B_RM Retail Management

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Vladimír Mikel (cvičící)
Garance
Ing. Vladimír Mikel
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RM/cEKPH: každé liché úterý 15:45–16:29 E306, každé liché úterý 16:30–17:15 E306, V. Mikel
B_RM/cEKPPKV: Čt 15. 2. 14:00–14:44 KV204, 14:45–15:30 KV204, 15:45–16:29 KV204, 16:30–17:15 KV204, Čt 14. 3. 14:00–14:44 KV204, 14:45–15:30 KV204, 15:45–16:29 KV204, 16:30–17:15 KV204, Čt 11. 4. 14:00–14:44 KV204, 14:45–15:30 KV204, 15:45–16:29 KV204, 16:30–17:15 KV204, V. Mikel
B_RM/cPPPH: každé liché úterý 14:00–14:44 E304, každé liché úterý 14:45–15:30 E304, V. Mikel
B_RM/poEKPPKV: každé sudé úterý 15:45–16:29 KV211, každé sudé úterý 16:30–17:15 KV211, každé sudé úterý 17:30–18:14 KV211, každé sudé úterý 18:15–19:00 KV211, V. Mikel
B_RM/pxEKPPPH: každé sudé úterý 15:45–16:29 E004, každé sudé úterý 16:30–17:15 E004, každé sudé úterý 17:30–18:14 E004, každé sudé úterý 18:15–19:00 E004, V. Mikel
B_RM/vEKPH: So 24. 2. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, Pá 22. 3. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, Pá 12. 4. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, V. Mikel
Předpoklady
Pro tento předmět nejsou vyžadovány žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybudovat základní povědomí o retail managementu, vývoji retailu v České republice, současném stavu a novým směrům a výzvám. Důležité bude pochopit postavení a význam oboru maloobchod a velkoobchod v rámci ekonomiky, s tím související podnikatelské prostřední a možnosti uplatnění se v této oblasti. Po absolvování předmětu by měl posluchač být schopen se dobře uplatnit ve sféře maloobchodu na středních a vyšších manažerských pozicích, v českých i zahraničních firmách, ve velkých i středních maloobchodních společnostech. Posluchač získá specializovanější pohled pro následné studium oblasti řízení obchodu. Současně také principy navyšování efektivnosti obchodu a porozumění jeho fungování v rámci mezinárodního působení. Nedílnou součástí bude tematika sociální odpovědnosti retailu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování schopen - definovat pojet retail, retailové prostředí v České republice - vysvětlit problematiku řízení lidských zdrojů v maloobchodě - interpretovat základní ukazatele o chování spotřebitele - analyzovat prodejní data, pojmu tržní podíl - bude znát problematiku a proces Category managementu - bude ovládat současnou terminologii týkající se obchodních formátů a pojmu omnichannel - osvojí si zásady korektního podnikání v maloobchodě - pochopí účel trendů a principy Obchodu 4.0 - osvojí si základní právní legislativu vymezující fungování retailových firem a legislativu týkající se ochrany spotřebitele - porozumí pojmům e-commerce, franšíza, tradiční obchod - bude umět definovat základní prvky merchandisingu a jeho uplatnění - bude se orientovat v problematice sociální odpovědnosti retailu - bude schopen identifikovat nové výzvy pro retail
Osnova
  • 1. Retail management 2. Retailové prostředí, typologie maloobchodu, nákupní zvyklosti, chování spotřebitele 3. Velkoobchod, franšízing, tradiční trh a přímý prodej 4. E-commerce, Omnichannel, Rodinný maloobchodní podnik 5. Organizace a řízení retailingové firmy, Vedení prodejny 6. Specifika vedení lidských zdrojů v maloobchodě 7. Řízení oběhu zboží v retailu, Skladové systémy 8. Category management a Merchandising 9. Právní a kvalitativní legislativa v retailu 10. Technologie v retailu, Vliv Obchodu a služeb 4.0, Inovace v retailu 11. Retail marketing a Privátní značka 12. CSR v retailu, PR a role sociálních sítí v retailu
Literatura
    povinná literatura
  • ENNIS, Sean. Retail marketing. Columbus OH: McGraw-Hill Education, 2015, 418 s. ISBN 978-00771576-5-4
  • POSTLER, Milan a Vladimír BÁRTA. Retail marketing: (přepracované vydání). Praha: Press21, 2020. ISBN 978-80-907529-1-7.
  • HAMMOND, Richard. Smart retail: winning ideas and strategies from the most successful retailers in the world.. 2017. ISBN 978-1-292-08223-3.
    doporučená literatura
  • Retailová asociace https://www.retail.cz/
  • AMSP ČR https://amsp.cz/
  • Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR http://www.socr.cz/
  • DE JONG, Koen A.M.. Managing Private Label., IPLC BV, 2015, 206 s. ISBN 978-9811550-0-7.
  • Asociace českého tradičního obchodu https://www.acto.cz/
    neurčeno
  • JAKEŠOVÁ, Patricia. Retail management. Praha: VŠFS, a.s., 2018 (v přípravě)
Výukové metody
Přednášky budou zpravidla obsahovat přednáškovou část (teorie, nové poznatky včetně praktických příkladů) a praktickou část (případovou studii, příklad rozhodovací stromu zákazníka, sestavení komunikačního plánu pro sociální sítě). Součástí přednášky může být diskuse na dané téma, skupinová práce atd. Součástí bude zadávání úkolů pro domácí přípravu v oblasti porovnání nákupní atmosféry prodejen vybraných řetězců, identifikace komunikace a vystavení vybrané kategorie pro následnou výuku, průzkum internetových stránek vybraných řetězců z pohledu komunikace CSR a identifikace inovací na následující výuku. Důraz bude kladen na exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnost práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen klasifikovaným ZÁPOČTEM a závěrečnou ZKOUŠKOU. Prezenční studium: Udělení zápočtu je vázáno 1. na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), 2. zpracování Seminární práce - porovnání nákupního prostředí dvou zvolených obchodníků pomocí Fullerova trojúhelníku, 3. vypracování průběžného online testu (časově neomezeno). Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na 1. splnění povinnosti aktivní docházky v min. 3 ze 4 řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), 2. zpracování Seminární práce - porovnání nákupního prostředí dvou zvolených obchodníků pomocí Fullerova trojúhelníku, 3. vypracování průběžného online testu (časově neomezeno). ZKOUŠKA: Obě formy studia jsou zakončeny zkouškou formou závěrečného online testu (časově omezeno).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.