B_SyM Systémy a modely

Vysoká škola finanční a správní
zima 2024
Rozsah
2/2/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Předpoklady
Předmět nemá specifické vstupní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s koncepcemi moderní teorie systémů; vysvětlit otázky vztahů mezi systémem a modelem. Akcent je kladen na rozvoj systémového myšlení u studentů - budoucích informatiků - pro správné řešení problémů aplikované informatiky. Teoretické postuláty jsou prakticky procvičeny pomocí řešení konkrétních příkladů systémů, úloh na systémech a především formou tvorby systémového modelu v software InsightMaker.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni: • aplikovat systémový přístup při řešení problémů aplikované informatiky, • vytvářet vlastní systémové modely ve specializovaném software InsightMaker, • zvládat dovednosti a nástroje systémového myšlení.
Osnova
  • 1.Teorie systémů, kybernetika
  • 2.Pojem systém, formalizovaná definice systému, kategorizace systémů
  • 3.Informační systém jako speciální případ systému
  • 4.Pojetí systému strukturální a funkcionální
  • 5.Principy systémového myšlení, systémové archetypy
  • 6.Systémové myšlení při řízení informatiky a v systémové integraci
  • 7.Model, typy modelů
  • 8.Systémový model a systémový design
  • 9.Matematický model, diskrétní a spojité modelování
  • 10.Návrh a implementace počítačového modelu
  • 11.Experiment, verifikace a validace
  • 12.Projekt tvorby modelu v software InsightMaker
Literatura
    povinná literatura
  • KREJČÍ, Igor a Roman KVASNIČKA. Systémová dynamika I. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta, 2014. ISBN 978-80-213-2478-7.
  • POUR, Jan, Miloš MARYŠKA, Iva STANOVSKÁ a Zuzana ŠEDIVÁ. Self service business intelligence: jak si vytvořit vlastní analytické, plánovací a reportingové aplikace. Praha: Grada Publishing, 2018. Management v informační společnosti. ISBN 978-80-271-0616-5
    doporučená literatura
  • INSIGHTMAKER. TUTORIALS. 2023. https://insightmaker.com/tutorials
Výukové metody
Kurz kombinuje tradiční metody akademického vzdělávání a inovační metody kreativního a zkušenostního učení se: 1. Klasické výukové metody přednáška, instruktáž 2. Aktivizující metody diskuse, metody heuristické, metody situační a inscenační, didaktické hry 3. Komplexní metody skupinová a kooperativní výuka, individualizovaná výuka, kritické a systémové myšlení, Brainstorming, projektová výuka v týmech, výuka podporovaná počítačem, simulační modelování a experimentování
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a cvičeních v prezenční formě studia. Formou řízených konzultací v kombinované formě studia. Minimální povinná účast na cvičeních v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou udělení zápočtu je správné řešení případové studie. Zkouška je hodnocena počtem bodů - tj. součtem bodů za semestrální práci (případovou studii) a její prezentaci (50%) a za písemný test (50%). V písemném testu student uspěje při dosažení minimálně 60 bodů ze 100 možných. Bodové hodnocení: 90-100 bodů A 80-89 bodů B 70-79 bodů C 60-69 bodů D 50-59 bodů E 0-49 bodů F
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2024/B_SyM