B_SK Spotřební kultura

Vysoká škola finanční a správní
zima 2017
Rozsah
1/1/0. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_SK/cMMO: každou lichou středu 12:15–12:59 M27, každou lichou středu 13:00–13:45 M27, kromě St 11. 10. ; a Čt 26. 10. 10:30–12:00 M27, M. Tomčík
B_SK/cM1PH: každé liché pondělí 12:15–12:59 E225, každé liché pondělí 13:00–13:45 E225, J. Cirklová
B_SK/cM2PH: každé sudé pondělí 15:45–16:29 E225, každé sudé pondělí 16:30–17:15 E225, J. Cirklová
B_SK/pMMO: každou sudou středu 12:15–12:59 M27, každou sudou středu 13:00–13:45 M27, kromě St 13. 12. ; a Út 19. 12. 14:00–15:30 M21, M. Tomčík
B_SK/pMPH: každé sudé pondělí 14:00–14:44 E230, každé sudé pondělí 14:45–15:30 E230, J. Cirklová
B_SK/vMMO: So 7. 10. 11:30–13:00 M17, So 21. 10. 8:00–9:30 M27, Pá 8. 12. 15:45–17:15 M17, So 9. 12. 8:00–9:30 M17, 9:45–11:15 M17, M. Tomčík
B_SK/vMPH: Pá 6. 10. 15:45–17:15 E222, 17:30–19:00 E222, Pá 20. 10. 14:00–15:30 E222, 15:45–17:15 E222, Pá 3. 11. 14:00–15:30 E004, J. Cirklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit se se sociálními a kulturními faktory, které ovlivňují spotřební chování člověka. Jakou roli má spotřební chování kromě toho, že zajišťuje materiální uspokojení každodenních potřeb? Jak jsou provázány sociální, ekonomické, politické a environmentální problémy se spotřební kulturou, hodnotami a identitami? V tomto kurzu budeme využívat sociologické přístupy a teorie k hlubšímu poznání současné podoby a proměny spotřební kultury.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen určit domácí a zahraniční sociální a kulturní faktory, které ovlivňují spotřební chování člověka. Dokáže vysvětlit, jakou roli má spotřební chování kromě toho, že zajišťuje materiální uspokojení každodenních potřeb. Identifikuje základní procesy, které jsou provázány sociální, ekonomické, politické a environmentální problémy se spotřební kulturou, hodnotami a identitami. Seznámí se s hlavními sociologickými přístupy a teoriemi, které se používají k hlubšímu poznání současné podoby a proměny spotřební kultury.
Osnova
  • Témata přednášek: 1. Spotřební kultura a její socioekonomický rámec. 2. Dar. Tři závazky daru. Dar jako významné téma při studiu lidských společností. Ekonomika v předkapitalistických společnostech. 3. Cukr – sladkost a moc. Spotřební komodita a její proměna v koloniální historii a globálních souvislostech. 4. Masová produkce a masová spotřeba. Proměna spotřeby v moderních a postmoderních společnostech. 5. Kulturní kreativismus – pojem a trend spotřební kultury 6. Jak vzniká současné „autentické primitivní“ umění či suvenýr? Problematice novodobého kulturního turismu, autenticity a komodifikace lokální kultury. 7. Dobrovolná skromnost, Ekologický luxus, Teorie a praxe etické spotřeby. Seznámení se s dlouholetým výzkumem H. Librové a se zahraničními pracemi na stejné téma. 8. Značky jako útočiště. Značky a identita. Sociální dimenze značky. 9. Různorodost kulturních náhledů na spotřebu. 10. Sociální problémy řešené spotřebou. Budeme se seznamovat s empirickými výzkumy komodifikačních procesů, které se váží na různou sociální dynamiku – komodifikace dětství, sportu, rokové hudby, posvátna. Vytváření prostorů spotřeby v rámci měst. 11. Teorie světových systémů a komodifikace lidské práce. Immanuel Wallerstein – seznámení se s teoriemi a výzkumem 12. Globalizace a spotřeba.
Literatura
    povinná literatura
  • KOUDELKA, Jan. Spotřební chování a marketing. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-372-3.
  • HOLUBEC, Stanislav. Sociologie světových systémů: hegemonie, centra, periferie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009. ISBN 978-80-7419-014-8.
  • FAFEJTA, Martin, ZAHRÁDKA, Pavel, ed. Spotřební kultura: historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2372-8.
  • BAUMAN, Zygmunt. Globalizace: důsledky pro člověka. Přeložil Jana OGROCKÁ. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0817-7.
  • RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenství života. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0571-4.
  • BÁRTA, Vladimír a Hilda BÁRTOVÁ. Homo spotřebitel. V Praze: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1822-0.
    doporučená literatura
  • LINDSTROM, Martin. Nákup.ologie: pravda a lži o tom, proč nakupujeme. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2396-6.
  • MAUSS, M., 1999: Esej o daru. Praha: SLON. ISBN 80-85850-77-X.
  • SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. ISBN 80-7178-328-5.
  • MURPHY, Robert F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Přeložil Hana ČERVINKOVÁ. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2001. ISBN 80-85850-53-2.
  • KALKA, Jochen a Florian ALLGAYER. Marketing podle cílových skupin: [jak žijeme, co kupujeme, čím se řídíme]. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1617-3.
  • LINDSTROM, Martin. Vyluxované mozky: triky, které používají firmy, aby nás přiměly k nákupu. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-191-1.
Výukové metody
Teoretická příprava. Interaktivní přednášky. Kritická četba odborných textů.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou zápočtu a zkoušky. Podmínkou udělení zápočtu je splnění těchto požadavků – alespoň 75% účast na cvičeních (neúčast musí být řádně a předem omluvena) a vypracováním jedné eseje na zadaná témata, která jsou probírána (bude se jednat o práci s povinnou literaturou). Témata esejí budou oznámena na začátku semestru. Témata budou vycházet z četby povinné literatury. Po splnění podmínek zápočtu proběhne zkouška písemnou formou. Bude se jednat o práci s odborným textem, který bude studentům zaslán. Otázky budou vycházet z tematických okruhů přednášek zveřejněných začátkem příslušného semestru na Informačním systému školy. Úspěšné absolvování písemné zkoušky předpokládá získat minimálně 60 % bodů.
Informace učitele
Veškerá literatura je k dispozici v knihovně školy. Podstatná část také v elektronické podobě. Studenti s ISP budou pravidelně individuálně komunikovat s vyučujícím a plnit studijní povinnosti v režimu stanoveného ISP. Na začátku semestru budou kontaktovat vyučující a dohodnou předběžný plán konzultací nad vypracovanými úkoly, které budou zadávány v průběhu semestru. Dodržení plánu konzultací a nastavení vlastního individuálního plánu studia od zahájení semestru je podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu!
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024, léto 2025.