11:14 M27, každé sudé úterý 11:15–12:00 M27, P. Čírtek
B_KPM/pMPH: každé liché úterý 8:45–9:29 E230, každé liché úterý 9:30–10:15 E230, kromě Út 15. 3., kromě Út 12. 4. ; a Út 15. 3. 8:45–10:15 E222, Út 12. 4. 8:45–10:15 E222, P. Čírtek
B_KPM/uMPH: Út 8. 3. 15:45–17:15 E127, Út 22. 3. 15:45–17:15 E127, 17:30–19:00 E127, P. Čírtek
B_KPM/vMKL: Pá 18. 3. 13:45–15:15 K203, Pá 8. 4. 15:30–17:00 K203, 17:15–18:45 K203, P. Čírtek
B_KPM/vMMO: So 9. 4. 9:45–11:15 M25, 11:30–13:00 M25, Pá 22. 4. 15:30–17:00 M26, P. Čírtek
B_KPM/vMPH: So 27. 2. 9:45–11:15 E124, 11:30–13:00 E124, Pá 11. 3. 15:30–17:00 E124, P. Čírtek
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit základní zvládání přípravy mediálních obsahů - textů, scénáristické přípravy AV sdělení, připravit na komunikaci s novináři, vystupování v médiích, přiblížit základní mediální požadavky na obsahy PR, metody vyhledávání a tvůrčího zpracování tématických kontextů, základy kreativního psaní. Absolvent kurzu by měl zvládat základy psaní zprávy jako žánru, jejích modifikací.
Osnova
  • Obsah přednášek: Přednáška 1.: Historické souvislosti vzniku a vývoje marketingových sdělení a jejich textových forem, marketingové kontexty/obsahy v literatuře. Literární předchůdci marketingových sdělení. Od H. Forda k současnosti. Přednáška 2.: Základní stylotvorné prostředky jazyka, specifika mluveného – psaného textu, síla slova, slovesné nástroje: akcent, apelace, metafora, aliterace, refrén, rytmizace… Slovesné kánony ve vybraných literárních útvarech, originalita, banalita, jazyk všedního dne, newspeak, žargon. Přednáška 3. Typologie psaných projevů v marketingové komunikaci podniku (organizace, instituce) podle cíle. Tisková informace, tisková zpráva, komunikace s novináři, podklady pro tiskovou konferenci, prezentační texty. Přednáška 4.: Námět a téma sdělení jako nosné prvky marketingové informace, aneb – co zajímá čtenáře, novináře, zákazníky/klienty. Osobnost novináře – jeho očekávání, vliv, autonomie, společenský status, profesionální a společenské limity. Přednáška 5.: Zpráva jako žánrový fundament marketingového sdělení – její atributy, typy. Kompozice zprávy podle typu sdělení – chronologická, akcentovaná, emfatická, rozšířená, dialogizovaná. Zpráva jako titulek, heslo, slogan. Přednáška 6.: Obsah zprávy – hierarchie informací, princip pyramidy, princip stromu. Aplikace v prezentačních textech. Textový detail, celek. Podstatné a vedlejší. Balastní vyjadřování v textech, „pěnění, čechrání“. Obtíže s kontexty „oslí můstky“. Přednáška 7.: Specifika rozhlasové, televizní zprávy – základy přípravy literárního/technického scénáře. Příprava textů, podkladů pro mluvčího/manažera na vystoupení v médiích podle komunikační situace. Přednáška 8.: Publicistické žánry – reportáž, interview, jejich textové atributy, možnosti žánru. Základní tvůrčí postupy. Subjekt autora v publicistických žánrech. Umění pointy, závěru, shrnutí. Taktika rozhovoru/interview. Jak se bránit manipulaci. Komunikační pyramida. Přednáška 9.: Textové nástroje Public Relation, implementace PR v mediálních obsazích/žánrech. Editace, autorizace textů pro média. Role tiskového mluvčího. Budování kontaktů s médii, textové nástroje, taktika textové komunikace směřující do médií. Přednáška 10.: Polygrafické minimum. Formáty, vazba, obálky, potah, přebal, ražba, lak, laminace, slepotick, parciální lak, papír a jeho druhy, ofsetový tisk, knihtisk, hlubotisk, tisk na plocho. Přednáška 11.: Příprava textů – podkladů pro tiskové konference, média, novináře. Press releas, press kit/press pack. Formáty, grafická úprava, adjustáž. Přednáška 12.: Editace textů – korektury, korekturní značky. Obsahy, rejstříky, poznámky. Příprava pro tisk, postscript, tiskové techniky, typy publikací. Zlom textu, základní grafika, umístění a orientace textových bloků na stránce. Parametry podkladů z textových editorů.
Literatura
    povinná literatura
  • ČÍRTEK, Pavel a Milan KAŠÍK. Marketingová komunikace podniku s médii. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2008, 113 s. ISBN 978-807-4080-081.
  • Shakespeare, W.: Julius Caesar
  • Aristoteles: Poetika
  • Křivánek, V., Kupcová, H.: Malý slovník literárních pojmů, Praha – Scientia, 1996
  • Černá, J., Kašík, M., Kunz, V.: Public relation, Praha – Eupress, 2006
    doporučená literatura
  • Wolf, J.: Člověk a jeho pradějiny, Praha - Arsci, 1996
  • Halada, J., Oswaldová B.: Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-266-7
  • Andrzej, W. Jabłoński (a kol.).: Politický marketing, úvod do teorie a praxe. Praha: Barrister and Principall, 2006. ISBN: 80-7364-011-2
  • Ruβ-Mohl, S.: Žurnalistika. Praha: Grada. ISBN 80-247-0158-8
  • Kanitz, Anja.: Umění úspěšné komunikace, Praha – Grada, 2005
  • Bajčan, R.: Tvorba PR. Praha: MagnetPress. 1. vydání, 2004. ISBN 2-86786- 76
  • Svoboda, V.: Public relations – moderně a účinně. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0564-8
  • Marvan, J.: Brána jazykem otvíraná, aneb o češtině světové. Praha: Academia, 2004. ISBN: 80-200-0932-9
  • Horáková, I. – Stejskalová, D. – Škapová, H.: Firemní komunikace, Praha – Management press, 2000
  • Eisner, P.: Chrám i tvrz. Praha: Pražské nakl. J. Poláčka PLUTO. ISBN: 80-902183-2-6
  • Vopěnka, P.: Meditace o základech vědy. Praha: Práh, 2001, ISBN 80–7252-044-X
  • Eisner, P.: Čeština poslechem i poklepem. Praha: Pražské nakl. J. Poláčka PLUTO, 1996
  • Black, S.: Nejúčinnější propagace – public relation. Praha: Grada, 1994
  • Ftorek, J.: Tipy a triky, jak vyzrát na novináře. Praha: Trend marketing, č. 6-7 (2005)
  • Kočička P., Blažek F.: Praktická typografie. Brno: ComputerPress,2000
  • Kolektiv autorů. Písmo ve výtvarné výchově. Praha: SPN, 1985.
Výukové metody
Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.“
Metody hodnocení
Zápočet (3 kredity), předmět je ukončen zápočtem, pro který je vyžadována aktivní účast na výuce a závěrečná seminární práce - stylistická cvičení, synopse, scénář a technický scénář.
Informace učitele
Průběžně: Denní tisk
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017.