B_SZBM Sociologie značky a brand management

Vysoká škola finanční a správní
zima 2021
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ladislava Knihová, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
PhDr. Ladislava Knihová, Ph.D., MBA
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_SZBM/pMPH: Po 12:15–12:59 E306, Po 13:00–13:45 E306, L. Knihová
B_SZBM/vMPH: So 9. 10. 14:00–15:30 E307, 15:45–17:15 E307, Pá 12. 11. 17:30–19:00 E307, 19:15–20:45 E307, Pá 10. 12. 17:30–19:00 E307, 19:15–20:45 E307, L. Knihová
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přiblížit reflexi obchodních značek v kontextu soudobé spotřební kultury jako atributu složitého komplexu vztahů výroby a spotřeby, nabídky a poptávky v paralelním působení globalizačních a lokalizačních sil. Značku interpretujeme jako médium ikonických významů, symbolických znaků a emocionálních obsahů, formující sociální, ekonomické, kulturní a psychologické rozměry existence. Pozornost zaměříme nejen na obecnější společenské funkce obchodních značek v různých segmentech trhu, ale i na konkrétní vliv a dynamiku značek v oblasti spotřebního chování a nákupního rozhodování.
Výstupy z učení
Na základě interdisciplinárního charakteru pojetí předmětu je student uveden do problematiky budování a managementu značky z pohledu sociologické a marketingové teorie, přičemž důraz je kladen na praktickou aplikaci získaných poznatků ve formě tvorby, představení a evaluace vlastního studentského projektu virtuální obchodní značky se všemi atributy brandingu.
Osnova
  • 1. Expanze obchodních značek na pozadí historických událostí a společenských změn
  • 2. Obchodní značky jako marketingový fenomén a médium sociální komunikace
  • 3. Ikonické značky jako symbolické zdroje identity a inspirace životního stylu
  • 4. Vliv obchodních značek na spotřebitelské chování a strategie nákupního rozhodování
  • 5. Edukační obsahový marketing jako strategie budování vedoucí značky
  • 6. Identita značky a budování firemní identity
  • 7. Komunikační strategie značky
  • 8. Jak vytvořit příběh značky
  • 9. Osobnost značky a budování značky prostřednictvím archetypů
  • 10. Značka jako zážitek a agilita značky
  • 11. Digitální nástroje brandingu a metrika úspěšnosti
  • 12. Strategie aktivizace značky v rámci udržitelného podnikání
Literatura
    povinná literatura
  • Náhradní obsah: Kotler, P., Keller, K.L., 2013. Marketing management. Grada. Část 4 - kapitoly 9,10,11.
  • Náhradní obsah: AAKER, David A., 2003. Brand building: budování obchodní značky : vytvoření silné značky a její úspěšné zavedení na trh. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-7226-885-6.
  • MARK, Margaret a Carol PEARSON, 2012. Hrdina nebo psanec: [jak vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0027-8.
  • SARKAR, Christian and KOTLER, Philip, 2020. Brand Activism: from purpose to action. Erscheinungsort nicht ermittelbar: Idea Bite Press. ISBN 978-1-73424-411-3.
  • VYSEKALOVÁ, Jitka, Jiří MIKEŠ a Jan BINAR, 2020. Image a firemní identita. ISBN 978-80-271-2841-9.
  • KNIHOVÁ, Ladislava. Education-Based Content Marketing “in White and Black”. In Zuzana Kvetanová, Zuzana Bezáková, Adam Madleňák (eds.). Marketing Identity COVID-2.0. 1. vyd. Trnava: Faculty of Mass Media Communication, University of Ss. Cyril and Methodi
    doporučená literatura
  • KOTLER, Philip, KARTAJAYA, Hermawan and SETIAWAN, Iwan, 2021. Marketing 5.0: technology for humanity. Hoboken, New Jersey: Wiley. ISBN 978-1-119-66851-0.
  • KNIHOVÁ, Ladislava, 2021. Nevyděláváte dost? Vzdělávejte zákazníky. Slaný: PhDr. Ladislava Knihová - Education online. ISBN 978-80-906753-2-2.
  • ROUBAL, Ondřej. Sociology of Branding: "Just do it" in the "No Limits" World. Communication Today. FMK UCM Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metóda, 2017, roč. 8, č. 1, s. 40-52. ISSN 1338-130X.
  • MILLER, Donald, 2017. Building a storybrand: clarify your message so customers will listen. New York: HarperCollins Leadership, an imprint of HarperCollins. ISBN 978-0-7180-3332-3.
  • AAKER, David, 2014. Aaker on branding: 20 principles that drive success. New York City, NY: Morgan James Pub. ISBN 978-1-61448-832-3.
  • MALINIC, Radim, 2019. Book of branding: a guide to creating brand identity for startups and beyond. ISBN 978-0-9935400-3-5.
  • KELLER, Kevin Lane and SWAMINATHAN, Vanitha, 2020. Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. Fifth edition, global edition. 978-1-292-31496-9
Výukové metody
Výuka probíhá formou řízených skupinových konzultací pomocí výukových metod zahrnujících zážitkové učení – interaktivní přednášky – případové studie – analýzu textů zacílených na sociologické aspekty brandingu a budování značky pomocí digitálních nástrojů. Semináře jsou zacíleny na získání praktických dovedností v oblasti budování značky.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Studenti připraví týmový projekt a prezentují výsledky vlastní tvorby virtuální obchodní značky. Kvalita projektu bude posuzována z hlediska jeho koncepčního návrhu v kontextu marketingových a sociologických aspektů budování značky. Předpokladem úspěšné prezentace projektu je důsledné užívání odborné terminologie. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích pro denní studenty je 75 %, u studentů v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2021/B_SZBM