B_PGM Počítačová grafika a multimédia
Vysoká škola finanční a správníléto 2025
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Předpoklady
- Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a dovednostmi v oblasti počítačové grafiky. Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
- Výstupy z učení
- Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
- Osnova
- 1. Barevné vidění.
- 2. Rastrová a vektorová grafika.
- 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků.
- 4. Kódování zvuku; Základní principy komprese.
- 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
- 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
- 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
- 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
- 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
- 10. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
- 11. Tvorba vlastního multimediálního projektu.
- 12. Prezentování vlastního multimediálního projektu.
- Literatura
- povinná literatura
- NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. 2. vyd. Prostějov: Computer Media, 2021. ISBN 9884863.
- doporučená literatura
- HORNÝ, Stanislav, BEDŘICHOVÁ, Petra. Praktická učebnice tvorby multimediálního obsahu. Průhonice: Professional Publishing, 2018. 123 stran. ISBN 978-80-88260-29-5.
- MARSCHNER, S., P. SHIRLEY. Fundamentals of Computer Graphics. 5th edition, Natic, US: A K Peters/CRC Press, 2021. ISBN 978-036750-503-5.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a cvičení, doplněných o exkurze do multimediálního studia VŠFS. Znalostí získané z přednášek se prakticky využívají při programování v Microsoft Visual Studiu.
Účast na přednáškách a cvičeních je povinná. Minimální účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75 %, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. - Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Pro získání zápočtu je nutné odevzdat 6 úkolů dle pokynů vyučujícího.
Ke zkoušce musí být předložen vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií. - Informace učitele
- https://is.vsfs.cz/go/y749bu
Webová stránka předmětu (výše) představuje LINK na tým (předmět) v MS Teams (pak vyberte kanál Vašeho vyučujícího).
Studijní materiály (přednášky, videozáznamy, ...) předmětu najdete v IS VŠFS: https://is.vsfs.cz/auth/el/vsfs/leto2025/B_PGM/
KONTAKTY na vyučující: garant Ing. Renata Janošcová, Ph.D - 37037@mail.vsfs.cz.
KONZULTACE: informace najdete na osobních stránkách vyučující v IS VŠFS (Výuka).
ISP a OPAKUJÍCÍ studenti: Hned na začátku semestru (první - druhý týden) kontaktujte Vašeho vyučujícího a dohodněte se na konkrétních podmínkách docházky a hodnocení.
DOPORUČUJEME podat žádost o zařazení do rozvrhové (seminární) skupiny ke konkrétnímu vyučujícímudle pokynů ze studijního oddělení.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_PGM Počítačová grafika a multimédia
Vysoká škola finanční a správníléto 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vladimír Nulíček, CSc. (pomocník) - Garance
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_PGM/cAPH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 E404, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 E404, R. Janošcová
B_PGM/pAPH: každou sudou středu 15:45–16:29 E304, každou sudou středu 16:30–17:15 E304, každou sudou středu 17:30–18:14 E304, každou sudou středu 18:15–19:00 E304, R. Janošcová
B_PGM/vAPH: So 16. 3. 9:45–11:15 E307, 11:30–13:00 E307, So 6. 4. 9:45–11:15 E307, 11:30–13:00 E307, Pá 19. 4. 14:00–15:30 E307, 15:45–17:15 E307, R. Janošcová - Předpoklady
- Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a dovednostmi v oblasti počítačové grafiky. Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
- Výstupy z učení
- Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
- Osnova
- 1. Barevné vidění.
- 2. Rastrová a vektorová grafika.
- 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků.
- 4. Kódování zvuku; Základní principy komprese.
- 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
- 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
- 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
- 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
- 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
- 10. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
- 11. Tvorba vlastního multimediálního projektu.
- 12. Prezentování vlastního multimediálního projektu.
- Literatura
- povinná literatura
- NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. 2. vyd. Prostějov: Computer Media, 2021. ISBN 9884863.
- doporučená literatura
- HORNÝ, Stanislav, BEDŘICHOVÁ, Petra. Praktická učebnice tvorby multimediálního obsahu. Průhonice: Professional Publishing, 2018. 123 stran. ISBN 978-80-88260-29-5.
- MARSCHNER, S., P. SHIRLEY. Fundamentals of Computer Graphics. 5th edition, Natic, US: A K Peters/CRC Press, 2021. ISBN 978-036750-503-5.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a cvičení, doplněných o exkurze do multimediálního studia VŠFS. Znalostí získané z přednášek se prakticky využívají při programování v Microsoft Visual Studiu.
Účast na přednáškách a cvičeních je povinná. Minimální účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75 %, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. - Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Pro získání zápočtu je nutné odevzdat 6 úkolů dle pokynů vyučujícího.
Ke zkoušce musí být předložen vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií. - Informace učitele
- https://is.vsfs.cz/go/y749bu
Webová stránka předmětu (výše) představuje LINK na tým (předmět) v MS Teams (pak vyberte kanál Vašeho vyučujícího).
Studijní materiály (přednášky, videozáznamy, ...) předmětu najdete v IS VŠFS: https://is.vsfs.cz/auth/el/vsfs/leto2024/B_PGM/
KONTAKTY na vyučující: garant Ing. Renata Janošcová, Ph.D - 37037@mail.vsfs.cz.
KONZULTACE: informace najdete na osobních stránkách vyučující v IS VŠFS (Výuka).
ISP a OPAKUJÍCÍ studenti: Hned na začátku semestru (první - druhý týden) kontaktujte Vašeho vyučujícího a dohodněte se na konkrétních podmínkách docházky a hodnocení.
DOPORUČUJEME podat žádost o zařazení do rozvrhové (seminární) skupiny ke konkrétnímu vyučujícímudle pokynů ze studijního oddělení.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_PGM Počítačová grafika a multimédia
Vysoká škola finanční a správníléto 2023
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_PGM/cAPH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 E307, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 E307, R. Janošcová
B_PGM/pAPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 E307, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 E307, každý sudý čtvrtek 15:45–16:29 E305, každý sudý čtvrtek 16:30–17:15 E305, R. Janošcová
B_PGM/vAPH: Pá 3. 2. 17:30–19:00 E304, Pá 17. 2. 14:00–15:30 E304, 15:45–17:15 E304, So 4. 3. 11:30–13:00 E304, Pá 17. 3. 14:00–15:30 E304, 15:45–17:15 E304, R. Janošcová - Předpoklady
- Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
- Výstupy z učení
- Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
- Osnova
- 1. Barevné vidění.
- 2. Rastrová a vektorová grafika.
- 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků;
- 4. Kódování zvuku.
- 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
- 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
- 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
- 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
- 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
- 10. Základní principy komprese.
- 11. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
- 12. Rozhraní pro programování multimediálních aplikací.
- Literatura
- povinná literatura
- J. Žára, B. Beneš, P. Felkel, J. Sochor: Moderní počítačová grafika, 2. vydání, Computer Press, 2005
- S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics, 4th edition, A K Peters, 2015.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou samostudia přednášek. Znalosti získané z přednášek se prakticky využívají při programování projektu počítačové grafiky a multimédií.
- Metody hodnocení
- Účast není povinná. Na zisk zápočtu je třeba odevzdat úkoly dle zadání vyučujícího. Ke zkoušce je třeba odevzdat a odprezentovat vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_PGM Počítačová grafika a multimédia
Vysoká škola finanční a správníléto 2022
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_PGM/cAPH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S14, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S14, kromě Čt 10. 3., kromě Čt 7. 4. ; a Čt 10. 3. 12:15–13:45 E000MM, Čt 7. 4. 12:15–13:45 E000MM, R. Janošcová
B_PGM/pAPH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 S14, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 S14, každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S14, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S14, kromě Čt 10. 3., kromě Čt 7. 4. ; a Čt 10. 3. 8:45–10:15 E000MM, 10:30–12:00 E000MM, Čt 7. 4. 8:45–10:15 E000MM, 10:30–12:00 E000MM, R. Janošcová
B_PGM/vAPH: Pá 18. 2. 14:00–15:30 S34, 15:45–17:15 S34, Pá 18. 3. 14:00–15:30 S34, 15:45–17:15 S34, Pá 22. 4. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, R. Janošcová - Předpoklady
- Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
- Výstupy z učení
- Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
- Osnova
- 1. Barevné vidění.
- 2. Rastrová a vektorová grafika.
- 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků;
- 4. Kódování zvuku.
- 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
- 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
- 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
- 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
- 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
- 10. Základní principy komprese.
- 11. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
- 12. Rozhraní pro programování multimediálních aplikací.
- Literatura
- povinná literatura
- J. Žára, B. Beneš, P. Felkel, J. Sochor: Moderní počítačová grafika, 2. vydání, Computer Press, 2005
- S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics, 4th edition, A K Peters, 2015.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou samostudia přednášek. Znalosti získané z přednášek se prakticky využívají při programování projektu počítačové grafiky a multimédií.
- Metody hodnocení
- Účast není povinná. Na zisk zápočtu je třeba odevzdat úkoly dle zadání vyučujícího. Ke zkoušce je třeba odevzdat a odprezentovat vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_PGM Počítačová grafika a multimédia
Vysoká škola finanční a správníléto 2021
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Předpoklady
- Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
- Výstupy z učení
- Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
- Osnova
- 1. Barevné vidění.
- 2. Rastrová a vektorová grafika.
- 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků;
- 4. Kódování zvuku.
- 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
- 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
- 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
- 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
- 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
- 10. Základní principy komprese.
- 11. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
- 12. Rozhraní pro programování multimediálních aplikací.
- Literatura
- povinná literatura
- J. Žára, B. Beneš, P. Felkel, J. Sochor: Moderní počítačová grafika, 2. vydání, Computer Press, 2005
- S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics, 4th edition, A K Peters, 2015.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou samostudia přednášek. Znalostí získané z přednášek se prakticky využívají při programování projektu počítačové grafiky a multimédií.
- Metody hodnocení
- Účast není povinná. Na zisk zápočtu je třeba odevzdat a odprezentovat vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)