VSFS:B_Soc_B2 Sociologie B 2 - Informace o předmětu
B_Soc_B2 Sociologie B 2
Vysoká škola finanční a správníléto 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Soc_B2/cMMO: každé liché úterý 12:15–12:59 M17, každé liché úterý 13:00–13:45 M17, M. Tomčík
B_Soc_B2/cM1PH: každou lichou středu 10:30–11:14 E228, každou lichou středu 11:15–12:00 E228, O. Roubal
B_Soc_B2/cM2PH: každou lichou středu 8:45–9:29 E228, každou lichou středu 9:30–10:15 E228, O. Roubal
B_Soc_B2/pMMO: každou sudou středu 12:15–12:59 M27, každou sudou středu 13:00–13:45 M27, M. Tomčík
B_Soc_B2/pMPH: každou sudou středu 10:30–11:14 E007KC, každou sudou středu 11:15–12:00 E007KC, kromě St 17. 4. ; a Čt 11. 4. 12:15–13:45 E306, O. Roubal
B_Soc_B2/vMPH: So 16. 3. 9:45–11:15 E222, 11:30–13:00 E222, So 30. 3. 9:45–11:15 E222, 11:30–13:00 E222, So 13. 4. 9:45–11:15 E222, 11:30–13:00 E222, J. Cirklová - Předpoklady
- B_Soc_B1 Sociologie B 1
Podmínkou pro zakončení tohoto předmětu je ukončení předmětu B_Soc_B1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit přípravu a využití sociologického výzkumu v podnikové a společenské praxi. Kurz pomůže studentům pochopit, osvojit si a následně využít základní přístupy k sociologickému výzkumu. Získané znalosti a dovednosti budou využívány i při zpracování aplikačních částí bakalářských prací a realizaci systému výzkumných šetření VŠFS.
- Výstupy z učení
- Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
- Osnova
- 1. Projekt výzkumu – jeho základní fáze: obecné schéma pro přípravu návrhu (projektu) výzkumu, zaměření výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné problémy, hypotézy a jejich role. 2. Role teorie a práce s literaturou: vymezení tématu, kde a jak hledat literaturu, příprava přehledu literatury, inventář pojmů, formulace otázek s ohledem na existující poznání. 3. Tzv. „desk research“ - kde hledat zdroje dat, role běžné statistiky, jiné výzkumy, archivy dat ze sociologických výzkumů. 4. Od problému k hypotézám. Hypotézy výzkumu: od výzkumných otázek k hypotézám, typy hypotéz, pravidla jejich formulování, příprava hypotéz pro vlastní výzkum. 5. Redukce reality pro účely výzkumu a logika empirického výzkumu: otevřené vs. uzavřené systémy, typy vztahů a možná zkreslení, experiment v sociologii. 6. Základní fáze kvantitativního/kvalitativního empirického výzkumu: deduktivní a induktivní přístup výzkumné práce. 7. Typy výběrů a stanovení velikosti výběrového souboru, důsledky volby typu a velikosti výběru na další fáze výzkumu a analýzu dat z provedeného výzkumu, stanovení výběru a jeho velikosti s ohledem na reprezentativnost. 8. Návrh dotazníku pro vlastní šetření, provedení rozhovorů. Dotazník a jeho struktura. 9. Základní klasifikace socio-demografických proměnných. 10. Příprava datového souboru v programu Excel a SPSS, primární kontrola dat. 11. Základní informace o datovém souboru (codebook), distribuce proměnných (procedura „explore“ v SPSS), identifikace základních vztahů, validita, reliabilita a škál. 12. Základní zpracování dat, plán analýz směřujících k testování hypotéz.
- Literatura
- povinná literatura
- Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele.Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
- Roubal, Ondřej, Petrová, Iva, Zich, František. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. Edice Eupress, 2014. 184 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-092-0.
- Zich, František, Roubal, Ondřej. Úvod do sociologického výzkumu. Druhé upravené a rozšířené vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. 2014. 150 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-093-7.
- doporučená literatura
- ZICH, František, Petra ANÝŽOVÁ, Petr MATĚJŮ, Ondřej ROUBAL, Helena KUBÁTOVÁ a František ZNEBEJÁNEK. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě: Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. 302 s. Edice
- KUBÁTOVÁ, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74. ISBN 978-80-7419-190-9.
- GLADWELL, M. Bod zlomu. Praha: Bizbooks, 2015.
- ROUBAL, O. Biografická identita v pohraničí. Teritoriální identita v životních příbězích poválečných osídlenců pohraničí severních Čech. Praha: Professional Publishing, 2013. 156 s. ISBN 978-80-7431-130-7
- Výukové metody
- Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu je formou zápočtu a zkoušky: Zápočet: zpracování projektu sociologického výzkumu - části teoretické, metodické a organizační. Téma je výzkumného projektu je konzultováno s přednášejícím. Zkouška: z předmětu Sociologie B2 je formou písemného testu s ústním projednáním. Ke zkoušce budou připraveny tematické okruhy a zveřejněny na ISu. Zkouškové termíny budou vypsány v souladu se studijním řádem VŠFS. Podmínkou přihlášení na zkoušku je získání zápočtu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2019/B_Soc_B2