VSFS:N_VSVM Využití sociologického výzkumu - Informace o předmětu
N_VSVM Využití sociologického výzkumu v marketingu
Vysoká škola finanční a správníléto 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_VSVM/cMMO: každé sudé úterý 12:15–12:59 M17, každé sudé úterý 13:00–13:45 M17, M. Tomčík
N_VSVM/cM1PH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S16PC, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S16PC, kromě Čt 21. 2. ; a Čt 14. 3. 10:30–12:00 S32, J. Cirklová
N_VSVM/cM2PH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 S16PC, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 S16PC, kromě Čt 14. 3. ; a Čt 14. 3. 10:30–12:00 S32, J. Cirklová
N_VSVM/pMMO: každou sudou středu 14:00–14:44 M27, každou sudou středu 14:45–15:30 M27, M. Tomčík
N_VSVM/pMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S32, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S32, kromě Čt 21. 2. ; a Čt 7. 3. 8:45–10:15 S32, J. Cirklová
N_VSVM/vM2PH: Pá 29. 3. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, So 27. 4. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, J. Cirklová
N_VSVM/vM3PH: Pá 15. 3. 15:45–17:15 S23, 17:30–19:00 S23, Pá 12. 4. 17:30–19:00 S23, 19:15–20:45 S23, J. Cirklová - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Studenti se v tomto předmětu seznámí s celým procesem výzkumu, od přípravy projektu výzkumu, přes tvorbu instrumentů, sběr dat, vytvoření datového souboru až po základní principy zpracování dat. přípravu vlastního projektu výzkumu, sběr dat a jejich přípravu pro analýzy. Absolventi předmětu by na základě stanoveného tématu a výzkumných otázek měli umět připravit projekt výzkumu, umět navrhnout výběr, formulovat hypotézy, sestavit dotazník, připravit datový soubor a navrhnout plán analýzy dat. Základní metody analýzy dat a interpretaci výsledků si studenti osvojí v navazujícím předmětu Analýza společenskovědních a mediálních dat.
- Výstupy z učení
- Studující budou po absolvování schopni:
- aplikovat metody sociologického výzkumu na marketingové támata,
- rozpoznat kvalitu a relevanci výzkumu realizovaného někým jiným,
- připravit samostatně či ve skupině design výzkumu,
- zrealizovat výzkum (sběr dat),
- zanalyzovat sebraná výzkumná data a interpretovat je vzhledem ke svému výzkumnému zájmu,
- napsat výzkumnou zprávu. - Osnova
- 1. Proč v marketingu potřebujeme sociologii a sociologický výzkum? Na jaké otázky sociologie a sociologický výzkum odpovídá? Jaká rizika plynou ze zanedbání výzkumné fáze marketingu? 2. Projekt výzkumu, jeho základní fáze: obecné schéma pro přípravu návrhu (projektu) výzkumu, zaměření výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné problémy, hypotézy a jejich role. 3. Proč i v marketingovém výzkumu potřebujeme pracovat se základními sociologickými teoriemi? Práce s literaturou: vymezení tématu, kde a jak hledat literaturu, příprava přehledu literatury, inventář pojmů, formulace otázek s ohledem na existující poznání. Tzv. „desk research“ - kde hledat zdroje dat, role běžné statistiky, jiné výzkumy, archivy dat ze sociologických výzkumů. Jak pracovat s on-line informacemi o stavu výzkumu na dané téma. Návštěva knihovny. Práce s databázemi Ebsco, PROQUEST. 4. Od otázek k hypotézám. typy hypotéz, pravidla jejich formulování, příprava hypotéz pro vlastní výzkum. Logika empirického výzkumu: otevřené vs. uzavřené systémy, typy vztahů a možná zkreslení, experiment v sociologii a marketingu, možnosti a meze, typy experimentů, možná zkreslení v experimentálních designech. 5.Základní fáze kvantitativního empirického výzkumu: rozhodnutí o populaci a vzorku, pilotní studie, rozhodnutí o technice sběru dat, konstrukce nástrojů pro sběr, předvýzkum, sběr dat., analýza dat, interpretace a závěry. Paul Lazarsfeld a jeho práce. Inspirace prací profesionálů – výzkumné agentury, Sociologický ústav Akedemie věd. 6. Umění zeptat se. Dotazník a jeho struktura: struktura dotazníku (scénář), typy otázek, baterie otázek, jak se ptát na citlivé věci, typy zkreslení v důsledku nevhodně formulovaných otázek. Praxe tazatele v reálném výzkumu. Vytvoření dotazníku k danému problému, výzkumné otázce a hypotézám. Základní socio-demografické údaje, typické klasifikace (vzdělání, ekonomická aktivita, zaměstnání, proměnné potřebné pro tvorbu třídních klasifikací, sociálně-ekonomického stutusu a prestiže). 7. Analýza a interpretace kvantitativních dat. Kódování, kategorie. Typy kódování. Distribuce, centrální tendence, rozptýlení. Statistické zobecňování a měření souvislostí. 8. Kvalitativní výzkum a jeho logika. Etika výzkumu. Přednosti a rizika. Typy rozhovorů. 9.Kvatitativní metodologie. Focus groups, zúčastněné pozorování. Analýza kvalitativních dat. Vzájemná propojenost kvalitativního a kvantitativního výzkumného paradigmatu. 10. Triangulace dat – kombinace metodologie sběru dat. Srovnávací analýza. Zakotvená teorie. Ekologická validita výzkumu. Kódování ve vztahu k Zakotvené teorii – kódy, koncepty, kategorie. Případové studie. 11. Institucionální analýza. Teorie sociální role a sociální pozice. Statika a dynamika organizací – jak ji měřit. AGIL a Talcott Parsons. Otevřené a Uzavřené/totální instituce. Faktory ovlivňující změnu a dynamiku institucí. Technické, ekonomické, sociální subsystémy organizací. Výzkum veřejného prostoru (nákupní centra, veřejná prostranství apod.). 12. Interpretativní analýza. Kódování kultur. Vizuální analýza. Kulturní kolo/Culture wheel. Jak zkoumat subkultury. Metodologie výzkumu globálních témat. Hodnotové studie a jejich místo v marketingu. Kulturní kreativismus jako příklad výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- Zich, F., Roubal, O.: Úvod do sociologického výzkumu. 2. rozšířené vydání. Praha: VŠFS – EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-093-7.
- Roubal, O., Petrová, I., Zich F.: Metodologie marketingových výzkumů. Praha: VŠFS – EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-092-0.
- Punch, K.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál: 2006. ISBN: 978/80/7367-468-7
- Sedláková, R. Výzkum médií. Nejužíavanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
- Reichel, J., Kapitoly metodlologie sociálních výzkumů, Grada Publishing a.s., 2009, ISBN 8024730065, 9788024730066
- Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7.
- Zich, F. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: VŠFS – Eupress, 2008. ISBN 80-86754-19-7.
- doporučená literatura
- Kozel, R., Mynářová, L., Svobodová, H. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. 304 s. ISBN 9788024735276
- Foret, M. Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008. 121 s. ISBN 9788025121832.
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v prezenční formě studia; tutoriály v kombinovaném studiu; povinná účast na seminářích je 75% u prezenční formy studia, povinná účast na tutoriálech je 50% u kombinovaného studia
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu je zápočtem a zkouškou (Písemné vypracování testu). Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 75 % účast na seminářích a odevzdávání průběžně zadávaných prací během semestru (návrh dotazníku, návrh strukturovaného rozhovoru apod. do příslušné složky v IS) Neúčast musí být řádně a předem omluvena. Zápočet bude udělen na základě předložení vlastního projektu výzkumu na zvolené téma, které musí schválit vyučující.Požadovaná struktura projektu: Určení a zdůvodnění tématu Předchozí výzkumy či práce na vybrané téma Formulace výzkumné otázky Formulace výzkumných hypotéz Návrh operacionalizace Popis cílové populace Popis metody výběru Návrh dotazníku Návrh šablony datového souboru
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2019/N_VSVM