B_PGM Počítačová grafika a multimédia

Vysoká škola finanční a správní
léto 2023
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Renata Janošcová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PGM/cAPH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 E307, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 E307, R. Janošcová
B_PGM/pAPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 E307, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 E307, každý sudý čtvrtek 15:45–16:29 E305, každý sudý čtvrtek 16:30–17:15 E305, R. Janošcová
B_PGM/vAPH: Pá 3. 2. 17:30–19:00 E304, Pá 17. 2. 14:00–15:30 E304, 15:45–17:15 E304, So 4. 3. 11:30–13:00 E304, Pá 17. 3. 14:00–15:30 E304, 15:45–17:15 E304, R. Janošcová
Předpoklady
Základní ovládání programování (C#), základy lineární algebry a matematické analýzy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student bude umět vytvořit vlastní projekt v souladu s principy počítačové grafiky a multimédií.
Výstupy z učení
Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Student se zdokonalí v schopnosti obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C#.
Osnova
  • 1. Barevné vidění. 
  • 2. Rastrová a vektorová grafika.
  • 3. Digitalizace a kódování rastrových obrázků;
  • 4. Kódování zvuku.
  • 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení.
  • 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video.
  • 7. Windows API pro práci s obrazovým rastrem.
  • 8. Windows API pro práci se zvukem a videosignálem.
  • 9. Multimédia a zpracování signálu; Základy OpenGL.
  • 10. Základní principy komprese.
  • 11. Rozhraní DirectX pro rastrové operace a zvuk.
  • 12. Rozhraní pro programování multimediálních aplikací.
Literatura
    povinná literatura
  • J. Žára, B. Beneš, P. Felkel, J. Sochor: Moderní počítačová grafika, 2. vydání, Computer Press, 2005
  • S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics, 4th edition, A K Peters, 2015.
Výukové metody
Výuka probíhá formou samostudia přednášek. Znalosti získané z přednášek se prakticky využívají při programování projektu počítačové grafiky a multimédií.
Metody hodnocení
Účast není povinná. Na zisk zápočtu je třeba odevzdat úkoly dle zadání vyučujícího. Ke zkoušce je třeba odevzdat a odprezentovat vlastní projekt počítačové grafiky a multimédií.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.