N_eCom E-Commerce

Vysoká škola finanční a správní
léto 2025
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ing. Patricia Jakešová
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Předpoklady
Pro tento předmět nejsou vyžadovány žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybudovat základní povědomí o e-commerce, ve vazbě na svoji roli na retailovém trhu v České republice, vše z pohledu B2B a B2C. Důležitým prvkem je pochopit narůstající roli elektronického retailu pro všechny druhy prodávaného sortimentu a služeb v rámci ekonomiky, s tím související problematiky v oblasti uplatnění malého a středního obchodníka v této oblasti. Pohled bude poskytnut z poměrně širokého rámce, tak aby byl posluchač dobře vybaven pro možnost uplatnění se ve sféře e-commerce středních a vyšších manažerských pozicích, v českých i zahraničních maloobchodních společnostech, ve sféře soukromého podnikání a specializovanější pohled pro následné studium oblasti řízení obchodu, principy navyšování jeho efektivnosti prostřednictvím automatizace, robotizace, umělé inteligence a porozumění jeho fungování v rámci mezinárodního působení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování schopen - definovat pojem e-commerce a e-commerce z rámci retailového prostředí v České republice - objasnit podstatu fungování e-commerce, vysvětlení procesních typů e-commerce, dopady rozvoje e-commerce, objaxnění pojmů omnichannel a multichannel - vysvětlit základní pilíře e-commerce, start-up jako moment zahájení e-commerce businessu, rozvoj a expanze firmy, faktory konkurenceschopnosti, projektové řízení jako základ úspěchu - vysvětlení podstaty marektplace jako formy fungování e-commerce - interpretovat základní ukazatele o chování spotřebitele v e-commerce prostředí - práce s daty a jejich role ve fungování ve společnosti typu e-commerce - podstata a role informačních systémů v rámci e-commerce, pochopit roli umělé inteligence, strojové učení, robotizace a automatizace v e-commerce - vysvětlit řízení oběhu zboží, logistika v e-commerce firmě - vysvětlit zaměstnaneckáou strukturu a řízení lidských zdrojů, oblast vzdělávání a vědomostní požadavky na zaměstnance - bude znát problematiku a proces Category managementu v rámci e-commerce - poznání role webu, jeho obsahu a strukturu, služby a zákaznický servis, právní problematiky v retailu specifická pro on-line formu podnikání, GDPR - trendy rozvoje e-commerce, forma marketingu, práce s daty a ROI marketingové kampaně v rámci e-commerce - invoace - rysy e-commerce formy podnikání 4.0 a 5.0, další faktory rozvoje - mezinárodní prostředí, nové technologie
Osnova
  • 1. E-commerce, postavení e-commerce v rámci trhu, ČR a svět 2. Fungování e-commerce, základní typy fungování e-commerce, pojmy omnichannel, multichannel 3. Marketplace, konkurenceschopnost, procesy, start-up 3. Zákazník, nákupní zvyklosti, chování spotřebitele, zákaznická data 4. Role informačních systému 5. Oběh zboží, logistika v e-commerce firmě, robotika a automatizace 6. Řízení lidských zdrojů, specifické požadavky na znalosti a dovednosti zaměstanců 7. Proces category managementu, nákup a specifika sortimentu, práce s cenou 8. Role webu, jeho obsah a struktura, služba a zákaznický servis 9. Právní problematika, GDPR a kvalitativní legislativa 10. Trendy rozvoje e-commerce, marketing 11. Role moderních technologií - retail 4.0 a 5.0, umělá inteligence a strojové učení 12. Uplatnění e-commerce v rámci MSP, příčiny a příležitosti úspěchu e-commerce formy podnikání, CRS.
Literatura
    povinná literatura
  • DORČÁK, Petr; POLLÁK, František; Marketing & E-BUSINESS, Ako sa zorientovať v základných pojmoch a procesoch nového marketingu, Prešov: EZO, 2010. ISBN 978-80-970564-0-7.
  • P. SUCHÁNEK, E-commerce: elektronické podnikání a koncepce elektronického obchodování, Praha Ekopress 2021, ISBN 978-80-86929-84-4
    doporučená literatura
  • SEDLÁK, Miroslav; Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, Brno: Computer Press, 2015, 408 s., ISBN 978-80-251-4383-4
Výukové metody
Přednášky budou zpravidla obsahovat přednáškovou část (teorie, nové poznatky včetně praktických příkladů) a praktickou část (případovou studii, příklad rozhodovací stromu zákazníka, sestavení komunikačního plánu pro sociální sítě, příklady fungování fůrzných forem e-commerce v české republice, aspekty konkurenceschopnosti, příležitosti rozvoje). Součástí přednášky může být diskuse na dané téma, skupinová práce atd. Součástí bude zadávání úkolů pro domácí přípravu v oblasti srovnání a zhodnocení jednotlivých on-line prodejců, identifikace příležitostí, vytváření business modelu fungování on-line. Intenzivně budou jako droj využívány reálné příklady formou interaktivníího studia online prodejců. Součástí bude průzkum internetových stránek vybraných obchodníků z pohledu komunikace CSR a identifikace inovací na následující výuku. Důraz bude kladen na exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnost práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Bude aktivně využíváno dostupných studií různých uplatnění automatizace, robotizace, umělé inteligence a strojového učení.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZKOUŠKOU. Podmínkou získání známky za ukončení předmětu je získání zápočtu, splnění docházky, prezentace vybraného tématu ve cvičeních a aktivita při výuce. Zkouška je realizována formou testu, kde jsou uzavřené i otevřené otázky, v rámci výuky on-line je test realizován formou on-line. Otázky jsou v počtu 24 otázek, hodnocení probíhá formou odečítání bodu za neúspěšnou odpověď. Udělení zápočtu je vázáno u denního studia na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), plnění úkolů domácí přípravy. Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky v min. 3 ze 4 řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace). V případě výuky on-line je účast v obou formách podmíněna stejným procentem prezence. Platí pro denní i kombinovanou formu - V případě nesplnění docházky je nutné doplnit písemně zadanou prací k jednotlivým přednáškám dle pokynu vyučujícího. Každá přednáška je doplněna materiálem a v rámci interaktivity je poskytována zpětná vazba od studentů ihned v rámci přednášky nebo cvičení či následně po ukončení přednášky formou zpracování zadaného materiálu. Materiál je vždy zvěřejněn po ukončení přednášky, nejdéle do 2 dnů. Materiál musí splnňovat kritéria úpravy zadané vyučujícím. Pro studenty ISP je nutné vypracovat Seminární práci v rozsahu zadeném vyučujícím v úpravě, která odpovídá metodickému pokynu pro zpracování BP/DP. Student práci průběžně konzultuje s vyučujícím a průběžně zapracovává dle pokynů vyučujícího. Práce předpokládá také průzkumně-analytickou činnost v terénu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2025/N_eCom