B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2021
Extent and Intensity
2/1. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Lenka Pokorná
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/cMMO: each odd Monday 12:15–12:59 M14, each odd Monday 13:00–13:45 M14, V. Kunz
B_PR_1/cMPH: each even Wednesday 10:30–11:14 E230, each even Wednesday 11:15–12:00 E230, V. Kunz
B_PR_1/pMMO: Mon 14:00–14:44 M14, Mon 14:45–15:30 M14, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: each odd Wednesday 8:45–9:29 E230, each odd Wednesday 9:30–10:15 E230, each odd Wednesday 10:30–11:14 E230, each odd Wednesday 11:15–12:00 E230, V. Kunz
B_PR_1/vMPH: Sat 23. 10. 14:00–15:30 E307, 15:45–17:15 E307, Sat 27. 11. 9:45–11:15 E307, 11:30–13:00 E307, Fri 10. 12. 14:00–15:30 E307, 15:45–17:15 E307, Fri 17. 12. 14:00–15:30 E307, 15:45–17:15 E307, V. Kunz
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2020
Extent and Intensity
2/1. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Lenka Pokorná
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/cMMO: each even Monday 10:30–11:14 M17, each even Monday 11:15–12:00 M17, V. Kunz
B_PR_1/cM1PH: each even Tuesday 15:45–16:29 E124, each even Tuesday 16:30–17:15 E124, V. Kunz
B_PR_1/cM2PH: each odd Tuesday 15:45–16:29 E124, each odd Tuesday 16:30–17:15 E124, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Tue 14:00–14:44 E230, Tue 14:45–15:30 E230, V. Kunz
B_PR_1/poMMO: Tue 14:00–14:44 M25, Tue 14:45–15:30 M25, V. Kunz
B_PR_1/vMPH: Sat 24. 10. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, Sat 21. 11. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, Fri 4. 12. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, Fri 11. 12. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, V. Kunz
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Media relations - PR a vztahy s médii PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Odlišnosti public relations od klasické reklamy PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Fungování PR agentur, spolupráce klienta s PR agenturami PŘEDNÁŠKA 12: : Public affairs a government relations
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2019
Extent and Intensity
2/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Lenka Pokorná
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/cMMO: each odd Tuesday 10:30–11:14 M14, each odd Tuesday 11:15–12:00 M14, V. Kunz
B_PR_1/cM1PH: each even Monday 12:15–12:59 E123, each even Monday 13:00–13:45 E123, P. Klička
B_PR_1/cM2PH: each odd Monday 10:30–11:14 E124, each odd Monday 11:15–12:00 E124, P. Klička
B_PR_1/pMMO: Mon 12:15–12:59 M14, Mon 13:00–13:45 M14, except Mon 16. 12. ; and Tue 17. 12. 15:45–17:15 M14, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Mon 8:45–9:29 E004, Mon 9:30–10:15 E004, P. Klička
B_PR_1/vMPH: Sat 23. 11. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, Sat 7. 12. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, 14:00–15:30 E224, P. Klička
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2018
Extent and Intensity
2/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Pavla Varvažovská, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/cM1PH: each odd Tuesday 14:00–14:44 E225, each odd Tuesday 14:45–15:30 E225, except Tue 9. 10. ; and Tue 30. 10. 17:30–19:00 E224, P. Varvažovská
B_PR_1/cM2PH: each odd Tuesday 15:45–16:29 E223, each odd Tuesday 16:30–17:15 E223, except Tue 9. 10., except Tue 6. 11. ; and Tue 23. 10. 17:30–19:00 E223, Tue 20. 11. 17:30–19:00 E223, P. Varvažovská
B_PR_1/pMPH: Mon 17:30–18:14 E306, Mon 18:15–19:00 E306, except Mon 15. 10., except Mon 5. 11. ; and Mon 22. 10. 19:15–20:00 E306, Mon 29. 10. 19:15–20:00 E306, Mon 12. 11. 19:15–20:00 E306, Mon 19. 11. 19:15–20:00 E306, P. Varvažovská
B_PR_1/vMKV: Fri 9. 11. 17:30–19:00 KV205, Fri 23. 11. 14:00–15:30 KV205, 15:45–17:15 KV205, Fri 7. 12. 14:00–15:30 KV309, 15:45–17:15 KV309, V. Kunz
B_PR_1/vMMO: Sat 20. 10. 8:00–9:30 M14, 9:45–11:15 M14, Fri 30. 11. 17:30–19:00 M14, Sat 1. 12. 8:00–9:30 M14, 9:45–11:15 M14, V. Kunz
B_PR_1/vMPH: Sat 10. 11. 9:45–11:15 E127, 11:30–13:00 E127, Sat 8. 12. 11:30–13:00 E128, 14:00–15:30 E128, 15:45–17:15 E128, P. Varvažovská
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2017
Extent and Intensity
2/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Jiří Šnajdar (seminar tutor)
Ing. Jaroslav Vítek, MBA (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/cM1PH: each even Monday 15:45–16:29 E224, each even Monday 16:30–17:15 E224, except Mon 30. 10. ; and Mon 13. 11. 17:30–19:00 E224, J. Vítek
B_PR_1/cM2PH: each odd Monday 15:45–16:29 E224, each odd Monday 16:30–17:15 E224, J. Vítek
B_PR_1/pMPH: Mon 14:00–14:44 E306, Mon 14:45–15:30 E306, J. Šnajdar
B_PR_1/vMMO: Sat 25. 11. 8:00–9:30 M26, 9:45–11:15 M26, Sat 9. 12. 11:30–13:00 M26, 14:00–15:30 M26, Fri 15. 12. 19:15–20:45 M26, V. Kunz
B_PR_1/vMPH: Fri 1. 12. 17:30–19:00 E122, 19:15–20:45 E122, Sat 16. 12. 9:45–11:15 E126, 11:30–13:00 E126, Fri 5. 1. 19:15–20:45 E126, J. Vítek
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2016
Extent and Intensity
2/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Petra Jílková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/cMMO: each even Thursday 10:30–11:14 M17, each even Thursday 11:15–12:00 M17, V. Kunz
B_PR_1/cM1PH: each even Tuesday 10:30–11:14 E228, each even Tuesday 11:15–12:00 E228, A. Klosová
B_PR_1/cM2PH: each odd Tuesday 10:30–11:14 E228, each odd Tuesday 11:15–12:00 E228, A. Klosová
B_PR_1/pMMO: Thu 8:45–9:29 M17, Thu 9:30–10:15 M17, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Tue 8:45–9:29 E004, Tue 9:30–10:15 E004, A. Klosová
B_PR_1/vMMO: Fri 25. 11. 17:30–19:00 M17, 19:15–20:45 M17, Fri 9. 12. 17:30–19:00 M17, 19:15–20:45 M17, Fri 16. 12. 17:30–19:00 M17, V. Kunz
B_PR_1/vMPH: Sat 8. 10. 9:45–11:15 E230, 11:30–13:00 E230, Sat 22. 10. 14:00–15:30 E129, Sat 5. 11. 9:45–11:15 E129, 11:30–13:00 E129, P. Jílková
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Syllabus
  • Syllabus 1. History of public relations (PR), development of the term public relations and its functions in society, historical excursion, roots of public relations, PR as a socio-political tool, PR as a function of management in firms and organizations, PR as a tool of media relations, PR as a tool of marketing communication and a part of marketing mix, PR as a part of commercial activities of media, PR until the World War II:, PR in the Czech Republic until 1989
  • 2. PR in the present days, theory and methodology, methodological definition of PR, PR today – basis of PR, definition of PR, principles of functioning of PR, importance of PR in modern society, character of PR in the present days (agenda setting), role of PR in the system of brand building, controlled reputation in unbranded branches
  • 3. PR as a part of communication, definition and importance of communication, communication process, communication of organizations, forms of communication, communication channels, communication in international environment, information technology and its influence on communication, proactive and reactive PR, integrated marketing communication and PR
  • 4. Identity of an organization – the base for PR functioning, definition of corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communication, corporate product
  • 5. Organization of PR in firms, current development of PR in firms, new environment and its influence on firms, arrival of integrated marketing communication, PR as a part of procedural firm management, integration of relationships in an organization, external PR, internal PR, specialization in PR (community relations, investor relations, media relations)
  • 6. Crisis communication in PR, basis of crisis management, objectives of crisis management, symmetry of crisis communication, crisis communication in PR, pressure groups, crisis plan, preparation of crisis plan, creation and structure of crisis plan, causes of crisis, types of crisis, methods of risk analysis, reaction to a crisis situation
  • 7. Corporate social responsibility, definition and development of CSR, important personalities in the field of PR and corporate philanthropy in the Czech Republic and in the world (e.g. J.Hlávka, H.Ford, T.Baťa), basic characteristics of CSR, basic areas of CSR (environmental, economic and social pillar), related concepts (corporate philanthropy, corporate citizenship, business ethics), pros and cons of CSR (M.Friedman’s critics, R.Reich’s critics), benefits of CSR for firms, theory and division of stakeholders, CSR as a tool of marketing communication, corporate information about CSR, CSR in the Czech Republic and in the world, case studies (e.g. ČSOB, T-mobile, AGC group, Czech Coal group, Severočeské Doly), institutions supporting CSR in the Czech Republic and their roles (BLF, Fórum Dárců)
  • 8. The general public and working with the public, inner and outer public, conscious and unconscious public, leaders of public opinion, system relations, interest relations, public opinion, target group, stakeholders, how to lead a dialogue with the public, publicizing of a problem, trend life cycle, trend analysis, issues life cycle, procedures in issue management, content analysis as a tool of strategic management of communication with the public
  • 9. Tools of public relations, relations integration in an organization, human relations, media relations, tools of media relations, public affairs, astroturfing, audiovisual and spatial forms of PR, online PR, mapping and monitoring of activities in cyberspace, addressing the public and internal users via web sites, content of a web site from the point of view of PR, discussion groups and how to penetrate them, the range of internet news, corporate publishing, annual reports as a tool of investor relations, magazines for customers, magazines for empoyees
  • 10. PR, lobbying and sponsoring, lobbying, lobbyists, lobbying in the Czech Republic and in the world, definition of sponsoring, sponsoring x donation, advantages of sponsoring, social sponsoring, professional approach to sponsoring, sponsor’s plan, sponsoring in sports, other sponsored branches
  • 11. Planning and strategy of PR campaigns, measuring of effectiveness of PR, situational analysis, target fixing, determining of strategic ways, identification of target groups, measures proposal, financial and personnel protection, creating of time schedules, realisation, evaluation, feedback, effectiveness measuring of PR and its limits, case studies of PR actions in practice of Czech and international organizations
  • 12. Professional associations in PR and their roles, PR and ethics, organizations – Asociace Public Relations Agentur (APRA), International Public Relations Association (IPRA), ethics, ethical principles and how PR organizations are in complience with them, ethical codes of PR associations, ethical code of APRA, Stockholm charter, ethical code of IPRA, ethical codes of contract owners, PR agencies and contract owners, internal functioning of agencies, cooperation with PR agencies, ways of rewarding of PR agencies
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2015
Extent and Intensity
2/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Petra Jílková, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/cMMO: each odd Thursday 15:45–16:29 M17, each odd Thursday 16:30–17:15 M17, V. Kunz
B_PR_1/cM1PH: each odd Wednesday 12:15–12:59 E225, each odd Wednesday 13:00–13:45 E225, M. Kykalová
B_PR_1/cM2PH: each odd Wednesday 10:30–11:14 E223, each odd Wednesday 11:15–12:00 E223, M. Kykalová
B_PR_1/cM3PH: each even Wednesday 10:30–11:14 E225, each even Wednesday 11:15–12:00 E225, M. Kykalová
B_PR_1/pMMO: Thu 17:30–18:14 M17, Thu 18:15–19:00 M17, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Tue 12:15–12:59 E230, Tue 13:00–13:45 E230, except Tue 10. 11. ; and Tue 24. 11. 14:00–15:30 E007KC, P. Jílková
B_PR_1/uMPH: Tue 10. 11. 15:45–17:15 E228, 17:30–19:00 E228, Tue 24. 11. 15:45–17:15 E228, 17:30–19:00 E228, Tue 8. 12. 17:30–19:00 E228, M. Kykalová
B_PR_1/vMPH: Sat 10. 10. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, Sat 24. 10. 9:45–11:15 E128, 11:30–13:00 E128, Fri 6. 11. 13:45–15:15 E222, M. Kykalová
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Syllabus
  • Syllabus 1. History of public relations (PR), development of the term public relations and its functions in society, historical excursion, roots of public relations, PR as a socio-political tool, PR as a function of management in firms and organizations, PR as a tool of media relations, PR as a tool of marketing communication and a part of marketing mix, PR as a part of commercial activities of media, PR until the World War II:, PR in the Czech Republic until 1989
  • 2. PR in the present days, theory and methodology, methodological definition of PR, PR today – basis of PR, definition of PR, principles of functioning of PR, importance of PR in modern society, character of PR in the present days (agenda setting), role of PR in the system of brand building, controlled reputation in unbranded branches
  • 3. PR as a part of communication, definition and importance of communication, communication process, communication of organizations, forms of communication, communication channels, communication in international environment, information technology and its influence on communication, proactive and reactive PR, integrated marketing communication and PR
  • 4. Identity of an organization – the base for PR functioning, definition of corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communication, corporate product
  • 5. Organization of PR in firms, current development of PR in firms, new environment and its influence on firms, arrival of integrated marketing communication, PR as a part of procedural firm management, integration of relationships in an organization, external PR, internal PR, specialization in PR (community relations, investor relations, media relations)
  • 6. Crisis communication in PR, basis of crisis management, objectives of crisis management, symmetry of crisis communication, crisis communication in PR, pressure groups, crisis plan, preparation of crisis plan, creation and structure of crisis plan, causes of crisis, types of crisis, methods of risk analysis, reaction to a crisis situation
  • 7. Corporate social responsibility, definition and development of CSR, important personalities in the field of PR and corporate philanthropy in the Czech Republic and in the world (e.g. J.Hlávka, H.Ford, T.Baťa), basic characteristics of CSR, basic areas of CSR (environmental, economic and social pillar), related concepts (corporate philanthropy, corporate citizenship, business ethics), pros and cons of CSR (M.Friedman’s critics, R.Reich’s critics), benefits of CSR for firms, theory and division of stakeholders, CSR as a tool of marketing communication, corporate information about CSR, CSR in the Czech Republic and in the world, case studies (e.g. ČSOB, T-mobile, AGC group, Czech Coal group, Severočeské Doly), institutions supporting CSR in the Czech Republic and their roles (BLF, Fórum Dárců)
  • 8. The general public and working with the public, inner and outer public, conscious and unconscious public, leaders of public opinion, system relations, interest relations, public opinion, target group, stakeholders, how to lead a dialogue with the public, publicizing of a problem, trend life cycle, trend analysis, issues life cycle, procedures in issue management, content analysis as a tool of strategic management of communication with the public
  • 9. Tools of public relations, relations integration in an organization, human relations, media relations, tools of media relations, public affairs, astroturfing, audiovisual and spatial forms of PR, online PR, mapping and monitoring of activities in cyberspace, addressing the public and internal users via web sites, content of a web site from the point of view of PR, discussion groups and how to penetrate them, the range of internet news, corporate publishing, annual reports as a tool of investor relations, magazines for customers, magazines for empoyees
  • 10. PR, lobbying and sponsoring, lobbying, lobbyists, lobbying in the Czech Republic and in the world, definition of sponsoring, sponsoring x donation, advantages of sponsoring, social sponsoring, professional approach to sponsoring, sponsor’s plan, sponsoring in sports, other sponsored branches
  • 11. Planning and strategy of PR campaigns, measuring of effectiveness of PR, situational analysis, target fixing, determining of strategic ways, identification of target groups, measures proposal, financial and personnel protection, creating of time schedules, realisation, evaluation, feedback, effectiveness measuring of PR and its limits, case studies of PR actions in practice of Czech and international organizations
  • 12. Professional associations in PR and their roles, PR and ethics, organizations – Asociace Public Relations Agentur (APRA), International Public Relations Association (IPRA), ethics, ethical principles and how PR organizations are in complience with them, ethical codes of PR associations, ethical code of APRA, Stockholm charter, ethical code of IPRA, ethical codes of contract owners, PR agencies and contract owners, internal functioning of agencies, cooperation with PR agencies, ways of rewarding of PR agencies
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2011
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: IPS
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2010
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Tereza Dvořáková (seminar tutor)
Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miloslava Kykalová (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/cMKLks: Thu 7. 10. 15:45–17:15 K205, Thu 14. 10. 15:45–17:15 K205, Thu 21. 10. 19:15–20:45 K205, P. Klička
B_PR_1/pMKL: each odd Tuesday 8:45–9:29 K211, each odd Tuesday 9:30–10:15 K211, each odd Tuesday 10:30–11:14 K211, each odd Tuesday 11:15–12:00 K211, P. Klička
B_PR_1/pMMO: Mon 11:15–11:59 M15, Thu 8:00–8:44 M17, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Mon 10:30–11:14 E007KC, Mon 11:15–12:00 E007KC, T. Dvořáková
B_PR_1/uM1aPH: Tue 26. 10. 19:15–20:45 E225, Tue 9. 11. 19:15–20:45 E225, Tue 30. 11. 19:15–20:45 E225, M. Kykalová
B_PR_1/uM1bPH: Tue 2. 11. 19:15–20:45 E227, Tue 23. 11. 19:15–20:45 E227, Tue 7. 12. 19:15–20:45 E227, M. Kykalová
B_PR_1/vMMO: Fri 12. 11. 15:30–17:00 M16, Fri 10. 12. 15:30–17:00 M16, Fri 7. 1. 15:30–17:00 M16, V. Kunz
B_PR_1/vM2PH: Fri 26. 11. 17:15–18:45 E125, Sat 11. 12. 9:45–11:15 E125, 11:30–13:00 E125, M. Kykalová
B_PR_1/vM3PH: Fri 26. 11. 15:30–17:00 E126, Fri 10. 12. 15:30–17:00 E126, 17:15–18:45 E126, M. Kykalová
B_PR_1/vM4PH: Fri 12. 11. 15:30–17:00 E127, Sat 27. 11. 9:45–11:15 E127, 11:30–13:00 E127, M. Kykalová
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady: Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu (80% úspěšnost). Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti PR na stránkách odborného tisku – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Po absolvování předmětu public relations 1 by měli studenti nejen orientovat v problematice PR , ale i pochopit místo PR v masové komunikaci. Zároveň by měli rozumět i jednotlivým nástrojům integrované komunikace organizace, které jsou využívány k získání příznivého image v očích veřejnosti. Studenti budou znát nejen proaktivní přístupy k získání důvěry široké veřejnosti, ale např. i to, jak zvládat komunikaci v krizových situacích.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Historie public relations (historický exkurz, kořeny public relations, public relations do druhé světové války, public relations v českém prostředí do roku 1989) PŘEDNÁŠKA 2: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako společensko – politický nástroj, PR jako funkce managementu podniků a organizací, PR jako nástroj media relations) PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako nástroj marketingové komunikace a součást marketingového mixu,PR jako součást komerčních aktivit médií) PŘEDNÁŠKA 4: Metodologické vymezení public relations, PR v současnosti ( východiska PR, vymezení PR, metodologická vymezení public relations, význam PR v současné společnosti) PŘEDNÁŠKA 5: Komunikace a komunikační proces (vymezení a význam komunikace, komunikační proces, komunikace organizace, formy komunikace, komunikační kanály, komunikace v mez. prostředí, informační technologie a jejich vliv na komunikaci) PŘEDNÁŠKA 6: Prostředí a okolí public relations (zásady fungování public relations, interní public relations, externí relations a externí komunikace, společné funkce a vazby) PŘEDNÁŠKA 7: Identita organizace – rámec pro fungování PR (definice corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communications, corporate product) PŘEDNÁŠKA 8: Oblasti a nástroje public relations (human relations, investor relations, public affairs, media relations, audiovizuální a prostorové formy PR) PŘEDNÁŠKA 9: Společenská odpovědnost firem (vymezení a vývoj CSR, argumenty „ pro a proti“ společenské odpovědnosti co přináší CSR podnikům, teorie stakeholderů, firemní zprávy o CSR, společenská odpovědnost podniků v ČR) PŘEDNÁŠKA 10: Krizová komunikace v public relations (o co krizový management usiluje, symetrie krizové komunikace, nátlakové skupiny, krizový plán, typy krizí, reakce na krizovou situaci) PŘEDNÁŠKA 11: Veřejnost a práce s veřejností (vnitřní veřejnost, vnější veřejnost, neuvědomělá a uvědomělá veřejnost, vůdci veřejného mínění, systémové vazby a zájmové vazby, veřejné mínění, cílová skupina, stakeholdeři) PŘEDNÁŠKA 12: Agentury PR a organizace působící v oblasti PR (instutce PR, PR agentury a zadavatelé, spolupráce s PR agenturami, způsoby odměňování PR agentur, asociace PR agentur)
Literature
    required literature
  • Povinná literatura: Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
    recommended literature
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • Němec, P.: Public Relations – praxe komunikace s veřejností. Praha: Management Press, 1996. ISBN-80-85943-20-4
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. . ISBN-80-7226-886-4
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • Pavlík, M. Bělík, M. a kol. Společenská odpovědnost organizace – CSR v praxi a jak s ním dál. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3157-5.
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
Assessment methods (in Czech)
12 přednášek. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu (80% úspěšnost).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: IPS
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2009
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Tereza Dvořáková (seminar tutor)
Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miloslava Kykalová (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/pMKL: each odd Thursday 15:45–16:29 K203, each odd Thursday 16:30–17:15 K203, each odd Thursday 17:30–18:14 K203, each odd Thursday 18:15–19:00 K203, P. Klička
B_PR_1/pMMO: Tue 8:45–9:29 M17, Tue 9:30–10:15 M17, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Mon 10:30–11:14 E007KC, Mon 11:15–12:00 E007KC, T. Dvořáková
B_PR_1/sM1aPH: Wed 14. 10. 19:15–20:45 E129, Wed 4. 11. 19:15–20:45 E129, Wed 2. 12. 19:15–20:45 E129, M. Kykalová
B_PR_1/sM1bPH: Wed 11. 11. 19:15–20:45 E126, Wed 18. 11. 19:15–20:45 E126, Wed 25. 11. 19:15–20:45 E126, M. Kykalová
B_PR_1/uMKL: Tue 6. 10. 19:15–20:45 K205, Tue 27. 10. 19:15–20:45 K205, Tue 3. 11. 19:15–20:45 K205, P. Klička
B_PR_1/vMMO: Fri 6. 11. 13:45–15:15 M16, 15:30–17:00 M16, Fri 20. 11. 13:45–15:15 M16, V. Kunz
B_PR_1/vM2PH: Sat 24. 10. 11:30–13:00 E223, Sat 7. 11. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, M. Kykalová
B_PR_1/vM3PH: Sat 24. 10. 15:45–17:15 E224, Sat 21. 11. 14:00–15:30 E224, 15:45–17:15 E224, M. Kykalová
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady: Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu (80% úspěšnost). Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti PR na stránkách odborného tisku – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Po absolvování předmětu public relations 1 by měli studenti nejen orientovat v problematice PR , ale i pochopit místo PR v masové komunikaci. Zároveň by měli rozumět i jednotlivým nástrojům integrované komunikace organizace, které jsou využívány k získání příznivého image v očích veřejnosti. Studenti budou znát nejen proaktivní přístupy k získání důvěry široké veřejnosti, ale např. i to, jak zvládat komunikaci v krizových situacích.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Historie public relations (historický exkurz, kořeny public relations, public relations do druhé světové války, public relations v českém prostředí do roku 1989) PŘEDNÁŠKA 2: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako společensko – politický nástroj, PR jako funkce managementu podniků a organizací, PR jako nástroj media relations) PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako nástroj marketingové komunikace a součást marketingového mixu,PR jako součást komerčních aktivit médií) PŘEDNÁŠKA 4: Metodologické vymezení public relations, PR v současnosti ( východiska PR, vymezení PR, metodologická vymezení public relations, význam PR v současné společnosti) PŘEDNÁŠKA 5: Komunikace a komunikační proces (vymezení a význam komunikace, komunikační proces, komunikace organizace, formy komunikace, komunikační kanály, komunikace v mez. prostředí, informační technologie a jejich vliv na komunikaci) PŘEDNÁŠKA 6: Prostředí a okolí public relations (zásady fungování public relations, interní public relations, externí relations a externí komunikace, společné funkce a vazby) PŘEDNÁŠKA 7: Identita organizace – rámec pro fungování PR (definice corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communications, corporate product) PŘEDNÁŠKA 8: Oblasti a nástroje public relations (human relations, investor relations, public affairs, media relations, audiovizuální a prostorové formy PR) PŘEDNÁŠKA 9: Společenská odpovědnost firem (vymezení a vývoj CSR, argumenty „ pro a proti“ společenské odpovědnosti co přináší CSR podnikům, teorie stakeholderů, firemní zprávy o CSR, společenská odpovědnost podniků v ČR) PŘEDNÁŠKA 10: Krizová komunikace v public relations (o co krizový management usiluje, symetrie krizové komunikace, nátlakové skupiny, krizový plán, typy krizí, reakce na krizovou situaci) PŘEDNÁŠKA 11: Veřejnost a práce s veřejností (vnitřní veřejnost, vnější veřejnost, neuvědomělá a uvědomělá veřejnost, vůdci veřejného mínění, systémové vazby a zájmové vazby, veřejné mínění, cílová skupina, stakeholdeři) PŘEDNÁŠKA 12: Agentury PR a organizace působící v oblasti PR (instutce PR, PR agentury a zadavatelé, spolupráce s PR agenturami, způsoby odměňování PR agentur, asociace PR agentur)
Literature
  • Povinná literatura: Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • Němec, P.: Public Relations – praxe komunikace s veřejností. Praha: Management Press, 1996. ISBN-80-85943-20-4
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. . ISBN-80-7226-886-4
Assessment methods (in Czech)
12 přednášek. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu (80% úspěšnost).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2008
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Tereza Dvořáková (seminar tutor)
Ing. Pavel Klička, PhD. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miloslava Kykalová (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR_1/pMKL: Thu 15:45–16:29 K212, Thu 16:30–17:15 K212, P. Klička
B_PR_1/pMMO: Tue 12:15–12:59 M22, Tue 13:00–13:45 M22, V. Kunz
B_PR_1/pMPH: Thu 12:15–12:59 E230, Thu 13:00–13:45 E230, T. Dvořáková
B_PR_1/sMKL: Wed 19. 11. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, Wed 17. 12. 19:15–20:45 K205, P. Klička
B_PR_1/uMPH: Tue 21. 10. 19:15–20:45 E129, Tue 11. 11. 17:30–19:00 E129, 19:15–20:45 E129, M. Kykalová
B_PR_1/vMMO: Fri 31. 10. 12:00–13:30 M27, Fri 14. 11. 12:00–13:30 M27, Fri 28. 11. 12:00–13:30 M27, V. Kunz
B_PR_1/vM2PH: Fri 14. 11. 13:45–15:15 E223, Sat 29. 11. 11:30–13:00 E223, 14:00–15:30 E223, M. Kykalová
B_PR_1/vM3PH: Fri 14. 11. 15:30–17:00 E224, Sat 29. 11. 8:00–9:30 E224, 9:45–11:15 E224, M. Kykalová
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady Po absolvování předmětu public relations 1 by měli studenti nejen orientovat v problematice PR , ale i pochopit místo PR v masové komunikaci. Zároveň by měli rozumět i jednotlivým nástrojům integrované komunikace organizace, které jsou využívány k získání příznivého image v očích veřejnosti. Studenti budou znát nejen proaktivní přístupy k získání důvěry široké veřejnosti, ale např. i to, jak zvládat komunikaci v krizových situacích.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia Základním cílem je seznámit studenty se základními principy public relations. Jsou přiblíženy hlavní prostředky, formy, metody či strategie, které jsou k naplňování cílů v oblasti public relations využívány. Pozornost je věnována i vývojovým trendům v oblasti public relations a to až k dnešnímu pojetí, se snahou ukázat místo PR v masové komunikaci. Kurz se snaží představit i nástroje integrované komunikace organizace, které jsou využívány k získání příznivého image v očích veřejnosti. Zvláštní pozornost je věnována otázkám praktického využití nástrojů public relations ve vlastní organizaci. Posluchači budou seznámeni i se specifickou součástí PR - krizovou komunikací, jejími hlavními zásadami a strategiemi. Zvláštní důraz bude kladen na současné techniky PR, které se projevují zejména v politické oblasti, viz. známé kampaně poslední doby, které souvisejí s tzv. agendou setting (ovlivňuje všechna média jedním tématem) a spinováním (tzv. spin doctors, určující témata agendy). Jde o velmi agresivní prvky ovlivňování veřejného mínění ve prospěch jedné skupiny. Činnost a funkce PR ve společnosti budou řešeny ve třech rovinách: a) Historie a původní definiční vymezení PR b) PR jak formy vztahů, kontaktů a činností ve vztahu s médii včetně placených (reklamních ) aktivit c) PR jako jeden z nástrojů marketingové komunikace.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA 1: Historie public relations (historický exkurz, kořeny public relations, public relations do druhé světové války, public relations v českém prostředí do roku 1989) PŘEDNÁŠKA 2: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako společensko – politický nástroj, PR jako funkce managementu podniků a organizací, PR jako nástroj media relations) PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti (PR jako nástroj marketingové komunikace a součást marketingového mixu,PR jako součást komerčních aktivit médií) PŘEDNÁŠKA 4: Public relations v současnosti, teorie a metodologie (metodologická vymezení public relations) PŘEDNÁŠKA 5: Komunikace a komunikační proces (vymezení a význam komunikace, komunikační proces, komunikace organizace, formy komunikace, komunikační kanály, komunikace v mez. prostředí, informační technologie a jejich vliv na komunikaci) PŘEDNÁŠKA 6: Prostředí public relations (zásady fungování public relations, interní public relations, externí a interní public relations a externí komunikace, společné funkce a vazby) PŘEDNÁŠKA 7: Identita organizace – rámec pro fungování PR (definice corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communications, corporate product) PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje integrované komunikace (integrace vztahů v organizaci, public relations, human relations, public affairs) PŘEDNÁŠKA 9: Společenská odpovědnost firem (vymezení a vývoj CSR, argumenty „ pro a proti“ společenské odpovědnosti co přináší CSR podnikům, teorie stakeholderů, firemní zprávy o CSR, společenská odpovědnost podniků v ČR) PŘEDNÁŠKA 10: Krizová komunikace v public relations (o co krizový management usiluje, symetrie krizové komunikace, nátlakové skupiny, krizový plán, typy krizí, reakce na krizovou situaci) PŘEDNÁŠKA 11: Veřejnost a práce s veřejností (vnitřní veřejnost, vnější veřejnost, neuvědomělá a uvědomělá veřejnost, vůdci veřejného mínění, systémové vazby a zájmové vazby, veřejné mínění, cílová skupina, stakeholdeři) PŘEDNÁŠKA 12: Agentury PR a organizace působící v oblasti PR (PR agentury a zadavatelé, Asociace Public Relations Agentur ( APRA), International Public Relations Association (IPRA), spolupráce s PR agenturami, způsoby odměňování PR agentur)
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: 12 přednášek Metody hodnocení: předmět bude zakončen zápočtem. Podmínkou k udělení zápočtu bude úspěšné zvládnutí písemného testu (80% úspěšnost).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2023

The course is not taught in Winter 2023

Extent and Intensity
2/1/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Ivana Plačková
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

B_PR_1 Public Relations 1

University of Finance and Administration
Winter 2022

The course is not taught in Winter 2022

Extent and Intensity
2/1/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Ivana Plačková
Prerequisites
B_MaR Marketing
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
After finishing the course students will be well informed in the field of public relations, in the possibilities of using the wide range of PR tools, including the most modern ones (agenda setting, astroturfing, etc.). Students will be familiar with proactive approaches to gaining confidence of the general public (including the use of modern communication and information technologies in PR), they will be able to communicate in crisis situations. Students will understand the role of PR in the system of brand building, as well as the importance of controled reputation in unbranded branches.
Learning outcomes
Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Místo PR v integrované marketingové komunikaci PŘEDNÁŠKA 2: Chápaní role a funkcí PR v soudobé společnosti (reputace, obsah a přínos reputace) PŘEDNÁŠKA 3:Východiska pro chápání PR (veřejnost jako primární cílová skupina,veřejné mínění a společenské vědomí, image organizace) PŘEDNÁŠKA 4: Historický vývoj PR a jeho funkcí ve společnosti PŘEDNÁŠKA 5: Identita organizace (corporate identity v organizacích, rámec pro fungování PR) PŘEDNÁŠKA 6: Podíl PR na budování značky PŘEDNÁŠKA 7: Hlavní oblasti public relations, interní a externí PR PŘEDNÁŠKA 8: Nástroje public relations PŘEDNÁŠKA 9: Etika v public relations PŘEDNÁŠKA 10:Společenská odpovědnost podniků (hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR) PŘEDNÁŠKA 11: Manipulativní praktiky v public relations PŘEDNÁŠKA 12: Právní aspekty PR, legislativní rámec PR
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80 -247-2866-7
  • • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of 12 tematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)