B_Soc_B2 Sociologie B 2

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
1/1. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Monika Kozlerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_B2/cMMO: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 M27, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 M27, Z. Cecava
B_Soc_B2/cM1PH: každou lichou středu 10:30–11:14 E128, každou lichou středu 11:15–12:00 E128, O. Roubal
B_Soc_B2/cM2PH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 E128, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 E128, O. Roubal
B_Soc_B2/cM3PH: každou lichou středu 12:15–12:59 E129, každou lichou středu 13:00–13:45 E129, O. Roubal
B_Soc_B2/cM4PH: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 E129, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 E129, O. Roubal
B_Soc_B2/pMMO: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 M27, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 M27, Z. Cecava
B_Soc_B2/pMPH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 E007KC, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B2/sMKL: St 7. 3. 19:15–20:45 K212, Z. Cecava
B_Soc_B2/sM1aPH: St 14. 3. 17:30–19:00 E024, Z. Cecava
B_Soc_B2/sM1bPH: St 21. 3. 14:00–15:30 E024, Z. Cecava
B_Soc_B2/vM1MO: Pá 16. 3. 17:15–18:45 M16, M. Tomčík
B_Soc_B2/vM2aPH: So 17. 3. 11:30–13:00 E024, Z. Cecava
B_Soc_B2/vM2bPH: So 17. 3. 11:30–13:00 E223, M. Tomčík
B_Soc_B2/vM2MO: So 31. 3. 9:45–11:15 M16, M. Tomčík
B_Soc_B2/vM3aPH: So 17. 3. 14:00–15:30 E304, Z. Cecava
B_Soc_B2/vM3bPH: So 17. 3. 14:00–15:30 E224, M. Tomčík
Předpoklady
Úspěšné zakončení zkouškou předmět B_Soc 1 - Sociologie B1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: V předmětu Sociologie 2 jsou posluchači oboru marketingová komunikace seznamováni s přípravou a využitím sociologického výzkumu v podnikové a společenské praxi. Získané znalosti a dovednosti budou využívány i při zpracování aplikačních částí bakalářských prací a realizaci systému výzkumných šetření VŠFS. Poznatky budou využity i v navazujícím magisterském studiu a to v předmětu N_MMV Metody marketingového výzkumu. .
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Sociologické poznání – empirický výzkum, fáze výzkumu, projekt (2 hod) Sociální jev, sociální problém jako předmět výzkumu. Empirický sociologický výzkum a jeho základní etapy: přípravná, empirická, vyhodnocovací. Obsah činností v jednotlivých etapách provádění výzkumu. Základní a aplikovaný sociologický výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Možnosti aplikace sociologického zkoumání ve společenských a ekonomických institucích. Příklady. Projekt sociologického výzkumu a jeho náležitosti. 2. Kvantitativní sociologický výzkum, (hypotézy, operacionalizace (2 hod) Vztah statistiky a sociologického poznání. Statistický soubor, statistická jednotka, popis vlastností statistických jednotek. Druhy statistických znaků a jejich poznávací hodnota. Sociologický pojem a jeho operacionalizace (dekompozice na složky) a empiricky zjistitelné znaky. Hypotéza jako podmíněný výrok a způsoby jejich verifikace. Druhy hypotéz podle výzkumného postupu: východisková, pracovní, statistická. Podle obsahu: strukturální, explikativní, příčinné, prediktivní. 3. Techniky sběru dat (2 hod) Technika sociologického výzkumu jako nástroj záznamu a shromáždění empirických dat. Pozorování, anketa, rozhovor, dotazník. Zásady přípravy dotazníku, meritorní a identifikační část. Druhy otázek, způsoby aplikace. Příklad na dotazníku pro studenty 1. ročníku VŠFS. 4. Statistická procedura a její použití v sociologickém výzkumu (2 hod) Základní soubor. Vyčerpávající a výběrové šetření. Výběrový soubor a problém reprezentativnosti. Velikost výběrového souboru a stejná šance výběru každé jednotky jako základní podmínky representativnosti. Způsoby stanovení velikosti výběrového souboru, souvislost s variabilitou zkoumaných vlastností výběrových jednotek. Způsoby výběru: náhodný, kvótní. Spolehlivost výběru a výběrová chyba. Nereprezentativní výběry: samovýběr, výběr typů. 5. Zpracování dat, ověřování hypotéz, závěrečná zpráva, interpretace, doporučení, prezentace (2 hod.) Postup zpracování empirických dat: kontrola shromážděných dotazníků, přenos dat na počítač a vytvoření systémového souboru. Kódování a kódovací klíč. Třídění empirických dat: třídění prvního a druhého stupně. Popis třídění prvního stupně: relativní četnosti, průměr, modus, medián. Praktický příklad. Kontingenční tabulka – zjišťování souvislostí mezi dvěma znaky: ověřování hypotéz. Chí–kvadrát metoda ,testování nulové hypotézy. Interpretace popisu a zjištěných souvislostí. Struktura závěrečné zprávy z výzkumu. Ozřejmit na výzkumu VŠFS – Sociální profil studenta 1. ročníku VŠFS. 6. Kvalitativní sociologický výzkum (komplementární vztah kvalitativního a kvantitativního přístupu, přehled metod a jejich aplikace) (2 hod) Rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem, specifika kvalitativního výzkumu a srovnání. Způsoby kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Metody pozorování, hloubkový a skupinový rozhovor, biografický výzkum. Použití kvalitativního výzkumu v ekonomické a sociální praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • Zich,F.: Úvod do sociologického výzkumu, Praha, EUPRESS, 2009
  • Reichl, J.: Kapitoly z metodologie sociálních výzkumů. Praha, Grada, 2009
  • Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002
    doporučená literatura
  • Řezanková, H.: Analýza dotazníkových šetření. Praha: Profesional publishing, 2007.
  • Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997.
  • Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004.
Výukové metody
Prezenční studium - 1/1 - 12 hodin přednášek, 12 hodin cvičení Kombinované studium - distanční forma výuky
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou zápočtu a zkoušky: Zápočet: a) minimálně 80 % docházka na cvičení b) zpracování projektu sociologického výzkumu - části teoretické, metodické a organizační. Téma je výzkumného projektu je konzultováno s přednášejícím. Projekt sociologického výzkumu bude prezentován v rámci cvičení. Ttao prezentace bude probíhat formou obhajoby projektu a následné kritické rozpravy. Zkouška: z předmětu Sociologie B2 je formou písemného testu s ústním projednáním. Ke zkoušce budou připraveny tematické okruhy a zveřejněny na ISu. Zkouškové termíny budou vypsány v souladu se studijním řádem VŠFS. Podmínkou přihlášení na zkoušku je získání zápočtu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.