B_Psy Psychologie

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
1/1. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Předpoklady
Předpoklady: Základní orientace v oblasti společenských věd.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je přiblížit studentům oboru základní poznatky psychologie, které jim umožní lépe porozumět sobě i druhým a v podmínkách pracovního procesu i běžného života lépe zvládat mezilidské vztahy. Vymezuje předmět a metody psychologie, seznamuje stručně s vývojem jejích základních směrů. Východiskem poznání je psychologie osobnosti a velká pozornost je věnována aplikovaného oboru psychologie práce, organizace a řízení.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Úvod. Psychologie – vznik a vývoj. Úvod do předmětu. Problematika lidské psychiky. Činitelé psychického vývoje. Předvědecká psychologie. Vědecká psychologie: psychofyzika–psychologický atomismus–asocianismus–experimentální psychologie. 2. Psychologie – vývoj a současnost. Významné směry: Psychoanalýza a další proudy hlubinné psychologie. Behaviorismus a neobehaviorismus. Humanistická psychologie. 3. Předmět a metody psychologie. Koordinační a regulační funkce psychiky. Psychika v interakci člověka se skutečností. Biologická a sociální determinace lidské psychiky. Místo psychologie ve struktuře věd. Význam psychologických disciplin. 4. Psychologie osobnosti. Charakteristika osobnosti jako hlavní kategorie psychologie. Vnitřní integrita, celistvost a jedinečnost osobnosti. Vývoj osobnosti: faktory vnitřní (biologické), vnější (sociální), sebeutvářecí. Socializace a sociální adaptace. Osobnost a psychologický model osobnosti. Základní teorie temperamentu a temperamentové dimenze. 5. Schopnosti a výkon. Vrozené předpoklady – vlohy. Utváření osobnostních předpokladů člověka během dětství a mládí. Obecná charakteristika schopností a jejich členění. 6. Motivační systémy. Motivace jako vnitřní hnací síla člověka. Význam přiměřené motivovanosti v pracovní činnosti. Hodnotová orientace, potřeby a zájmy. Motivační systémy a tendence osobnosti. Motivace a stimulace. Teorie motivace a jejich empirické využití. 7. Psychologie práce a její vývoj. Význam psychologie práce, organizace a řízení pro optimalizaci výkonu a spokojenosti pracovníků. Psychotechnika – poradenská psychologie práce. Teorie Human Relations. Inženýrská psychologie, ergonomie. Psychologie organizace a řízení. 8. Metody psychologie práce. Zaměření a formy odborné psychologie činnosti. metody: pozorování – experiment – rozhovor – dotazník - psychologické testy – škály, profesiografie a další metody (diagnostika). 9. Psychologie činnosti – Psychické procesy, stavy, vlastnosti. Činnost jako obecná výkladová kategorie. Aktivace psychické činnosti: prožívání – chování – jednání. Psychická regulace činnosti člověka. Procesy poznávání: čití, vnímání, představy, myšlení. Procesy prožívání: emoce a city, emocionální stavy. Paměť jako vlastnost i proces. Pozornost, vlastnosti pozornosti. 10. Umění spolupracovat, řídit a vést. Psychologické aspekty činnosti řídících pracovníků. Osobnost řídícího pracovníka. Vlastnosti osobnosti nezbytné pro řídící funkci. Sebepoznání, sebepojetí a seberozvoj manažera. Řízení sociálních vztahů. Styly řízení a jejich účinnost. 11. Osobnost ve vyhrocených životní a pracovních situacích. Integrovanost a desintegrace osobnosti ve vyhrocených situačních, pracovních či sociálních kontextech. Subjektivní a objektivní kritéria posuzování povahy, míry a intenzity psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.Obecné principy, metody a cesty optimalizace vztahu mezi pracovními nároky a subjektivními předpoklady. 12. Sociální komunikace. Komunikace jako klíčový prvek skupinové dynamiky. Základní komunikační proces, verbální a neverbální složka, bariéry efektivní komunikace: filtrování, emoce, jazyk, očekávání, elektivní výběr, překonávání bariér, zpětná vazba, umění naslouchat. Místo asertivity v komunikaci, techniky sebeprosazování. Obchodní jednání, základní strategie a taktika. Vyjednávání – hledání vzájemného prospěchu a společných zájmů. Konflikty a jejich řešení. Definice konfliktu, vývoj názorů na problematiku konfliktu, legitimita konfliktu, vývojová stádia konfliktu, řešení – soupeření, kooperace, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis. 13. Stres a duševní hygiena. Principy, podmínky a předpoklady aktivní ochrany duševního zdraví. Civilizační choroby, jejich zdroje a projevy. Podstata, smysl a kritéria psychohygieny. Životospráva. Styl života. Poznání svých možností a limitací jako základní předpoklad cílené práce na sobě samém, účinné predikce a prevence možných zdrojů selhávání a východisko optimalizace své životní dráhy a pracovní kariéry. Závěrečný písemný test.
Literatura
    povinná literatura
  • Vágnerová M. : Základy psychologie. Praha, Karolinum 2005
  • Pauknerová, D. a kol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, Grada 2006
    doporučená literatura
  • Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister and Principal 2002
  • Nekonečný, M.: Základy psychologie osobnosti, Praha, Management Press 1993
  • Bedrnová E., Nový I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 1998
  • Mikuláštík, M. : Manažérská psychologie. Praha, Grada 2007
  • Provazník, V., Komárková, R.: Motivace pracovního jednání. Praha, VŠE 1996
Metody hodnocení
Vyučující metody: přednášky. cvičení Metody hodnocení: Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou jeho udělení je samostatné zpracování seminární práce v rozsahu 3-5 str. prokazující schopnost aplikovat teoretické poznatky předmětu v životě a pracovní praxi
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2015, léto 2016.