B_Mask_1 Masová komunikace a prostředky 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2007
Rozsah
2/0. 6 hodin za semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Mask_1/pMKL: St 14:00–14:44 K311, St 14:45–15:30 K311, D. Pavlů
B_Mask_1/pMMO: St 8:45–9:29 M22, St 9:30–10:15 M22, E. Hanousek
B_Mask_1/pMPH: Út 12:15–12:59 E306, Út 13:00–13:45 E306, D. Pavlů
B_Mask_1/sMKL: St 5. 12. 14:00–15:30 K205, St 19. 12. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, E. Hanousek
B_Mask_1/uMPH: Út 2. 10. 17:30–19:00 E129, Út 9. 10. 14:00–15:30 E129, Út 23. 10. 15:45–17:15 E129, E. Hanousek
B_Mask_1/vMMO: So 1. 12. 9:45–11:15 M24, 11:30–13:00 M24, Pá 14. 12. 15:30–17:00 M22, E. Hanousek
B_Mask_1/vM2PH: Pá 5. 10. 12:00–13:30 E223, Pá 19. 10. 12:00–13:30 E223, 13:45–15:15 E223, E. Hanousek
B_Mask_1/vM3PH: Pá 5. 10. 13:45–15:15 E224, Pá 19. 10. 15:30–17:00 E224, Pá 2. 11. 15:30–17:00 E224, E. Hanousek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia Cíl kurzu: Dvousemestrální předmět je připraven jako poměrně široký průřez dějinami lidské komunikace, přičemž jsou základní vývojové linie rozvoje prostředků masové komunikace prezentovány v logické souvislosti se studovaným specializačním oborem – marketingovými komunikacemi. Je zde akcentován prvek ekonomických zájmů na efektivním využití nově vzniklých komunikačních prostředků menšího dosahu a médií masové komunikace pro dosažení ekonomických cílů, později i cílů ve sféře sociálních aktivit společnosti. Cílem výkladu ve 3. semestru je definovat základní historické vývojové etapy sociální komunikace a návazně prvních projevů marketingové komunikace (reklamy) v životě lidských společností obecně, s akcentem na vývoj na území dnešní ČR do 19. století. Literatura k předmětu: je ke každé konzultaci navržena tak, aby alespoň některé tituly byly studentům přístupné v knihovnách či v prodeji. Vyučující předpokládá, že studenti budou z daných titulů k charakterizované tématice studovat vždy relevantní partie, nikoliv publikace jako celek. Zároveň předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy: STRATEGIE, MARKETING MAGAZINE, MARKETING MEDIA, MARKETING & KOMUNIKACE, TREND MARKETING.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Obsah jednotlivých přednášek pokrývá tato základní témata: - Historické předpoklady vývoje sociální komunikace,vznik jazyka a písma, formy jejich zachycení. - Charakteristika prvních civilizací a jejich kultury. - Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. - Vznik trhů, souvislosti s urbanizací země, mocenské aspekty organizace komerčního života země, jednotlivé generace veletrhů a jejich typičtí představitelé, vazby na ekonomický vývoj země, formy komunikace. - Perspektiva světových výstav v konkurenci moderních médií globální vesnice. - Postupné konstituování mocenských center Evropy - Vznik měst – urbanizace Evropy, rozvoj zemědělství a řemesel, postupné konstituování podmínek pro masové šíření idejí - 1445/1455–Gutenberg a jeho vynález pohyblivých liter – předpoklad masového rozšíření tisku, kniha jako nositel kulturní paměti - Předchůdci periodického tisku – letákové noviny a novinové letáky - Severní, západní a jižní část vyspělejší Evropy – ekonomická charakteristika, manufakturní výroba, zámořský obchod a formování nové ekonomické informační potřeby - vznik periodického tisku - Vznik zpravodajství jako profese, počátky konsolidace poštovního spojení, vznik pravidelných poštovních relací – předpoklad plynulého zpravodajství a distribuce tisku - 16./17. století – vznik prvních tištěných periodik – Německo, Amerika, Anglie, Francie, Nizozemí, inzerce v evropském tisku – nový fenomén komunikace - První německé a české noviny v zemích Koruny české, první inzerát na našem území – V.M.Kramerius, význam inzerce pro ekonomiku vydavatelství – rozvoj inzerce v 18. a 19. století na našem území - Tiskové agentury – centra zpravodajské práce v Evropě - Pokrok v polygrafické technice – základ masového tisku - Objevy a vynálezy v chemii, mechanice, optice – základ budoucí techniky a technologie pro fotografii, film, televizi a rozhlas - Telefon, telegraf – první systematický přenos informací na dálku - Počátky vývoje fotografie – od dageurotypie po svitkový film, novinářská a reklamní fotografie - Počátky filmu, vznik reklamního filmu - Vývoj reklamy ve světě jako formy cílevědomé organizované činnosti - Specifický akcent na USA a organizaci reklamního průmyslu - První snahy o regulaci a samoregulaci reklamy v USA - Vývoj v Evropě - Vývoj na českém území od poloviny 19. století do roku 1938 - První teoretické publikace – Šindler, Holman, Brabec, - Založení, vývoj a role REKLUBU ČR - Osobnosti meziválečné etapy vývoje české reklamy – Brabec, Solar, a další
Metody hodnocení
Vyučující metody: přednášky Metody hodnocení: zápočet 3. semestr je ukončen zápočtem, který bude udělen za těchto předpokladů: 1. Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 15 stran rkp. Témata budou zadána na 1. přednášce, termín odevzdání 20.12.2007 v písemné a elektronické podobě jako dokument Word, minimální rozsah 7 stran rukopisu (strana 30 řádek, řádek 60 znaků včetně mezer a interpunkce větné), maximální 15 stran, + přílohy, poznámkový aparát, seznam literatury. Odkazy, poznámky, vysvětlivky nikoliv pod čáru, ale na konec textu. Následuje seznam použité literatury. 2. Získání nejméně 40 ze 60 možných bodů ze 2 průběžných testů z přednesené a nastudované látky. Testy budou zadány v listopadu a prosinci v rámci přednášek. V případě menšího bodového zisku než je 40, náhradní test.
Informace učitele
Literatura: PAVLŮ, D.: Některé historické vývojové tendence médií marketingové komunikace,str. 8-37 in: PAVLŮ, D. et al: Marketingové komunikace a média – Malá edice FMK 2005 - č. 3, Zlín FMK UTB 2005, ISBN 80-7318-306-4, str. 168 GEISS,I.:Dějiny světa v souvislostech, Praha Ivo Železný 2005, ISBN 80-237-3940-9, stran 529 LOHISSE, J.:Komunikační systémy – socioantropologický pohled, Praha K\rolinum 2003, ISBN 80-246-0301-2, stran 198 ČERNÝ, J.: Dějiny lingvistiky, Olomouc Votobia 1966, ISBN 80-85885-96-4, stran 512 PAVLŮ, D.: Výstavy a veletrhy – historie, teorie, praxe, komunikační specifika, Praha Merkur 1988, 51-582-88, stran 178 HALADA, J., HLAVAČKA, M.: Světové výstavy – od Londýna 11851 po Hannover 2000, Praha Libri 2000, ISBN80-7277-012-8, stran 279 BERÁNKOVÁ, M.: Dějiny československé žurnalistiky I., Praha Novinář 1981, 59-154-80, stran 275 KÖPPLOVÁ, B., KÖPPL, L.: Dějiny světové žurnalistiky – Celý svět je v novinách, Praha Novinář 1989, ISBN 80-7077-216-6, stran 332 BUNZLOVÁ, A.: Kapitoly z dějin světových tiskových agentur, Praha SPN 1975, 17-230-75, Skripta Fakulty žurnalistiky UK, stran 111 HORSKÁ , P., MAUR, E., MUSIL, J.: Zrod velkoměsta – Urbanizace českých zemí a Evropa, Praha-Litomyšl, Paseka 2002 ISBN 80-7185-409-3, stran 351 KOLEKTIV: Dějiny českých médií v datech, Praha Karolinum 2003, ISBN 80-246-0632-1, stran 461 BIRGUS, V., SCHEUFLER, P.: Fotografie v českých zemích 1839-1999, Praha Grada Publishing 1999, ISBN 80-7169-902-0, stran 215 JAKUBEC, I., JINDRA, Z.: Dějiny hospodářství českých zemí, Praha Karolinum 2007, ISBN 978-80-246-1035-1, stran 471 CAIRNCROSS, F.: Konec vzdáleností – jak komunikační revoluce změní naše životy, Brno Computer Press 1999, ISBN 80-7226-155-X, stran 291 MILLEROVÁ, E., BRABEC, J.: Působivá reklama a jak ji psáti, Praha Sfinx - Bohumil Janda 1929, stran 413 HOLMAN, V.: Reklama a život, Praha , Nákladem Vojty Holmana, Tiskem Politiky, 1909, stran 129 BRABEC, J.: Zásady výnosné obchodní reklamy, Praha Sfinx - Bohumil Janda 1927, stran 382 REKLUB: Kniha o reklamě – čili jak dělat reklamu, aby se vyplácela, Praha REKLUB - Průmyslová tiskárna 1940, stran 402
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008.