B_RM Retail Management

University of Finance and Administration
Summer 2025
Extent and Intensity
2/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Ing. Vladimír Mikel
Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Bc. Kateřina Konupková
Prerequisites
There are no prequisitions for this course.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Cílem předmětu je vybudovat základní povědomí o retail managementu, vývoji retailu v České republice, současném stavu a novým směrům a výzvám. Důležité bude pochopit postavení a význam oboru maloobchod a velkoobchod v rámci ekonomiky, s tím související podnikatelské prostřední a možnosti uplatnění se v této oblasti. Po absolvování předmětu by měl posluchač být schopen se dobře uplatnit ve sféře maloobchodu na středních a vyšších manažerských pozicích, v českých i zahraničních firmách, ve velkých i středních maloobchodních společnostech. Posluchač získá specializovanější pohled pro následné studium oblasti řízení obchodu. Současně také principy navyšování efektivnosti obchodu a porozumění jeho fungování v rámci mezinárodního působení. Nedílnou součástí bude tematika sociální odpovědnosti retailu.
Learning outcomes
Student bude po absolvování schopen - definovat pojet retail, retailové prostředí v České republice - vysvětlit problematiku řízení lidských zdrojů v maloobchodě - interpretovat základní ukazatele o chování spotřebitele - analyzovat prodejní data, pojmu tržní podíl - bude znát problematiku a proces Category managementu - bude ovládat současnou terminologii týkající se obchodních formátů a pojmu omnichannel - osvojí si zásady korektního podnikání v maloobchodě - pochopí účel trendů a principy Obchodu 4.0 - osvojí si základní právní legislativu vymezující fungování retailových firem a legislativu týkající se ochrany spotřebitele - porozumí pojmům e-commerce, franšíza, tradiční obchod - bude umět definovat základní prvky merchandisingu a jeho uplatnění - bude se orientovat v problematice sociální odpovědnosti retailu - bude schopen identifikovat nové výzvy pro retail
Syllabus
  • 1. Retail management 2. Retail environment, typology of retail, shopping habits, consumer behavior 3. Wholesale, franchising, traditional market and direct sale 4. E-commerce, Omni channel , Family retail business 5. Organizational and management or retail company, Store management 6. Specifics of human resources management in retail 7. Flow of goods management, Logistic systems 8. Category management and Merchandising 9. Law and qualitative legislation for retail 10. Technology in retail, Influence of Trade and service 4.0, Innovation in retail 11. Retail marketing and Private Label 12. CSR in retail, PR and social networks
Literature
    required literature
  • ENNIS, Sean. Retail marketing. Columbus OH: McGraw-Hill Education, 2015, 418 s. ISBN 978-00771576-5-4
  • POSTLER, Milan a Vladimír BÁRTA. Retail marketing: (přepracované vydání). Praha: Press21, 2020. ISBN 978-80-907529-1-7.
  • HAMMOND, Richard. Smart retail: winning ideas and strategies from the most successful retailers in the world.. 2017. ISBN 978-1-292-08223-3.
    recommended literature
  • Retailová asociace https://www.retail.cz/
  • AMSP ČR https://amsp.cz/
  • Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR http://www.socr.cz/
  • DE JONG, Koen A.M.. Managing Private Label., IPLC BV, 2015, 206 s. ISBN 978-9811550-0-7.
  • Asociace českého tradičního obchodu https://www.acto.cz/
    not specified
  • JAKEŠOVÁ, Patricia. Retail management. Praha: VŠFS, a.s., 2018 (v přípravě)
Teaching methods
Lectures will usually include a lecture (theory, new knowledge including practical examples) and a practical part (case study, example of a customer's decision tree, building a communication plan for social networks). Part of the lecture can be a discussion on a given topic, group work, etc. It will include homework assignments in the field of comparison of the shopping atmosphere of selected store chains, identification of communication and merchandising of the selected category for follow-up, web site research of selected chains from the perspective of CSR communication and identification Innovations for the next lesson. Emphasis will be focused on accurate thinking based on proven qualitative and quantitative data, on the ability to work with information, with trend information and presentation systems.
Assessment methods
Předmět je zakončen klasifikovaným ZÁPOČTEM a závěrečnou ZKOUŠKOU. Prezenční studium: Udělení zápočtu je vázáno 1. na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), 2. zpracování Seminární práce - porovnání nákupního prostředí dvou zvolených obchodníků pomocí Fullerova trojúhelníku, 3. vypracování průběžného online testu (časově neomezeno). Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na 1. splnění povinnosti aktivní docházky v min. 3 ze 4 řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), 2. zpracování Seminární práce - porovnání nákupního prostředí dvou zvolených obchodníků pomocí Fullerova trojúhelníku, 3. vypracování průběžného online testu (časově neomezeno). ZKOUŠKA: Obě formy studia jsou zakončeny zkouškou formou závěrečného online testu (časově omezeno).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2025/B_RM