B_PGM Počítačová grafika a multimédia

Vysoká škola finanční a správní
léto 2025
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Předpoklady
Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a dovednostmi v oblasti počítačové grafiky. Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
Výstupy z učení
Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
Osnova
  • 1. Barevné vidění.
  • 2. Rastrová a vektorová grafika.
  • 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků.
  • 4. Kódování zvuku; Základní principy komprese.
  • 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
  • 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
  • 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
  • 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
  • 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
  • 10. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
  • 11. Tvorba vlastního multimediálního projektu.
  • 12. Prezentování vlastního multimediálního projektu.
Literatura
    povinná literatura
  • NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. 2. vyd. Prostějov: Computer Media, 2021. ISBN 9884863.
    doporučená literatura
  • HORNÝ, Stanislav, BEDŘICHOVÁ, Petra. Praktická učebnice tvorby multimediálního obsahu. Průhonice: Professional Publishing, 2018. 123 stran. ISBN 978-80-88260-29-5.
  • MARSCHNER, S., P. SHIRLEY. Fundamentals of Computer Graphics. 5th edition, Natic, US: A K Peters/CRC Press, 2021. ISBN 978-036750-503-5.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení, doplněných o exkurze do multimediálního studia VŠFS. Znalostí získané z přednášek se prakticky využívají při programování v Microsoft Visual Studiu.

Účast na přednáškách a cvičeních je povinná. Minimální účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75 %, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Pro získání zápočtu je nutné odevzdat 6 úkolů dle pokynů vyučujícího.
Ke zkoušce musí být předložen vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií.
Informace učitele
https://is.vsfs.cz/go/y749bu
Webová stránka předmětu (výše) představuje LINK na tým (předmět) v MS Teams (pak vyberte kanál Vašeho vyučujícího).

Studijní materiály (přednášky, videozáznamy, ...) předmětu najdete v IS VŠFS: https://is.vsfs.cz/auth/el/vsfs/leto2025/B_PGM/

KONTAKTY na vyučující: garant Ing. Renata Janošcová, Ph.D - 37037@mail.vsfs.cz.

KONZULTACE: informace najdete na osobních stránkách vyučující v IS VŠFS (Výuka).

ISP a OPAKUJÍCÍ studenti: Hned na začátku semestru (první - druhý týden) kontaktujte Vašeho vyučujícího a dohodněte se na konkrétních podmínkách docházky a hodnocení.

DOPORUČUJEME podat žádost o zařazení do rozvrhové (seminární) skupiny ke konkrétnímu vyučujícímudle pokynů ze studijního oddělení.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

B_PGM Počítačová grafika a multimédia

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Renata Janošcová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vladimír Nulíček, CSc. (pomocník)
Garance
Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PGM/cAPH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 E404, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 E404, R. Janošcová
B_PGM/pAPH: každou sudou středu 15:45–16:29 E304, každou sudou středu 16:30–17:15 E304, každou sudou středu 17:30–18:14 E304, každou sudou středu 18:15–19:00 E304, R. Janošcová
B_PGM/vAPH: So 16. 3. 9:45–11:15 E307, 11:30–13:00 E307, So 6. 4. 9:45–11:15 E307, 11:30–13:00 E307, Pá 19. 4. 14:00–15:30 E307, 15:45–17:15 E307, R. Janošcová
Předpoklady
Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a dovednostmi v oblasti počítačové grafiky. Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
Výstupy z učení
Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
Osnova
  • 1. Barevné vidění.
  • 2. Rastrová a vektorová grafika.
  • 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků.
  • 4. Kódování zvuku; Základní principy komprese.
  • 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
  • 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
  • 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
  • 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
  • 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
  • 10. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
  • 11. Tvorba vlastního multimediálního projektu.
  • 12. Prezentování vlastního multimediálního projektu.
Literatura
    povinná literatura
  • NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. 2. vyd. Prostějov: Computer Media, 2021. ISBN 9884863.
    doporučená literatura
  • HORNÝ, Stanislav, BEDŘICHOVÁ, Petra. Praktická učebnice tvorby multimediálního obsahu. Průhonice: Professional Publishing, 2018. 123 stran. ISBN 978-80-88260-29-5.
  • MARSCHNER, S., P. SHIRLEY. Fundamentals of Computer Graphics. 5th edition, Natic, US: A K Peters/CRC Press, 2021. ISBN 978-036750-503-5.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení, doplněných o exkurze do multimediálního studia VŠFS. Znalostí získané z přednášek se prakticky využívají při programování v Microsoft Visual Studiu.

Účast na přednáškách a cvičeních je povinná. Minimální účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75 %, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Pro získání zápočtu je nutné odevzdat 6 úkolů dle pokynů vyučujícího.
Ke zkoušce musí být předložen vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií.
Informace učitele
https://is.vsfs.cz/go/y749bu
Webová stránka předmětu (výše) představuje LINK na tým (předmět) v MS Teams (pak vyberte kanál Vašeho vyučujícího).

Studijní materiály (přednášky, videozáznamy, ...) předmětu najdete v IS VŠFS: https://is.vsfs.cz/auth/el/vsfs/leto2024/B_PGM/

KONTAKTY na vyučující: garant Ing. Renata Janošcová, Ph.D - 37037@mail.vsfs.cz.

KONZULTACE: informace najdete na osobních stránkách vyučující v IS VŠFS (Výuka).

ISP a OPAKUJÍCÍ studenti: Hned na začátku semestru (první - druhý týden) kontaktujte Vašeho vyučujícího a dohodněte se na konkrétních podmínkách docházky a hodnocení.

DOPORUČUJEME podat žádost o zařazení do rozvrhové (seminární) skupiny ke konkrétnímu vyučujícímudle pokynů ze studijního oddělení.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.

B_PGM Počítačová grafika a multimédia

Vysoká škola finanční a správní
léto 2023
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Renata Janošcová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PGM/cAPH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 E307, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 E307, R. Janošcová
B_PGM/pAPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 E307, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 E307, každý sudý čtvrtek 15:45–16:29 E305, každý sudý čtvrtek 16:30–17:15 E305, R. Janošcová
B_PGM/vAPH: Pá 3. 2. 17:30–19:00 E304, Pá 17. 2. 14:00–15:30 E304, 15:45–17:15 E304, So 4. 3. 11:30–13:00 E304, Pá 17. 3. 14:00–15:30 E304, 15:45–17:15 E304, R. Janošcová
Předpoklady
Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
Výstupy z učení
Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
Osnova
  • 1. Barevné vidění. 
  • 2. Rastrová a vektorová grafika.
  • 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků;
  • 4. Kódování zvuku.
  • 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
  • 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
  • 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
  • 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
  • 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
  • 10. Základní principy komprese.
  • 11. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
  • 12. Rozhraní pro programování multimediálních aplikací.
Literatura
    povinná literatura
  • J. Žára, B. Beneš, P. Felkel, J. Sochor: Moderní počítačová grafika, 2. vydání, Computer Press, 2005
  • S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics, 4th edition, A K Peters, 2015.
Výukové metody
Výuka probíhá formou samostudia přednášek. Znalosti získané z přednášek se prakticky využívají při programování projektu počítačové grafiky a multimédií.
Metody hodnocení
Účast není povinná. Na zisk zápočtu je třeba odevzdat úkoly dle zadání vyučujícího. Ke zkoušce je třeba odevzdat a odprezentovat vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.

B_PGM Počítačová grafika a multimédia

Vysoká škola finanční a správní
léto 2022
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Renata Janošcová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PGM/cAPH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S14, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S14, kromě Čt 10. 3., kromě Čt 7. 4. ; a Čt 10. 3. 12:15–13:45 E000MM, Čt 7. 4. 12:15–13:45 E000MM, R. Janošcová
B_PGM/pAPH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 S14, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 S14, každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S14, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S14, kromě Čt 10. 3., kromě Čt 7. 4. ; a Čt 10. 3. 8:45–10:15 E000MM, 10:30–12:00 E000MM, Čt 7. 4. 8:45–10:15 E000MM, 10:30–12:00 E000MM, R. Janošcová
B_PGM/vAPH: Pá 18. 2. 14:00–15:30 S34, 15:45–17:15 S34, Pá 18. 3. 14:00–15:30 S34, 15:45–17:15 S34, Pá 22. 4. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, R. Janošcová
Předpoklady
Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
Výstupy z učení
Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
Osnova
  • 1. Barevné vidění. 
  • 2. Rastrová a vektorová grafika.
  • 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků;
  • 4. Kódování zvuku.
  • 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
  • 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
  • 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
  • 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
  • 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
  • 10. Základní principy komprese.
  • 11. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
  • 12. Rozhraní pro programování multimediálních aplikací.
Literatura
    povinná literatura
  • J. Žára, B. Beneš, P. Felkel, J. Sochor: Moderní počítačová grafika, 2. vydání, Computer Press, 2005
  • S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics, 4th edition, A K Peters, 2015.
Výukové metody
Výuka probíhá formou samostudia přednášek. Znalosti získané z přednášek se prakticky využívají při programování projektu počítačové grafiky a multimédií.
Metody hodnocení
Účast není povinná. Na zisk zápočtu je třeba odevzdat úkoly dle zadání vyučujícího. Ke zkoušce je třeba odevzdat a odprezentovat vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.

B_PGM Počítačová grafika a multimédia

Vysoká škola finanční a správní
léto 2021
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Předpoklady
Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
Výstupy z učení
Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
Osnova
  • 1. Barevné vidění. 
  • 2. Rastrová a vektorová grafika.
  • 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků;
  • 4. Kódování zvuku.
  • 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
  • 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
  • 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
  • 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
  • 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
  • 10. Základní principy komprese.
  • 11. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
  • 12. Rozhraní pro programování multimediálních aplikací.
Literatura
    povinná literatura
  • J. Žára, B. Beneš, P. Felkel, J. Sochor: Moderní počítačová grafika, 2. vydání, Computer Press, 2005
  • S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics, 4th edition, A K Peters, 2015.
Výukové metody
Výuka probíhá formou samostudia přednášek. Znalostí získané z přednášek se prakticky využívají při programování projektu počítačové grafiky a multimédií.
Metody hodnocení
Účast není povinná. Na zisk zápočtu je třeba odevzdat a odprezentovat vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.