B_Soc_C Sociologie C

Vysoká škola finanční a správní
léto 2019
Rozsah
1/1. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_C/cBPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 E124, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 E124, O. Roubal
B_Soc_C/cRKV: každou lichou středu 10:30–11:14 KV204, každou lichou středu 11:15–12:00 KV204, M. Tomčík
B_Soc_C/cR1PH: každou sudou středu 10:30–11:14 E126, každou sudou středu 11:15–12:00 E126, kromě St 20. 2. ; a St 13. 3. 10:30–12:00 E123, J. Cirklová
B_Soc_C/cR2PH: každou lichou středu 8:45–9:29 E123, každou lichou středu 9:30–10:15 E123, kromě St 13. 3. ; a St 13. 3. 8:45–10:15 E123, J. Cirklová
B_Soc_C/pBRPH: každou sudou středu 8:45–9:29 E007KC, každou sudou středu 9:30–10:15 E007KC, kromě St 17. 4. ; a St 10. 4. 14:00–15:30 E004, O. Roubal
B_Soc_C/pRKV: každou lichou středu 12:15–12:59 KV204, každou lichou středu 13:00–13:45 KV204, M. Tomčík
B_Soc_C/vRMO: Pá 8. 2. 17:30–19:00 M17, Pá 8. 3. 17:30–19:00 M15, Pá 22. 3. 15:45–17:15 M15, 17:30–19:00 M15, M. Tomčík
B_Soc_C/vRPH: Pá 15. 2. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, Pá 1. 3. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, J. Cirklová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Koncepce předmětu vychází ze snahy studenty vzdělávat v obecně kulturně-historické rovině vývoje lidské společnosti, poukázat na aktuální ekonomické, politické či kulturní trendy ovlivňující sociální procesy a podobu sociální reality globalizované pozdně moderní společnosti. Současně je snahou studenty kvalifikovat směrem k požadavkům fungování veřejné správy, kde se předpokládají schopnosti uplatňování sociologického „vědění“ při posuzování a rozhodování pracovních záležitostí, souvisejících se sociálními aspekty života. Studenti budou vedeni ke kritickému myšlení při hodnocení a posuzování různých sociálních dějů, aktivit a událostí v kontextech komunikačního prostředí. Koncepce předmětu sleduje rozvoj profilu absolventa jako vzdělaného praktika.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1. Schopni orientace v sociologickém diskurzu o povaze pozdně moderní doby. Rozliší pojmy modernita, modernizace, postmoderna a postmodernismus. Budou schopni objasnit podstatu modernizačních teorií a identifikovat jejich sociální dopady. Kriticky posoudit možnosti a rizika globalizace perspektivou liberální a sociálně kritické optiky.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům souvisejících s problematikou globalizace ekonomických, politických a kulturních procesů (mobilita, flexibilita, prekarizace, externalita, deteritorializace, univerzalizace, partikularizace, glokalizace, globalismus aj.)
3. Znát pojetí „tekuté modernity“ v práci Z. Baumana. Znát podstatu a důsledky akcelerující individualizace společnosti a souvislost individualizace a zesilujícího vědomí nejistoty.
4. Umět uplatnit sociologickou imaginaci jako předpoklad objektivnějšího a poučenějšího posuzování parciálních sociálních jevů. Zejména těch jevů, které se objevují v důsledku fungování komplexu marketingových komunikací.
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
Osnova
  • 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii. 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby. 3. Základy lidské společnosti I. Člověk, společnost a příroda. Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus 4. Základy lidské společnosti II. Člověk, společnost a kultura. Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. 5. Sociální struktura společnosti I. Struktura společnosti a problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti 6. Sociální struktura společnosti II. Proměny sociální struktury pozdně moderních společností. Růst sociálních nerovností, bohatství a chudoba. 7. Sociologie organizace - organizovaná modernita a paradoxy byrokracie 8. Proměny světa organizací. Nástup světa sítí, mezi svobodou a nejistotou 9. Sociologie politiky. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky 10. Globalizace a společnost – univerzalizace, partikularizace a hybridizace 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana. 12. Spotřební kultura, hédonismus a lidské štěstí
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: VŠFS-EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-087-6
  • Roubal, Ondřej, Zich, František. Marketingová sociologie. Marketingové komunikace a moderní společnost. Praha: EUPRESS, 2015, 121 s.
  • Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
    doporučená literatura
  • Keller, J.: Tři sociální světy. Praha: Slon, 2010
  • Bauman, Z. : Umění života. Praha: Academia, 2010
  • ROUBAL, Ondřej. JANUS' FACE OF CONSUMER CULTURE. European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania): Technical University of Iasi, 2017, roč. 13, č. 6, s. 219-229. ISSN 1841-0464.
  • ZICH, František, Petra ANÝŽOVÁ, Petr MATĚJŮ, Ondřej ROUBAL, Helena KUBÁTOVÁ a František ZNEBEJÁNEK. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě: Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. 302 s. Edice
  • ROUBAL, O., P. MATĚJŮ. Pracovitost a požitkářství – spolu, nebo prosti sobě? In. ZICH, F., P. ANÝŽOVÁ a kol. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě. Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Praha: SLON, 2016, s. 205-227. ISBN 978-80-7419- 241-8
  • Bauman, Z.: Tekuté časy-život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2008
Výukové metody
Přednášky a semináře v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury minimální povinná účast na seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem formou na základě obhajoby seminární práce, která bude podrobena kritické rozpravě a oponentuře dalších posluchačů. Seminární práci posluchač prezentuje v rozsahu 25-35 minut. Téma seminární práce – prezentace volí z následujících variant: a) sekundární analýza aktuálního sociologického výzkumu k problematice poznání lidského štěstí; b) identifikace nezamýšlených efektů marketingových sdělení. Konkrétní zaměření těchto témat bude upřesněno po dohodě s vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, zima 2019.