B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správníléto 2016
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíle: Cílem kurzu je získání základních znalostí z oboru psychologie, logické utřídění látky, umožňující orientaci, kladení nových otázek a hledání jejich řešení pro současnou situaci využití psychologie v mezilidské komunikaci. Disciplína by rovněž měla přispět k vlastní sebereflexi a nalezení významu psychologie pro osobní poznání.
- Osnova
- 1. Základní informace. Uvedení do studia oboru, odborná literatura a další zdroje. Předmět psychologie, základní psychologické disciplíny. Postavení psychologie ve struktuře vědního pole. 2. Vývoj přístupů ke zkoumání lidské psychiky do konce 19. století. Vznik psychologie jako vědy. Strukturalismus, funkcionalismus, psychodynamická teorie. 3. Hlavní psychologické směry 20. století. Gestalt, behaviorismus, psychoanalýza, existenciální a humanistická psychologie, kognitivní a transpersonální psychologie, postmoderna. Uplatnění psychologie v sociální oblasti. 4. Metody psychologického zkoumání a výzkumu. Psychodiagnostické metody v praxi. 5. Psychologie osobnosti. Psychický vývoj a faktory, které jej ovlivňují. Dědičnost a prostředí. Znaky psychického vývoje. Struktura a dynamika osobnosti. 6. Typologie osobnosti. Temperament a charakter. Klasická temperamentová typologie, Galen, Pavlov, Jung, Eysenck. 7. Poznávací procesy. Vnímání, paměť, myšlení, představa a fantazie. Jazyk a řeč. Inteligence a její měření. 8. Emoční prožívání a psychická autoregulace. Potřeby, motivace, vůle. Význam emocí v sociálním kontaktu. Role motivační struktury osobnosti, význam lidských potřeb (Maslowova pyramida a další teorie), hodnotové orientace osobnosti a dalších motivačních faktorů (emoce, zvyky, zájmy aj.). 9. Člověk jako součást společnosti. Sociální interakce a její souvislosti. Atribuce, utváření dojmu, schémata. Skupinové jevy a procesy. 10. Význam sociální komunikace. Sociální komunikace, sociálně psychologická struktura procesu lidské komunikace. Verbální a neverbální komunikace. 11. Současná aktuální témata psychologie. 12. Závěrečné opakování. Shrnutí a hodnocení seminárních prací.
- Literatura
- povinná literatura
- KERN, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0871-6.
- VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. Příručka pro studenty. Vyd. 4., Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0532-6.
- KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
- doporučená literatura
- HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0898-3.
- SVOBODA, M., HUMPOLÍČEK, P., ŠNOREK, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
- ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
- HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7178-641-1.
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-X.
- VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
- HARTL, P. a H. HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3675-691.
- Výukové metody
- Výuka je koncipována formou přednášek, tedy 2/0 a zakončena je zkouškou (5 kreditů).
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: V úvodním setkání budou studenti blíže seznámeni se svými úkoly. V jednotlivých kurzech se předpokládá aktivní účast. Dle programu se studenti na dané téma náležitě připraví. Součástí zkoušky je referátové vystoupení a zpracovaná seminární práce v rozsahu 5-10 stran textu (včetně odborné literatury a dalších zdrojů). Odevzdání zápočtové práce do 20. 4. 2016.
- Informace učitele
- Vacínová Tereza vacinova.tereza@gmail.com 774 26 21 72
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správníléto 2015
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Psy/pSPPH: St 14:00–14:44 E027, St 14:45–15:30 E027, T. Vacínová
- Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíle: Cílem kurzu je získání základních znalostí z oboru psychologie, logické utřídění látky, umožňující orientaci, kladení nových otázek a hledání jejich řešení pro současnou situaci využití psychologie v sociální sféře. Disciplína by rovněž měla přispět k vlastní sebereflexi a nalezení významu psychologie pro osobní poznání.
- Osnova
- 1. Základní informace. Uvedení do studia oboru, odborná literatura a další zdroje. Předmět psychologie, základní psychologické disciplíny. Postavení psychologie ve struktuře vědního pole. 2. Vývoj přístupů ke zkoumání lidské psychiky do konce 19. století. Vznik psychologie jako vědy. Strukturalismus, funkcionalismus, psychodynamická teorie. 3. Hlavní psychologické směry 20. století. Gestalt, behaviorismus, psychoanalýza, existenciální a humanistická psychologie, kognitivní a transpersonální psychologie, postmoderna. Uplatnění psychologie v sociální oblasti. 4. Metody psychologického zkoumání a výzkumu. Psychodiagnostické metody v praxi. 5. Psychologie osobnosti. Psychický vývoj a faktory, které jej ovlivňují. Dědičnost a prostředí. Znaky psychického vývoje. Struktura a dynamika osobnosti. 6. Typologie osobnosti. Temperament a charakter. Klasická temperamentová typologie, Galen, Pavlov, Jung, Eysenck. 7. Poznávací procesy. Vnímání, paměť, myšlení, představa a fantazie. Jazyk a řeč. Inteligence a její měření. 8. Emoční prožívání a psychická autoregulace. Potřeby, motivace, vůle. Význam emocí v sociálním kontaktu. Role motivační struktury osobnosti, význam lidských potřeb (Maslowova pyramida a další teorie), hodnotové orientace osobnosti a dalších motivačních faktorů (emoce, zvyky, zájmy aj.). 9. Člověk jako součást společnosti. Sociální interakce a její souvislosti. Atribuce, utváření dojmu, schémata. Skupinové jevy a procesy. 10. Význam sociální komunikace. Sociální komunikace, sociálně psychologická struktura procesu lidské komunikace. Verbální a neverbální komunikace. 11. Současná aktuální témata psychologie. 12. Závěrečné opakování. Shrnutí a hodnocení seminárních prací.
- Literatura
- povinná literatura
- KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
- VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
- HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7178-641-1.
- doporučená literatura
- ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
- VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
- SVOBODA, M., HUMPOLÍČEK, P., ŠNOREK, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-X.
- Výukové metody
- Výuka je koncipována formou přednášek, tedy 2/0 a zakončena je zkouškou (5 kreditů).
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: V úvodním setkání budou studenti blíže seznámeni se svými úkoly. V jednotlivých kurzech se předpokládá aktivní účast. Dle programu se studenti na dané téma náležitě připraví. Součástí zkoušky je referátové vystoupení a zpracovaná seminární práce v rozsahu 5-10 stran textu (včetně odborné literatury a dalších zdrojů). Odevzdání zápočtové práce do 22. 4. 2015.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správnízima 2013
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Marie Koubová (přednášející)
- Garance
- PhDr. Marie Koubová
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Psy/pSPH: Čt 15:45–16:29 E227, Čt 16:30–17:15 E227, M. Koubová
- Předpoklady
- Základní znalosti středoškolské psychologie a sociologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíle: Základní orientace v psychologii jako vědecké disciplíně. Schopnost základní psychologické analýzy. Porozumění hlavním aspektům psychologie osobnosti a sociální psychologie. Schopnost a dovednost aplikovat získané poznatky v oblasti pracovního prostředí, řízení a vedení lidských zdrojů. Schopnost a dovednost uplatnit metody psychologického výzkumu.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu, historie psychologie 2. Vývoj a současné směry 3. Předmět a metody psychologie 4. Psychologie osobnosti 5. Schopnosti a výkon 6. Motivace 7. Psychologie práce 8. Metody psychologie a psychologického výzkumu 9. Psychologie činnosti 10. Sociální komunikace 11. Psychologie odolnosti 12. Psychologické aspekty vedení a řízení
- Literatura
- povinná literatura
- NAKONEČNÝ, M. Psychologie. Přehled základních oborů. Praha: Triton, 2011.
- HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2001.
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005
- KERN, H. et al. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2000.
- Náhradní obsah: VÁGNEROVÁ, M. Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 2005
- doporučená literatura
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: GRADA, 2006.
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004.
- MIKULÁŠTÍK, M. Manažérská psychologie. Praha: GRADA, 2007.
- NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1997.
- Výukové metody
- Výuka je koncipována formou přednášek, tedy 2/0 a zakončena je zkouškou (5 kreditů).
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Zkouška proběhne formou písemného testu a následné ústní zkoušky. Pro připuštění k ústní části zkoušky je nezbytné nejprve úspěšně složit písemný test. Docházka není podmínkou připuštění ke zkoušce.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správníléto 2013
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
0.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správníléto 2012
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Psy/cVMO: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 M21, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 M21, M. Kafka
B_Psy/pVMO: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 M21, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 M21, M. Kafka
B_Psy/uVKL: Út 21. 2. 14:00–15:30 K311, Út 13. 3. 14:00–15:30 K311, 15:45–17:15 K311, M. Kafka
B_Psy/uVPH: Út 7. 2. 14:00–15:30 E123, Út 28. 2. 14:00–15:30 E123, Út 6. 3. 17:30–19:00 E123, M. Kafka
B_Psy/vVMO: Pá 10. 2. 12:00–13:30 M25, 13:45–15:15 M25, Pá 24. 2. 12:00–13:30 M25, M. Kafka - Předpoklady
- Předpoklady: Základní orientace v oblasti společenských věd.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je přiblížit studentům oboru základní poznatky psychologie, které jim umožní lépe porozumět sobě i druhým a v pracovního procesu i běžného života lépe zvládat mezilidské vztahy. Vymezuje předmět a metody psychologie, seznamuje stručně s vývojem jejích základních směrů. Východiskem poznání je psychologie osobnosti a velká pozornost je věnována vybraným aplikovaným disciplínám, především Psychologie práce, organizace a řízení.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Úvod. Psychologie – vznik a vývoj. Úvod do předmětu. Problematika lidské psychiky. Činitelé psychického vývoje. Předvědecká psychologie. Vědecká psychologie: psychofyzika–psychologický atomismus–asocianismus–experimentální psychologie. 2. Psychologie – vývoj a současnost. Významné směry: Psychoanalýza a další proudy hlubinné psychologie. Behaviorismus a neobehaviorismus. Humanistická psychologie. 3. Předmět a metody psychologie. Koordinační a regulační funkce psychiky. Psychika v interakci člověka se skutečností. Biologická a sociální determinace lidské psychiky. Místo psychologie ve struktuře věd. Význam psychologických disciplin. 4. Psychologie osobnosti. Charakteristika osobnosti jako hlavní kategorie psychologie. Vnitřní integrita, celistvost a jedinečnost osobnosti. Vývoj osobnosti: faktory vnitřní (biologické), vnější (sociální), sebeutvářecí. Socializace a sociální adaptace. Osobnost a psychologický model osobnosti. Základní teorie temperamentu a temperamentové dimenze. 5. Schopnosti a výkon. Vrozené předpoklady – vlohy. Utváření osobnostních předpokladů člověka během dětství a mládí. Obecná charakteristika schopností a jejich členění. 6. Motivační systémy. Motivace jako vnitřní hnací síla člověka. Význam přiměřené motivovanosti v pracovní činnosti. Hodnotová orientace, potřeby a zájmy. Motivační systémy a tendence osobnosti. Motivace a stimulace. Teorie motivace a jejich empirické využití. 7. Psychologie práce a její vývoj. Význam psychologie práce, organizace a řízení pro optimalizaci výkonu a spokojenosti pracovníků. Psychotechnika – poradenská psychologie práce. Teorie Human Relations. Inženýrská psychologie, ergonomie. Psychologie organizace a řízení. 8. Metody psychologie práce. Zaměření a formy odborné psychologie činnosti. metody: pozorování – experiment – rozhovor – dotazník - psychologické testy – škály, profesiografie a další metody (diagnostika). 9. Psychologie činnosti – Psychické procesy, stavy, vlastnosti. Činnost jako obecná výkladová kategorie. Aktivace psychické činnosti: prožívání – chování – jednání. Psychická regulace činnosti člověka. Procesy poznávání: čití, vnímání, představy, myšlení. Procesy prožívání: emoce a city, emocionální stavy. Paměť jako vlastnost i proces. Pozornost, vlastnosti pozornosti. 10. Umění spolupracovat, řídit a vést. Psychologické aspekty činnosti řídících pracovníků. Osobnost řídícího pracovníka. Vlastnosti osobnosti nezbytné pro řídící funkci. Sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj manažera. Řízení sociálních vztahů. Styly řízení a jejich účinnost. 11. Osobnost ve vyhrocených životní a pracovních situacích. Integrovanost a desintegrace osobnosti ve vyhrocených situačních, pracovních či sociálních kontextech. Subjektivní a objektivní kritéria posuzování povahy, míry a intenzity psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.Obecné principy, metody a cesty optimalizace vztahu mezi pracovními nároky a subjektivními předpoklady. 12. Sociální komunikace. Komunikace jako klíčový prvek skupinové dynamiky. Základní komunikační proces, verbální a neverbální složka, bariéry efektivní komunikace: filtrování, emoce, jazyk, očekávání, elektivní výběr, překonávání bariér, zpětná vazba, umění naslouchat. Místo asertivity v komunikaci, techniky sebeprosazování. Obchodní jednání, základní strategie a taktika. Vyjednávání – hledání vzájemného prospěchu a společných zájmů. Konflikty a jejich řešení. Definice konfliktu, vývoj názorů na problematiku konfliktu, legitimita konfliktu, vývojová stádia konfliktu, řešení – soupeření, kooperace, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis. 13. Stres a duševní hygiena. Principy, podmínky a předpoklady aktivní ochrany duševního zdraví. Civilizační choroby, jejich zdroje a projevy. Podstata, smysl a kritéria psychohygieny. Životospráva. Styl života. Poznání svých možností a limitací jako základní předpoklad cílené práce na sobě samém, účinné predikce a prevence možných zdrojů selhávání a východisko optimalizace své životní dráhy a pracovní kariéry. Závěrečný písemný test.
- Literatura
- povinná literatura
- Vágnerová M. : Základy psychologie. Praha, Karolinum 2005
- Pauknerová, D. a kol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, Grada 2006
- doporučená literatura
- Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister and Principal 2002
- Mikuláštík, M. : Manažérská psychologie. Praha, Grada 2007
- Bedrnová E., Nový I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 1998
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky. cvičení Metody hodnocení: Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou jeho udělení je samostatné zpracování seminární práce v rozsahu 3-5 str., ve které posluchač prokáže schopnost aplikovat teoretické poznatky předmětu v životě a v praxi studovaného oboru
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správnízima 2011
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Předpoklady
- Předpoklady: Základní orientace v oblasti společenských věd.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je přiblížit studentům oboru základní poznatky psychologie, které jim umožní lépe porozumět sobě i druhým a v podmínkách pracovního procesu i běžného života lépe zvládat mezilidské vztahy. Vymezuje předmět a metody psychologie, seznamuje stručně s vývojem jejích základních směrů. Východiskem poznání je psychologie osobnosti a velká pozornost je věnována aplikovaného oboru psychologie práce, organizace a řízení.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Úvod. Psychologie – vznik a vývoj. Úvod do předmětu. Problematika lidské psychiky. Činitelé psychického vývoje. Předvědecká psychologie. Vědecká psychologie: psychofyzika–psychologický atomismus–asocianismus–experimentální psychologie. 2. Psychologie – vývoj a současnost. Významné směry: Psychoanalýza a další proudy hlubinné psychologie. Behaviorismus a neobehaviorismus. Humanistická psychologie. 3. Předmět a metody psychologie. Koordinační a regulační funkce psychiky. Psychika v interakci člověka se skutečností. Biologická a sociální determinace lidské psychiky. Místo psychologie ve struktuře věd. Význam psychologických disciplin. 4. Psychologie osobnosti. Charakteristika osobnosti jako hlavní kategorie psychologie. Vnitřní integrita, celistvost a jedinečnost osobnosti. Vývoj osobnosti: faktory vnitřní (biologické), vnější (sociální), sebeutvářecí. Socializace a sociální adaptace. Osobnost a psychologický model osobnosti. Základní teorie temperamentu a temperamentové dimenze. 5. Schopnosti a výkon. Vrozené předpoklady – vlohy. Utváření osobnostních předpokladů člověka během dětství a mládí. Obecná charakteristika schopností a jejich členění. 6. Motivační systémy. Motivace jako vnitřní hnací síla člověka. Význam přiměřené motivovanosti v pracovní činnosti. Hodnotová orientace, potřeby a zájmy. Motivační systémy a tendence osobnosti. Motivace a stimulace. Teorie motivace a jejich empirické využití. 7. Psychologie práce a její vývoj. Význam psychologie práce, organizace a řízení pro optimalizaci výkonu a spokojenosti pracovníků. Psychotechnika – poradenská psychologie práce. Teorie Human Relations. Inženýrská psychologie, ergonomie. Psychologie organizace a řízení. 8. Metody psychologie práce. Zaměření a formy odborné psychologie činnosti. metody: pozorování – experiment – rozhovor – dotazník - psychologické testy – škály, profesiografie a další metody (diagnostika). 9. Psychologie činnosti – Psychické procesy, stavy, vlastnosti. Činnost jako obecná výkladová kategorie. Aktivace psychické činnosti: prožívání – chování – jednání. Psychická regulace činnosti člověka. Procesy poznávání: čití, vnímání, představy, myšlení. Procesy prožívání: emoce a city, emocionální stavy. Paměť jako vlastnost i proces. Pozornost, vlastnosti pozornosti. 10. Umění spolupracovat, řídit a vést. Psychologické aspekty činnosti řídících pracovníků. Osobnost řídícího pracovníka. Vlastnosti osobnosti nezbytné pro řídící funkci. Sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj manažera. Řízení sociálních vztahů. Styly řízení a jejich účinnost. 11. Osobnost ve vyhrocených životní a pracovních situacích. Integrovanost a desintegrace osobnosti ve vyhrocených situačních, pracovních či sociálních kontextech. Subjektivní a objektivní kritéria posuzování povahy, míry a intenzity psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.Obecné principy, metody a cesty optimalizace vztahu mezi pracovními nároky a subjektivními předpoklady. 12. Sociální komunikace. Komunikace jako klíčový prvek skupinové dynamiky. Základní komunikační proces, verbální a neverbální složka, bariéry efektivní komunikace: filtrování, emoce, jazyk, očekávání, elektivní výběr, překonávání bariér, zpětná vazba, umění naslouchat. Místo asertivity v komunikaci, techniky sebeprosazování. Obchodní jednání, základní strategie a taktika. Vyjednávání – hledání vzájemného prospěchu a společných zájmů. Konflikty a jejich řešení. Definice konfliktu, vývoj názorů na problematiku konfliktu, legitimita konfliktu, vývojová stádia konfliktu, řešení – soupeření, kooperace, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis. 13. Stres a duševní hygiena. Principy, podmínky a předpoklady aktivní ochrany duševního zdraví. Civilizační choroby, jejich zdroje a projevy. Podstata, smysl a kritéria psychohygieny. Životospráva. Styl života. Poznání svých možností a limitací jako základní předpoklad cílené práce na sobě samém, účinné predikce a prevence možných zdrojů selhávání a východisko optimalizace své životní dráhy a pracovní kariéry. Závěrečný písemný test.
- Literatura
- povinná literatura
- Vágnerová M. : Základy psychologie. Praha, Karolinum 2005
- Pauknerová, D. a kol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, Grada 2006
- doporučená literatura
- Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister and Principal 2002
- Nekonečný, M.: Základy psychologie osobnosti, Praha, Management Press 1993
- Bedrnová E., Nový I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 1998
- Mikuláštík, M. : Manažérská psychologie. Praha, Grada 2007
- Provazník, V., Komárková, R.: Motivace pracovního jednání. Praha, VŠE 1996
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky. cvičení Metody hodnocení: Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou jeho udělení je samostatné zpracování seminární práce v rozsahu 3-5 str. prokazující schopnost aplikovat teoretické poznatky předmětu v životě a pracovní praxi
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správníléto 2011
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správnízima 2010
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Jančík (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
PhDr. Jiří Němec (cvičící) - Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Psy/cBVPH: každé liché pondělí 12:15–12:59 E223, každé liché pondělí 13:00–13:45 E223, M. Kafka
B_Psy/cRMO: každé liché pondělí 12:15–12:59 M16, každé liché pondělí 13:00–13:45 M16, J. Jančík
B_Psy/cRPH: každé liché pondělí 14:00–14:44 E227, každé liché pondělí 14:45–15:30 E227, M. Kafka
B_Psy/cVKL: každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 K207, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 K207, M. Kafka
B_Psy/cVMO: každé liché pondělí 15:45–16:29 M17, každé liché pondělí 16:30–17:15 M17, J. Jančík
B_Psy/pBRVPH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 E222, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 E222, J. Němec
B_Psy/pRMO: každé sudé pondělí 12:15–12:59 M16, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M16, J. Jančík
B_Psy/pVKL: každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 K207, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 K207, M. Kafka
B_Psy/pVMO: každé sudé pondělí 15:45–16:29 M17, každé sudé pondělí 16:30–17:15 M17, J. Jančík
B_Psy/sRKL: St 6. 10. 17:30–19:00 K203, St 20. 10. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, M. Kafka
B_Psy/sRPH: St 13. 10. 14:00–15:30 E223, St 27. 10. 19:15–20:45 E223, St 3. 11. 14:00–15:30 E223, M. Kafka
B_Psy/vBPVPH: Pá 15. 10. 12:00–13:30 E228, Pá 5. 11. 13:45–15:15 E123, 15:30–17:00 E123, M. Kafka
B_Psy/vRMO: Pá 22. 10. 13:45–15:15 M22, Pá 26. 11. 19:00–20:30 M25, Pá 7. 1. 12:00–13:30 M22, J. Jančík
B_Psy/vRPH: So 11. 12. 15:45–17:15 E224, So 8. 1. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, M. Kafka
B_Psy/vVMO: Pá 10. 12. 13:45–15:15 M01, 15:30–17:00 M01, Pá 7. 1. 13:45–15:15 M22, J. Jančík - Předpoklady
- Předpoklady: Základní orientace v oblasti společenských věd.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je přiblížit studentům oboru základní poznatky psychologie, které jim umožní lépe porozumět sobě i druhým a v podmínkách pracovního procesu i běžného života lépe zvládat mezilidské vztahy. Vymezuje předmět a metody psychologie, seznamuje stručně s vývojem jejích základních směrů. Východiskem poznání je psychologie osobnosti a velká pozornost je věnována aplikovaného oboru psychologie práce, organizace a řízení.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Úvod. Psychologie – vznik a vývoj. Úvod do předmětu. Problematika lidské psychiky. Činitelé psychického vývoje. Předvědecká psychologie. Vědecká psychologie: psychofyzika–psychologický atomismus–asocianismus–experimentální psychologie. 2. Psychologie – vývoj a současnost. Významné směry: Psychoanalýza a další proudy hlubinné psychologie. Behaviorismus a neobehaviorismus. Humanistická psychologie. 3. Předmět a metody psychologie. Koordinační a regulační funkce psychiky. Psychika v interakci člověka se skutečností. Biologická a sociální determinace lidské psychiky. Místo psychologie ve struktuře věd. Význam psychologických disciplin. 4. Psychologie osobnosti. Charakteristika osobnosti jako hlavní kategorie psychologie. Vnitřní integrita, celistvost a jedinečnost osobnosti. Vývoj osobnosti: faktory vnitřní (biologické), vnější (sociální), sebeutvářecí. Socializace a sociální adaptace. Osobnost a psychologický model osobnosti. Základní teorie temperamentu a temperamentové dimenze. 5. Schopnosti a výkon. Vrozené předpoklady – vlohy. Utváření osobnostních předpokladů člověka během dětství a mládí. Obecná charakteristika schopností a jejich členění. 6. Motivační systémy. Motivace jako vnitřní hnací síla člověka. Význam přiměřené motivovanosti v pracovní činnosti. Hodnotová orientace, potřeby a zájmy. Motivační systémy a tendence osobnosti. Motivace a stimulace. Teorie motivace a jejich empirické využití. 7. Psychologie práce a její vývoj. Význam psychologie práce, organizace a řízení pro optimalizaci výkonu a spokojenosti pracovníků. Psychotechnika – poradenská psychologie práce. Teorie Human Relations. Inženýrská psychologie, ergonomie. Psychologie organizace a řízení. 8. Metody psychologie práce. Zaměření a formy odborné psychologie činnosti. metody: pozorování – experiment – rozhovor – dotazník - psychologické testy – škály, profesiografie a další metody (diagnostika). 9. Psychologie činnosti – Psychické procesy, stavy, vlastnosti. Činnost jako obecná výkladová kategorie. Aktivace psychické činnosti: prožívání – chování – jednání. Psychická regulace činnosti člověka. Procesy poznávání: čití, vnímání, představy, myšlení. Procesy prožívání: emoce a city, emocionální stavy. Paměť jako vlastnost i proces. Pozornost, vlastnosti pozornosti. 10. Umění spolupracovat, řídit a vést. Psychologické aspekty činnosti řídících pracovníků. Osobnost řídícího pracovníka. Vlastnosti osobnosti nezbytné pro řídící funkci. Sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj manažera. Řízení sociálních vztahů. Styly řízení a jejich účinnost. 11. Osobnost ve vyhrocených životní a pracovních situacích. Integrovanost a desintegrace osobnosti ve vyhrocených situačních, pracovních či sociálních kontextech. Subjektivní a objektivní kritéria posuzování povahy, míry a intenzity psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.Obecné principy, metody a cesty optimalizace vztahu mezi pracovními nároky a subjektivními předpoklady. 12. Sociální komunikace. Komunikace jako klíčový prvek skupinové dynamiky. Základní komunikační proces, verbální a neverbální složka, bariéry efektivní komunikace: filtrování, emoce, jazyk, očekávání, elektivní výběr, překonávání bariér, zpětná vazba, umění naslouchat. Místo asertivity v komunikaci, techniky sebeprosazování. Obchodní jednání, základní strategie a taktika. Vyjednávání – hledání vzájemného prospěchu a společných zájmů. Konflikty a jejich řešení. Definice konfliktu, vývoj názorů na problematiku konfliktu, legitimita konfliktu, vývojová stádia konfliktu, řešení – soupeření, kooperace, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis. 13. Stres a duševní hygiena. Principy, podmínky a předpoklady aktivní ochrany duševního zdraví. Civilizační choroby, jejich zdroje a projevy. Podstata, smysl a kritéria psychohygieny. Životospráva. Styl života. Poznání svých možností a limitací jako základní předpoklad cílené práce na sobě samém, účinné predikce a prevence možných zdrojů selhávání a východisko optimalizace své životní dráhy a pracovní kariéry. Závěrečný písemný test.
- Literatura
- povinná literatura
- Pauknerová, D. a kol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, Grada 2006
- Vágnerová M. : Základy psychologie. Praha, Karolinum 2005
- doporučená literatura
- Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister and Principal 2002
- Nekonečný, M.: Základy psychologie osobnosti, Praha, Management Press 1993
- Bedrnová E., Nový I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 1998
- Mikuláštík, M. : Manažérská psychologie. Praha, Grada 2007
- Provazník, V., Komárková, R.: Motivace pracovního jednání. Praha, VŠE 1996
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky. cvičení Metody hodnocení: Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou jeho udělení je samostatné zpracování seminární práce v rozsahu 3-5 str. prokazující schopnost aplikovat teoretické poznatky předmětu v životě a pracovní praxi
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správníléto 2010
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: ISP
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správnízima 2009
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Jančík (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
PhDr. Jiří Němec (cvičící) - Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Psy/cFPH: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 E127, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 E127, J. Němec
B_Psy/cRVKL: každou sudou středu 10:30–11:14 K311, každou sudou středu 11:15–12:00 K311, M. Kafka
B_Psy/cRVKLks: Čt 22. 10. 14:00–15:30 K205, Čt 12. 11. 14:00–15:30 K205, Čt 26. 11. 14:00–15:30 K205, M. Kafka
B_Psy/cRVMO: každé sudé pondělí 10:30–11:14 M24, každé sudé pondělí 11:15–12:00 M24, J. Jančík
B_Psy/cR12PH: každou lichou středu 13:00–13:45 E305, každou lichou středu 14:00–14:44 E305, J. Němec
B_Psy/cR34PH: každou lichou středu 14:45–15:30 E128, každou lichou středu 15:45–16:29 E128, J. Němec
B_Psy/cVPH: každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 E227, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 E227, J. Němec
B_Psy/pFRVPH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 E230, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 E230, J. Němec
B_Psy/pRVKL: každou sudou středu 8:45–9:29 K311, každou sudou středu 9:30–10:15 K311, M. Kafka
B_Psy/pRVMO: každé liché pondělí 10:30–11:14 M24, každé liché pondělí 11:15–12:00 M24, J. Jančík
B_Psy/uRVPH: Út 20. 10. 19:15–20:45 E224, Út 27. 10. 19:15–20:45 E224, Út 10. 11. 14:00–15:30 E224, M. Kafka
B_Psy/vFPVPH: Pá 4. 12. 15:30–17:00 E225, 17:15–18:45 E225, Pá 8. 1. 17:15–18:45 E225, M. Kafka
B_Psy/vRMO: Pá 2. 10. 19:00–20:30 M26, Pá 23. 10. 15:30–17:00 M26, Pá 8. 1. 12:00–13:30 M26, J. Jančík
B_Psy/vRPH: Pá 20. 11. 12:00–13:30 E122, So 5. 12. 14:00–15:30 E122, 15:45–17:15 E122, M. Kafka
B_Psy/vVMO: Pá 2. 10. 12:00–13:30 M27, Pá 23. 10. 13:45–15:15 M27, Pá 6. 11. 12:00–13:30 M27, J. Jančík - Předpoklady
- Předpoklady: Základní orientace v oblasti společenských věd.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je přiblížit studentům oboru základní poznatky psychologie, které jim umožní lépe porozumět sobě i druhým a v podmínkách pracovního procesu i běžného života lépe zvládat mezilidské vztahy. Vymezuje předmět a metody psychologie, seznamuje stručně s vývojem jejích základních směrů. Východiskem poznání je psychologie osobnosti a velká pozornost je věnována aplikovaného oboru psychologie práce, organizace a řízení.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Úvod. Psychologie – vznik a vývoj. Úvod do předmětu. Problematika lidské psychiky. Činitelé psychického vývoje. Předvědecká psychologie. Vědecká psychologie: psychofyzika–psychologický atomismus–asocianismus–experimentální psychologie. 2. Psychologie – vývoj a současnost. Významné směry: Psychoanalýza a další proudy hlubinné psychologie. Behaviorismus a neobehaviorismus. Humanistická psychologie. 3. Předmět a metody psychologie. Koordinační a regulační funkce psychiky. Psychika v interakci člověka se skutečností. Biologická a sociální determinace lidské psychiky. Místo psychologie ve struktuře věd. Význam psychologických disciplin. 4. Psychologie osobnosti. Charakteristika osobnosti jako hlavní kategorie psychologie. Vnitřní integrita, celistvost a jedinečnost osobnosti. Vývoj osobnosti: faktory vnitřní (biologické), vnější (sociální), sebeutvářecí. Socializace a sociální adaptace. Osobnost a psychologický model osobnosti. Základní teorie temperamentu a temperamentové dimenze. 5. Schopnosti a výkon. Vrozené předpoklady – vlohy. Utváření osobnostních předpokladů člověka během dětství a mládí. Obecná charakteristika schopností a jejich členění. 6. Motivační systémy. Motivace jako vnitřní hnací síla člověka. Význam přiměřené motivovanosti v pracovní činnosti. Hodnotová orientace, potřeby a zájmy. Motivační systémy a tendence osobnosti. Motivace a stimulace. Teorie motivace a jejich empirické využití. 7. Psychologie práce a její vývoj. Význam psychologie práce, organizace a řízení pro optimalizaci výkonu a spokojenosti pracovníků. Psychotechnika – poradenská psychologie práce. Teorie Human Relations. Inženýrská psychologie, ergonomie. Psychologie organizace a řízení. 8. Metody psychologie práce. Zaměření a formy odborné psychologie činnosti. metody: pozorování – experiment – rozhovor – dotazník - psychologické testy – škály, profesiografie a další metody (diagnostika). 9. Psychologie činnosti – Psychické procesy, stavy, vlastnosti. Činnost jako obecná výkladová kategorie. Aktivace psychické činnosti: prožívání – chování – jednání. Psychická regulace činnosti člověka. Procesy poznávání: čití, vnímání, představy, myšlení. Procesy prožívání: emoce a city, emocionální stavy. Paměť jako vlastnost i proces. Pozornost, vlastnosti pozornosti. 10. Umění spolupracovat, řídit a vést. Psychologické aspekty činnosti řídících pracovníků. Osobnost řídícího pracovníka. Vlastnosti osobnosti nezbytné pro řídící funkci. Sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj manažera. Řízení sociálních vztahů. Styly řízení a jejich účinnost. 11. Osobnost ve vyhrocených životní a pracovních situacích. Integrovanost a desintegrace osobnosti ve vyhrocených situačních, pracovních či sociálních kontextech. Subjektivní a objektivní kritéria posuzování povahy, míry a intenzity psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.Obecné principy, metody a cesty optimalizace vztahu mezi pracovními nároky a subjektivními předpoklady. 12. Sociální komunikace. Komunikace jako klíčový prvek skupinové dynamiky. Základní komunikační proces, verbální a neverbální složka, bariéry efektivní komunikace: filtrování, emoce, jazyk, očekávání, elektivní výběr, překonávání bariér, zpětná vazba, umění naslouchat. Místo asertivity v komunikaci, techniky sebeprosazování. Obchodní jednání, základní strategie a taktika. Vyjednávání – hledání vzájemného prospěchu a společných zájmů. Konflikty a jejich řešení. Definice konfliktu, vývoj názorů na problematiku konfliktu, legitimita konfliktu, vývojová stádia konfliktu, řešení – soupeření, kooperace, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis. 13. Stres a duševní hygiena. Principy, podmínky a předpoklady aktivní ochrany duševního zdraví. Civilizační choroby, jejich zdroje a projevy. Podstata, smysl a kritéria psychohygieny. Životospráva. Styl života. Poznání svých možností a limitací jako základní předpoklad cílené práce na sobě samém, účinné predikce a prevence možných zdrojů selhávání a východisko optimalizace své životní dráhy a pracovní kariéry. Závěrečný písemný test.
- Literatura
- Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister and Principal 2002
- Nekonečný, M.: Základy psychologie osobnosti, Praha, Management Press 1993
- Bedrnová E., Nový I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 1998
- Vágnerová M. : Základy psychologie. Praha, Karolinum 2005
- Pauknerová, D. a kol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, Grada 2006
- Provazník, V., Komárková, R.: Motivace pracovního jednání. Praha, VŠE 1996
- Vágnerová M. : Základy psychologie. Praha, Karolinum 2005
- Mikuláštík, M. : Manažérská psychologie. Praha, Grada 2007
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky. cvičení Metody hodnocení: Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou jeho udělení je samostatné zpracování seminární práce v rozsahu 3-5 str. prokazující schopnost aplikovat teoretické poznatky předmět v praxi
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správníléto 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Informace o max. počtech studentů pro jednolivé obory je uvedena v registrační šabloně. - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správnízima 2008
- Rozsah
- 2/0/0. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Jančík (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
PhDr. Jiří Němec (cvičící) - Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Psy/pFRVPH: St 12:15–12:59 E128, St 13:00–13:45 E128, J. Němec
B_Psy/pRVKL: Út 10:30–11:14 K312, Út 11:15–12:00 K312, M. Kafka
B_Psy/pRVMO: Po 14:00–14:44 M14, Po 14:45–15:30 M14, J. Jančík
B_Psy/sRVPH: St 1. 10. 14:00–15:30 E127, St 8. 10. 14:00–15:30 E127, St 22. 10. 14:00–15:30 E127, M. Kafka
B_Psy/uRVKL: Út 2. 12. 15:45–17:15 K303, 17:30–19:00 K303, Út 9. 12. 17:30–19:00 K303, M. Kafka
B_Psy/vFPPH: So 15. 11. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, So 13. 12. 14:00–15:30 E127, M. Kafka
B_Psy/vRPH: Pá 21. 11. 12:00–13:30 E129, Pá 5. 12. 15:30–17:00 E129, 17:15–18:45 E129, M. Kafka
B_Psy/vRVMO: Pá 31. 10. 15:30–17:00 M24, Pá 14. 11. 13:45–15:15 M14, Pá 28. 11. 12:00–13:30 M14, J. Jančík
B_Psy/vVPH: Pá 3. 10. 13:45–15:15 E227, 15:30–17:00 E227, Pá 31. 10. 12:00–13:30 E227, M. Kafka - Předpoklady
- Předpoklady:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Informace o max. počtech studentů pro jednolivé obory je uvedena v registrační šabloně. - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je přiblížit studentům oboru základní poznatky psychologie, které jim umožní lépe porozumět sobě i druhým a v podmínkách pracovního procesu i běžného života lépe zvládat mezilidské vztahy. Vymezuje předmět a metody psychologie, seznamuje stručně s vývojem jejích základních směrů. Východiskem poznání je psychologie osobnosti a velká pozornost je věnována aplikovaného oboru psychologie práce, organizace a řízení.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Úvod. Psychologie – vznik a vývoj. Úvod do předmětu. Problematika lidské psychiky. Činitelé psychického vývoje. Předvědecká psychologie. Vědecká psychologie: psychofyzika–psychologický atomismus–asocianismus–experimentální psychologie. 2. Psychologie – vývoj a současnost. Významné směry: Psychoanalýza a další proudy hlubinné psychologie. Behaviorismus a neobehaviorismus. Humanistická psychologie. 3. Předmět a metody psychologie. Koordinační a regulační funkce psychiky. Psychika v interakci člověka se skutečností. Biologická a sociální determinace lidské psychiky. Místo psychologie ve struktuře věd. Význam psychologických disciplin. 4. Psychologie osobnosti. Charakteristika osobnosti jako hlavní kategorie psychologie. Vnitřní integrita, celistvost a jedinečnost osobnosti. Vývoj osobnosti: faktory vnitřní (biologické), vnější (sociální), sebeutvářecí. Socializace a sociální adaptace. Osobnost a psychologický model osobnosti. Základní teorie temperamentu a temperamentové dimenze. 5. Schopnosti a výkon. Vrozené předpoklady – vlohy. Utváření osobnostních předpokladů člověka během dětství a mládí. Obecná charakteristika schopností a jejich členění. 6. Motivační systémy. Motivace jako vnitřní hnací síla člověka. Význam přiměřené motivovanosti v pracovní činnosti. Hodnotová orientace, potřeby a zájmy. Motivační systémy a tendence osobnosti. Motivace a stimulace. Teorie motivace a jejich empirické využití. 7. Psychologie práce a její vývoj. Význam psychologie práce, organizace a řízení pro optimalizaci výkonu a spokojenosti pracovníků. Psychotechnika – poradenská psychologie práce. Teorie Human Relations. Inženýrská psychologie, ergonomie. Psychologie organizace a řízení. 8. Metody psychologie práce. Zaměření a formy odborné psychologie činnosti. metody: pozorování – experiment – rozhovor – dotazník - psychologické testy – škály, profesiografie a další metody (diagnostika). 9. Psychologie činnosti – Psychické procesy, stavy, vlastnosti. Činnost jako obecná výkladová kategorie. Aktivace psychické činnosti: prožívání – chování – jednání. Psychická regulace činnosti člověka. Procesy poznávání: čití, vnímání, představy, myšlení. Procesy prožívání: emoce a city, emocionální stavy. Paměť jako vlastnost i proces. Pozornost, vlastnosti pozornosti. 10. Umění spolupracovat, řídit a vést. Psychologické aspekty činnosti řídících pracovníků. Osobnost řídícího pracovníka. Vlastnosti osobnosti nezbytné pro řídící funkci. Sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj manažera. Řízení sociálních vztahů. Styly řízení a jejich účinnost. 11. Osobnost ve vyhrocených životní a pracovních situacích. Integrovanost a desintegrace osobnosti ve vyhrocených situačních, pracovních či sociálních kontextech. Subjektivní a objektivní kritéria posuzování povahy, míry a intenzity psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.Obecné principy, metody a cesty optimalizace vztahu mezi pracovními nároky a subjektivními předpoklady. 12. Sociální komunikace. Komunikace jako klíčový prvek skupinové dynamiky. Základní komunikační proces, verbální a neverbální složka, bariéry efektivní komunikace: filtrování, emoce, jazyk, očekávání, elektivní výběr, překonávání bariér, zpětná vazba, umění naslouchat. Místo asertivity v komunikaci, techniky sebeprosazování. Obchodní jednání, základní strategie a taktika. Vyjednávání – hledání vzájemného prospěchu a společných zájmů. Konflikty a jejich řešení. Definice konfliktu, vývoj názorů na problematiku konfliktu, legitimita konfliktu, vývojová stádia konfliktu, řešení – soupeření, kooperace, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis. 13. Stres a duševní hygiena. Principy, podmínky a předpoklady aktivní ochrany duševního zdraví. Civilizační choroby, jejich zdroje a projevy. Podstata, smysl a kritéria psychohygieny. Životospráva. Styl života. Poznání svých možností a limitací jako základní předpoklad cílené práce na sobě samém, účinné predikce a prevence možných zdrojů selhávání a východisko optimalizace své životní dráhy a pracovní kariéry. Závěrečný písemný test.
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: Metody hodnocení: zápočet
- Informace učitele
- Literatura: Povinná: Miklík, O.: Psychologická charakteristika osobnosti. Praha, Karolinum 2001 Pauknerová, D. a kol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, Grada 2006 Mikuláštík, M. : Manažérská psychologie. Praha, Grada 2007 Doporučená literatura: Bedrnová E., Nový I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 1998 Nekonečný, M.: Základy psychologie osobnosti, Praha, Management Press 1993 Provazník, V., Komárková, R.: Motivace pracovního jednání. Praha, VŠE 1996 Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister and Principal 2002 Vágnerová M. : Základy psychologie. Praha, Karolinum 2005 Plňava I.: Průvodce mezilidskou komunikací. Praha, Grada 2005 Hayesová N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 2003 Časopisy: Psychologie dnes, měsíčník, vydává nakladatelství Portál Psychologie v řídící a ekonomické praxi, čtvrtletník, vydává Univerzita Karlova (oba časopisy jsou k dispozici v knihovně VŠFS)
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správnízima 2007
- Rozsah
- 6 hodin za semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Jančík (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící) - Garance
- PaedDr. Emil Hanousek, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Psy/cFPH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 E025, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 E025, E. Hanousek
B_Psy/cR12PH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 E025, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 E025, E. Hanousek
B_Psy/cR13PH: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 E025, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 E025, E. Hanousek
B_Psy/cVPH: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 E025, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 E025, E. Hanousek
B_Psy/pFVPH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 E022, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 E022, E. Hanousek
B_Psy/pRPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 E022, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 E022, E. Hanousek
B_Psy/sRVKL: St 12. 12. 14:00–15:30 K303, St 19. 12. 15:45–17:15 K303, 17:30–19:00 K303, M. Kafka
B_Psy/uRPH: Út 13. 11. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, Út 27. 11. 14:00–15:30 E127, E. Hanousek
B_Psy/uVPH: Út 4. 12. 14:00–15:30 E128, Út 11. 12. 14:00–15:30 E128, 15:45–17:15 E128, E. Hanousek
B_Psy/vFPH: So 8. 12. 15:45–17:15 E127, Pá 4. 1. 15:30–17:00 E127, 17:15–18:45 E127, E. Hanousek
B_Psy/vRVMO: Pá 12. 10. 15:30–17:00 M24, Pá 30. 11. 12:00–13:30 M24, 13:45–15:15 M24, J. Jančík
B_Psy/vR2PH: So 6. 10. 11:30–13:00 E128, 14:00–15:30 E128, Pá 2. 11. 12:00–13:30 E128, E. Hanousek
B_Psy/vR3PH: Pá 23. 11. 13:45–15:15 E129, 15:30–17:00 E129, Pá 7. 12. 17:15–18:45 E129, E. Hanousek
B_Psy/vVPH: So 24. 11. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, So 8. 12. 14:00–15:30 E225, E. Hanousek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Informace o max. počtech studentů pro jednolivé obory je uvedena v registrační šabloně. - Mateřské obory/plány
- Finance a finanční služby (program VSFS, B-HPS)
- Řízení podniku a podnikové finance (program VSFS, B-EKM)
- Veřejná správa (program VSFS, B-HPS)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je přiblížit studentům oboru základní poznatky psychologie, které jim umožní lépe porozumět sobě i druhým a v podmínkách pracovního procesu i běžného života lépe zvládat mezilidské vztahy. Vymezuje předmět a metody psychologie, seznamuje stručně s vývojem jejích základních směrů. Východiskem poznání je psychologie osobnosti a velká pozornost je věnována aplikovaného oboru psychologie práce, organizace a řízení.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Úvod. Psychologie – vznik a vývoj. Úvod do předmětu. Problematika lidské psychiky. Činitelé psychického vývoje. Předvědecká psychologie. Vědecká psychologie: psychofyzika – psychologicky atomismus – asocianismus – experimentální psychologie. 2. Psychologie – vývoj a současnost. Významné směry: Psychoanalýza a další proudy hlubinné psychologie. Behaviorismus a neobehaviorismus. Humanistická psychologie. 3. Předmět a metody psychologie. Koordinační a regulační funkce psychiky. Psychika v interakci člověka se skutečností. Biologická a sociální determinace lidské psychiky. Místo psychologie ve struktuře věd. Význam psychologických disciplin. 4. Psychologie osobnosti. Charakteristika osobnosti jako hlavní kategorie psychologie. Vnitřní integrita, celistvost a jedinečnost osobnosti. Vývoj osobnosti: faktory vnitřní (biologické), vnější (sociální), sebeutvářecí. Socializace a sociální adaptace. Osobnost a psychologický model osobnosti. Základní teorie temperamentu a temperamentové dimenze. 5. Schopnosti a výkon. Vrozené předpoklady – vlohy. Utváření osobnostních předpokladů člověka během dětství a mládí. Obecná charakteristika schopností a jejich členění.6. Motivační systémy. Motivace jako vnitřní hnací síla člověka. Význam přiměřené motivovanosti v pracovní činnosti. Hodnotová orientace, potřeby a zájmy. Motivační systémy a tendence osobnosti. Motivace a stimulace. Teorie motivace a jejich empirické využití. 7. Psychologie práce a její vývoj. Význam psychologie práce, organizace a řízení pro optimalizaci výkonu a spokojenosti pracovníků. Psychotechnika – poradenská psychologie práce. Teorie Human Relations. Inženýrská psychologie, ergonomie. Psychologie organizace a řízení. 8. Metody psychologie práce. Zaměření a formy odborné psychologie činnosti. metody: pozorování – experiment – rozhovor – dotazník - psychologické testy – škály, profesiografie a další metody (diagnostika). 9. Psychologie činnosti – Psychické procesy, stavy, vlastnosti. Činnost jako obecná výkladová kategorie. Aktivace psychické činnosti: prožívání – chování – jednání. Psychická regulace činnosti člověka. Procesy poznávání: čití, vnímání, představy, myšlení. Procesy prožívání: emoce a city, emocionální stavy. Paměť jako vlastnost i proces. Pozornost, vlastnosti pozornosti. 10. Umění spolupracovat, řídit a vést. Psychologické aspekty činnosti řídících pracovníků. Osobnost řídícího pracovníka. Vlastnosti osobnosti nezbytné pro řídící funkci. Sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj manažera. Řízení sociálních vztahů. Styly řízení a jejich účinnost. 11. Osobnost ve vyhrocených životní a pracovních situacích. Integrovanost a desintegrace osobnosti ve vyhrocených situačních, pracovních či sociálních kontextech. Subjektivní a objektivní kritéria posuzování povahy, míry a intenzity psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.Obecné principy, metody a cesty optimalizace vztahu mezi pracovními nároky a subjektivními předpoklady. 12. Sociální komunikace. Komunikace jako klíčový prvek skupinové dynamiky. Základní komunikační proces, verbální a neverbální složka, bariéry efektivní komunikace: filtrování, emoce, jazyk, očekávání, elektivní výběr, překonávání bariér, zpětná vazba, umění naslouchat. Místo asertivity v komunikaci, techniky sebeprosazování. Obchodní jednání, základní strategie a taktika. Vyjednávání – hledání vzájemného prospěchu a společných zájmů. Konflikty a jejich řešení. Definice konfliktu, vývoj názorů na problematiku konfliktu, legitimita konfliktu, vývojová stádia konfliktu, řešení – soupeření, kooperace, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis. 13. Stres a duševní hygiena. Principy, podmínky a předpoklady aktivní ochrany duševního zdraví. Civilizační choroby, jejich zdroje a projevy. Podstata, smysl a kritéria psychohygieny. Životospráva. Styl života. Poznání svých možností a limitací jako základní předpoklad cílené práce na sobě samém, účinné predikce a prevence možných zdrojů selhávání a východisko optimalizace své životní dráhy a pracovní kariéry. Závěrečný písemný test.
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky a cvičení Metody hodnocení: zápočet 1. zpracování seminární práce v rozsahu 3-5 stran 2. úspěšné vyplnění testu.
- Informace učitele
- Literatura: Povinná: Miklík, O.: Psychologická charakteristika osobnosti. Praha, Karolinum 2001 Pauknerová, D. a kol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, Grada 2006 Mikuláštík, M. : Manažérská psychologie. Praha, Grada 2007 Doporučená literatura: Bedrnová E., Nový I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 1998 Nekonečný, M.: Základy psychologie osobnosti, Praha, Management Press 1993 Provazník, V., Komárková, R.: Motivace pracovního jednání. Praha, VŠE 1996 Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister and Principal 2002 Vágnerová M. : Základy psychologie. Praha, Karolinum 2005 Plňava I.: Průvodce mezilidskou komunikací. Praha, Grada 2005 Hayesová N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 2003 Časopisy: Psychologie dnes, měsíčník, vydává nakladatelství Portál Psychologie v řídící a ekonomické praxi, čtvrtletník, vydává Univerzita Karlova (oba časopisy jsou k dispozici v knihovně VŠFS)
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správnízima 2015
Předmět se v období zima 2015 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Garance
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Předpoklady
- Základní znalosti středoškolské psychologie a sociologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíle: Základní orientace v psychologii jako vědecké disciplíně. Schopnost základní psychologické analýzy. Porozumění hlavním aspektům psychologie osobnosti a sociální psychologie. Schopnost a dovednost aplikovat získané poznatky v oblasti pracovního prostředí, řízení a vedení lidských zdrojů. Schopnost a dovednost uplatnit metody psychologického výzkumu.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu, historie psychologie 2. Vývoj a současné směry 3. Předmět a metody psychologie 4. Psychologie osobnosti 5. Schopnosti a výkon 6. Motivace 7. Psychologie práce 8. Metody psychologie a psychologického výzkumu 9. Psychologie činnosti 10. Sociální komunikace 11. Psychologie odolnosti 12. Psychologické aspekty vedení a řízení
- Literatura
- povinná literatura
- NAKONEČNÝ, M. Psychologie. Přehled základních oborů. Praha: Triton, 2011.
- HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2001.
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005
- KERN, H. et al. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2000.
- Náhradní obsah: VÁGNEROVÁ, M. Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 2005
- doporučená literatura
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: GRADA, 2006.
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004.
- MIKULÁŠTÍK, M. Manažérská psychologie. Praha: GRADA, 2007.
- NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1997.
- Výukové metody
- Výuka je koncipována formou přednášek, tedy 2/0 a zakončena je zkouškou (5 kreditů).
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Zkouška proběhne formou písemného testu a následné ústní zkoušky. Pro připuštění k ústní části zkoušky je nezbytné nejprve úspěšně složit písemný test. Docházka není podmínkou připuštění ke zkoušce.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
ISP.
B_Psy Psychologie
Vysoká škola finanční a správnízima 2014
Předmět se v období zima 2014 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Garance
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Předpoklady
- Základní znalosti středoškolské psychologie a sociologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíle: Základní orientace v psychologii jako vědecké disciplíně. Schopnost základní psychologické analýzy. Porozumění hlavním aspektům psychologie osobnosti a sociální psychologie. Schopnost a dovednost aplikovat získané poznatky v oblasti pracovního prostředí, řízení a vedení lidských zdrojů. Schopnost a dovednost uplatnit metody psychologického výzkumu.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu, historie psychologie 2. Vývoj a současné směry 3. Předmět a metody psychologie 4. Psychologie osobnosti 5. Schopnosti a výkon 6. Motivace 7. Psychologie práce 8. Metody psychologie a psychologického výzkumu 9. Psychologie činnosti 10. Sociální komunikace 11. Psychologie odolnosti 12. Psychologické aspekty vedení a řízení
- Literatura
- povinná literatura
- NAKONEČNÝ, M. Psychologie. Přehled základních oborů. Praha: Triton, 2011.
- HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2001.
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005
- KERN, H. et al. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2000.
- Náhradní obsah: VÁGNEROVÁ, M. Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 2005
- doporučená literatura
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: GRADA, 2006.
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004.
- MIKULÁŠTÍK, M. Manažérská psychologie. Praha: GRADA, 2007.
- NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1997.
- Výukové metody
- Výuka je koncipována formou přednášek, tedy 2/0 a zakončena je zkouškou (5 kreditů).
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Zkouška proběhne formou písemného testu a následné ústní zkoušky. Pro připuštění k ústní části zkoušky je nezbytné nejprve úspěšně složit písemný test. Docházka není podmínkou připuštění ke zkoušce.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
ISP.
- Statistika zápisu (nejnovější)