B_USo Úvod do sociologie

Vysoká škola finanční a správní
zima 2014
Rozsah
2/1. 8 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
Garance
prof. PhDr. Petr Matějů, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Předpoklady
Pro tento předmět nejsou stanoveny žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ukázat a na vybraných příkladech demonstrovat otázky, na něž sociologie jako věda může poskytovat odpovědi a ukázat spektrum problémů, k jejichž řešení mohou výsledky sociologického výzkumu přispět. Sociologie bude též představena jako vědecky organizovaný „způsob myšlení“ rezonující s vývojem společností. S tím je spojen cíl posílit zájem studentů o studium sociologie a o zvládnutí základních postupů a technik sociologického výzkumu. Výuka a navazující diskuse k zadané četbě v semináři přispějí k objasnění postavení sociologie v systému společenských věd, pochopení šíře spektra zájmu sociologie a jejích společenských funkcí. Aniž budou suplovány jiné předměty (zejména Dějiny sociologie, Sociologické teorie moderní společnosti, Metody Sociologického výzkumu), bude demonstrována úzká vazba proměn této disciplíny na problémy, s nimiž se moderní společnosti v různých etapách svého vývoje potýkaly. Důraze bude kladen zejména na problematiku socializace, sociálních vztahů, komunikace, základních prvků sociální struktury společnosti, povahy a dimenzí sociální nerovnosti, sociální a distributivní spravedlnosti, sociální mobility, různých forem kapitálu, sociálního rozměru kultury, globalizace, atd. Stručně budou objasněny základní charakteristiky typů a metod sociologického výzkumu. Na atraktivních příkladech z minulosti i současnosti bude demonstrována schopnost solidně teoreticky ukotveného sociologického výzkumu identifikovat a vysvětlit jevy a procesy, které rezonují i v „laicky“ vedené veřejné a politické diskusi. Studenti, kteří tento předmět úspěšně zakončí:
1. porozumí rozdílu mezi laickým pozorováním společnosti a vědeckým přístupem k jejímu zkoumání, při zachování „zdravého rozumu“ a rozvinutí kritického myšlení a „sociologické imaginace“;
2. budou mít přehled o základních pojmech a teoriích, které soudobá sociologie aplikuje na studium společností, jejich struktur a hlavních procesů;
3. porozumí základním pojmům používaným v sociologickém výzkumu, porozumí základním rozdílům mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, porozumí jejich přednostem a omezením.
Osnova
  • 1.V jaké společnosti žijeme. Od laického k sociologickému pohledu. Sociologie vs. zdravý rozum resp. laická sociologie a sociologie jako věda, funkce sociologie. Potřebujeme data? Potřebujeme teorie? Ideální vztah mezi teorií a empirií.
  • 2.Kdy, jak a proč se sociologie etablovala jako věda? Co dostala sociologie do vínku od svých otců zakladatelů. Jaké sociální problémy poutaly pozornost první generace velkých sociologů? Základní vývojová trajektorie sociologie a její vazby na společenské proměny.
  • 3.Základní sociologické pojmy I: Proč sociologie jako věda potřebuje operovat s vymezenými pojmy? Společnost a faktory určující její základní rysy, organizační procesy, sociální instituce a role, společenské vztahy a vazby, sociální celky: pospolitosti, soubory a skupiny.
  • 4.Základní sociologické pojmy II: Společnost a kultura, člověk jako biologická a sociální bytost, proces socializace, dědičnost a sociální učení (nature vs. nurture), extrémní polohy víry v dědičnost, sociální role a identita, jazyk a kulturní a symbolický kapitál, další formy kapitálu.
  • 5.Základní sociologické pojmy III: Sociální kontrola a deviace. Sociologický význam pojmu „kontrola“ a „normalita“, různé stupně odchýlení od sdílených hodnot a norem: odchylka, deviace, zločin, organizovaný zločin, individuální a společenské příčiny deviace, různé stupně adaptace (podle Mertona), stigma a stigmatizace, trest a jeho význam.
  • 6.Základní sociologická paradigmata: Podstata paradigmatu, rozdíl mezi paradigmatem a teorií. Konsensuální teorie, teorie konfliktu, interpretativní a fenomenologická sociologie.
  • 7.Velká sociologická témata I: Sociální nerovnosti a sociální struktura, význam pojmů sociální třída, vrstva, status a stav. Otázka zda jsou sociální nerovnosti nevyhnutelným atributem společností. Klíčové pojmy: třída, vrstva, status, kasta, stav, atd. Role vzdělání a vzdělávacích systémů v reprodukci nerovností. Sociální a vzdělanostní mobilita, objektivní subjektivní mobilita, koncept životních šancí a životního úspěchu, diskurs k vývoji a roli střední třídy.
  • 8.Velká sociologická témata II: Organizace, byrokracie a moc: souvislost mezi organizací a mocí, soudobé organizace (organizace v moderní společnosti): definice organizace (organizace vs. instituce) 9.Velká sociologická témata III: Sociologie středních a tříd a elit. Různé přístupy k vymezení střední třídy (středních tříd), význam středních tříd v moderních společnostech (od Aristotela k Millsovi), klasické teorie elit (Pareto, Mosca, Michels), teorie moderních elit a nástrojů udržování moci (Mills).
  • 10.Velká sociologická témata IV: Sociologie transformace: přechod nebo transformace, transformace jako obnova vitálních souvislostí, základní změny v transformující se společnosti, formování elit ve střední a východní Evropě - evidence z nejvýznamnějších výzkumů a projektů.
  • 11.Sociologický výzkum, jeho hlavní typy a fáze. Co činí sociologický výzkum „dobrým výzkumem“? Kdy je lepší volit kvalitativní výzkum a jaké jsou jeho přednosti ve srovnání s kvantitativním výzkumem? A kdy je lepší volit kvantitativní výzkum a kde selhává? Jaký je vztah mezi teorií, hypotézou a daty. Typy výběrů, podmínky pro testování hypotéz a zobecňování.
  • 12.Empirické výzkumy a velké mezinárodní sociologické projekty posledních 20 let: příklady přístupů k „velkým tématům“.
Literatura
    povinná literatura
  • Jandourek, J.: Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-749-3.
  • Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788024729343
  • Keller, J.: Úvod do sociologie. Páté vydání. Praha: Slon, 1992. ISBN: 978-80-86429-39-7
  • Zich, F.: Úvod do sociologie. Skripta. Praha: VŠFS – Eupress, 2003
  • Simonová, N. : Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Slon 2011, kapitoly 1 a 3.
    doporučená literatura
  • Bourdieu, P. The Forms of Capital. Pp. 241-258 in “Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education” edited by John Richardson, New York, Greenwood, 1986. Původní text a jeho český konspekt bude k dispozici ve formátu PDF ve složce Dodatečn
  • Merton, R.K.: Studie ze sociologické teorie. Praha: Slon, 2007. Vybrané kapitoly.
  • Mills, Ch. W.: Sociologická imaginace. Praha: Slon, 2002 (vybrané kapitoly z vydání roku 1968 budou k dispozici ve formátu PDF ve složce Dodatečné studijní materiály)
  • Večerník, J., Matějů, P.: Zpráva o vývoji české společnosti 1989 – 1998. Praha: Academia, 1998. Vybrané kapitoly z vydání roku 1968 budou k dispozici ve formátu PDF ve složce Dodatečné studijní materiály.
  • Matějů, P. – Vlachová, K. (eds). Nerovnost, spravedlnost, politika. Praha: Slon 2000. ISBN 80-85850-82-6, kapitola 3.
  • Matějů, P. „Ke kořenům sociálně psychologického modelu sociální stratifikace.“ Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Vol. 41 (2005), No.1, 70-30
    neurčeno
  • Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009. ISBN: 978-80-87207-02-4
  • Večerník, J. Střední vrstvy v české společnosti a výzkumu: mizející, nebo zapomenuté? Lidé města/Urban people, Vol. 12 (2010), No. 3, s. 475 – 497.
  • Možný, I.: Proč tak snadno … Některé rodinné důvody sametové revoluce. Třetí vydání. Praha: Slon, 2009. Vybrané kapitoly.
  • Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.
Výukové metody
Přednášky a semináře v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, povinná účast na seminářích 75 %, povinná účast na tutoriálech 50 %. V denním studiu bude každé téma prezentováno vyučujícím s využitím PPT prezentace s následnou diskusí. Semináře budou organizovány okolo prezentací studentů (každý student by měl prezentovat alespoň dvakrát za semestr).
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou zápočtu a ústní zkoušky:
1.Zápočet je podmínkou vykonání ústní zkoušky a uděluje za účast na seminářích (min. 75 %), prezentace na seminářích ze zadané četby (minimálně 2 prezentace ze semestr) a vypracování seminární práce. Seminární práce na zvolené téma schválené vyučujícím bude mít minimálně 25 tisíc charakterů včetně mezer, řádkování 1, font TimesRoman 12 (tj. cca 7 stran). Do tohoto minima se nepočítají tabulky, grafy, obrázky a literatura. Kritéria pro hodnocení seminární práce: a) schopnost propojit teorie s fakty a dostupnou evidencí (20 %), b) struktura práce, jasnost stanovení otázek a problémů, jimiž se zabývá (20 %) ; c) jasnost a síla argumentů ve prospěch vlastních závěrů (20 %); práce s literaturou (20 %).
2.Zkouška bude založena na ústní „obhajobě“ seminární práce a odpovědích na doplňující otázky.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2014/B_USo