VSFS:N_VSVM Využití sociologického výzkumu - Informace o předmětu
N_VSVM Využití sociologického výzkumu v marketingu
Vysoká škola finanční a správníléto 2017
- Rozsah
- 1/1. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Matějů, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_VSVM/cM1PH: každé sudé úterý 10:30–11:14 S11, každé sudé úterý 11:15–12:00 S11, J. Cirklová
N_VSVM/cM2PH: každé liché úterý 10:30–11:14 S11, každé liché úterý 11:15–12:00 S11, J. Cirklová
N_VSVM/pMPH: každé sudé úterý 8:45–9:29 S23, každé sudé úterý 9:30–10:15 S23, J. Cirklová
N_VSVM/uMPH: Út 21. 3. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, Út 4. 4. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, J. Cirklová
N_VSVM/vMMO: So 11. 2. 9:45–11:15 M17, 11:30–13:00 M17, So 8. 4. 11:30–13:00 M17, 14:00–15:30 M17, M. Tomčík
N_VSVM/vMPH: So 4. 3. 11:30–13:00 S32, 14:00–15:30 S32, So 18. 3. 9:45–11:15 S32, 11:30–13:00 S32, J. Cirklová - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Studenti se v tomto předmětu seznámí s celým procesem výzkumu, od přípravy projektu výzkumu, přes tvorbu instrumentů, sběr dat, vytvoření datového souboru až po základní principy zpracování dat. přípravu vlastního projektu výzkumu, sběr dat a jejich přípravu pro analýzy. Absolventi předmětu by na základě stanoveného tématu a výzkumných otázek měli umět připravit projekt výzkumu, umět navrhnout výběr, formulovat hypotézy, sestavit dotazník, připravit datový soubor a navrhnout plán analýzy dat. Základní metody analýzy dat a interpretaci výsledků si studenti osvojí v navazujícím předmětu Analýza společenskovědních a mediálních dat.
- Osnova
- 1. Proč v marketingu potřebujeme sociologii a sociologický výzkum? Na jaké otázky sociologie a sociologický výzkum odpovídá? Jaká rizika plynou ze zanedbání výzkumné fáze marketingu? 2. Projekt výzkumu, jeho základní fáze: obecné schéma pro přípravu návrhu (projektu) výzkumu, zaměření výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné problémy, hypotézy a jejich role. 3. Proč i v marketingovém výzkumu potřebujeme pracovat se základními sociologickými teoriemi? Práce s literaturou: vymezení tématu, kde a jak hledat literaturu, příprava přehledu literatury, inventář pojmů, formulace otázek s ohledem na existující poznání. 4. Tzv. „desk research“ - kde hledat zdroje dat, role běžné statistiky, jiné výzkumy, archivy dat ze sociologických výzkumů. Jak pracovat s on-line informacemi o stavu výzkumu na dané téma. 5. Od otázek k hypotézám. typy hypotéz, pravidla jejich formulování, příprava hypotéz pro vlastní výzkum. 6.Logika empirického výzkumu: otevřené vs. uzavřené systémy, typy vztahů a možná zkreslení, experiment v sociologii a marketingu, možnosti a meze, typy experimentů, možná zkreslení v experimentálních designech. 7. Základní fáze kvantitativního empirického výzkumu: rozhodnutí o populaci a vzorku, pilotní studie, rozhodnutí o technice sběru dat, konstrukce nástrojů pro sběr, předvýzkum, sběr dat., analýza dat, interpretace a závěry. 8. Typy výběrů a stanovení velikosti výběrového souboru, důsledky volby typu a velikosti výběru na další fáze výzkumu a analýzu dat z provedeného výzkumu, stanovení výběru a jeho velikosti s ohledem na reprezentativnost a celkové náklady projektu. 9. Umění zeptat se. Dotazník a jeho struktura: struktura dotazníku (scénář), typy otázek, baterie otázek, jak se ptát na citlivé věci, typy zkreslení v důsledku nevhodně formulovaných otázek. Praxe tazatele v reálném výzkumu. Vytvoření dotazníku k danému problému, výzkumné otázce a hypotézám. 10. Základní socio-demografické údaje, typické klasifikace (vzdělání, ekonomická aktivita, zaměstnání, proměnné potřebné pro tvorbu třídních klasifikací, sociálně-ekonomického statusu a prestiže). 11. Příprava datového souboru, práce s datovými souboru dostupnými on-line. 12. Základní principy a metody kvalitativního výzkumu. Přednosti a rizika kvalitativního výzkumu
- Literatura
- povinná literatura
- Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7.
- Foret, M. Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008. 121 s. ISBN 9788025121832.
- Sedláková, R. Výzkum médií. Nejužíavanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
- Zich, F. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: VŠFS – Eupress, 2008. ISBN 80-86754-19-7.
- doporučená literatura
- Zich, F., Roubal, O.: Úvod do sociologického výzkumu. 2. rozšířené vydání. Praha: VŠFS – EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-093-7.
- Roubal, O., Petrová, I., Zich F.: Metodologie marketingových výzkumů. Praha: VŠFS – EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-092-0.
- Kozel, R., Mynářová, L., Svobodová, H. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. 304 s. ISBN 9788024735276
- Punch, K.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál: 2006. ISBN: 978/80/7367-468-7
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v prezenční formě studia; tutoriály v kombinovaném studiu; povinná účast na seminářích je 75% u prezenční formy studia, povinná účast na tutoriálech je 50% u kombinovaného studia
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu je zápočtem a zkouškou (závěrečný test). Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 75 % účast na seminářích (neúčast musí být řádně a předem omluvena) a předložení vlastního projektu výzkumu na zvolené téma, které musí schválit vyučující.Požadovaná struktura projektu: Určení a zdůvodnění tématu Předchozí výzkumy či práce na vybrané téma Formulace výzkumné otázky Formulace výzkumných hypotéz Návrh operacionalizace Popis cílové populace Popis metody výběru Návrh dotazníku Návrh šablony datového souboru
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2017/N_VSVM