N_RKVS Quality Management in Public Administration

University of Finance and Administration
Winter 2009
Extent and Intensity
1/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Pavel Kajml (seminar tutor)
Ing. Bořek Valvoda (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Pavel Kajml
Faculty of Law and Administration – University of Finance and Administration
Contact Person: Pavlína Ondrová
Timetable of Seminar Groups
N_RKVS/pVPH: each odd Monday 15:45–16:29 S23, each odd Monday 16:30–17:15 S23, P. Kajml
N_RKVS/semVPH: each even Monday 15:45–16:29 S23, each even Monday 16:30–17:15 S23, P. Kajml
N_RKVS/uVPH: Tue 20. 10. 17:30–19:00 S21, Tue 27. 10. 17:30–19:00 S21, 19:15–20:45 S21, Tue 10. 11. 17:30–19:00 S21, P. Kajml
N_RKVS/vVMO: Sat 28. 11. 9:45–11:15 M27, 11:30–13:00 M27, Sat 12. 12. 14:00–15:30 M27, Fri 15. 1. 13:45–15:15 M27, B. Valvoda
N_RKVS/vV2PH: Sat 17. 10. 9:45–11:15 S35, 11:30–13:00 S35, Fri 13. 11. 17:15–18:45 S35, Fri 27. 11. 17:15–18:45 S35, P. Kajml
N_RKVS/vV3PH: Fri 13. 11. 15:30–17:00 S36, Sat 28. 11. 14:00–15:30 S36, 15:45–17:15 S36, Fri 11. 12. 17:15–18:45 S36, P. Kajml
Prerequisites (in Czech)
Absolvování předmětu nevyžaduje žádné speciální předpoklady.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl kurzu: Cílem je přiblížit studentům problematiku při zvyšování výkonnosti a kvality veřejné správy, vyjasnit cíl veřejné správy a popsat metody při jeho naplňování, dále pak charakterizovat situaci při modernizaci veřejné správy v ČR a podrobněji seznámit s vybranými základními nástroji řízení kvality. Dále představit studentům nejpoužívanější nástroj zvyšování kvality ve veřejné správě - tzv. model CAF, informovat o důvodech jeho vzniku a oblastech uplatnění, seznámit se strukturou modelu a způsobem sebehodnocení. V další části pak představit metodu benchlearningu a vysvětlit její význam pro model CAF. Dalším cílem je přiblížit studentům problematiku při uplatnění normy ISO 9001 v institucích veřejné správy, ozřejmit postup při zavádění normy a při certifikaci systému managementu jakosti a upozornit na specifika veřejné správy. V dalším se pak zabývat procesním řízením a popisem procesů ve veřejné správě. V neposlední řadě je cílem seznámit studenty s metodou zapojování veřejnosti do správy věcí veřejných a uplatňování principů udržitelného rozvoje na místní úrovni - tzv. místní Agendy 21 (dále jen "MA 21"), představit oficiální sadu kriterií MA 21 a zásady pro zapojování veřejnosti. V další části pak informovat o významu šetření spokojenosti občanů a zákazníků, ukázat využitelnost Evropské sady indikátorů udržitelného rozvoje při měřením spokojenosti občanů, seznámit a procvičit měření spokojenosti zákazníků úřadů.
Syllabus (in Czech)
Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu. 1. modul (2 hod. - přednáška) úvod do problematiky kvality ve veřejné správě, zavádění kvality do veřejné správy v ČR, přístupy k řízení kvality, vybrané jednoduché nástroje řízení jakosti 2. modul (2 hod. - cvičení) procvičení použití vybraných jednoduchých nástrojů řízení jakosti - cyklus PDCA, formulář pro sběr dat, vývojový diagram, diagram příčin a následků 3. modul (2 hod. - přednáška) přístup Total Quality Management (TQM) k řízení kvality, podpora kvality ze strany státu - ceny za jakost, Evropská cena za jakost, model EFQM, Národní cena ČR za jakost, metoda Balanced Scorecard 4. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v metodě Balanced Scorecard - návrh mise, vize, strategie, politik, strategických cílů, strategické mapy a vyvážených ukazatelů úřadu/školy 5. modul (2 hod. - přednáška) model CAF 2006, podpora modelu ze strany EU a ČR 6. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v použití modelu CAF 2006 - hodnocení příkladů dle modelu CAF, návrh akčních plánů zlepšování 7. modul (2 hod. - přednáška) normativní přístup k řízení kvality, využití norem ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001 ve veřejné správě, vysvětlení pojmů prověřování, certifikace, akreditace, procesní řízení 8. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v procesním řízení - popis procesů pomocí vývojového diagramu a mapy procesu 9. modul (2 hod. - přednáška) další metody řízení kvality ve veřejné správě - Benchmarking, benchlearning, charta občanů, investor in people 10. modul (2 hod. - cvičení) procvičení v metodě charta občanů – řešení případové studie charty návštěvníka knihovny a zpracování charty studenta školy 11. modul (2 hod. - přednáška) trvale udržitelný rozvoj, místní Agenda 21, sada evropských indikátorů místní Agendy 21, metodika Národní sítě zdravých měst ČR, úloha měření spokojenosti zákazníků a občanů 12. modul (2 hod. - cvičení) řešení případových studií na měření spokojenosti zákazníků
Assessment methods (in Czech)
vyučující metody: metody hodnocení: předepsaná účast na seminářích, skupinová prezentace, zkouška sestávající z písemné a ústní části
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: ústní zkouška
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2009/N_RKVS