N_IMaK Cross-cultural Marketing and Communication

University of Finance and Administration
Summer 2017
Extent and Intensity
2/1/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Dagmar Sieglová, M.Ed., Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Prerequisites
There are no prerequisites for this course.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The main aim of the course Intercultural marketing and communications is to deepen students' knowledge of marketing theory about the influence of cultural differences or similarities in the formation of an effective marketing strategy. Students gain an overview of the different approaches to intercultural issues. They can clarify elements, factors and barriers to intercultural communication, analyze its practical importance and theoretically justify various aspects of the development of cultural differences. They understand the importance of language for intercultural communication, get an overview of world languages ​​and socio-cultural zones. These findings can incorporate to the concepts of international marketing. Students will be educated in methods of expansion into foreign markets and the adaptation of the elements of marketing mix in an international environment. They will understand the close dependence of marketing communication, its form and content, on the national culture. Finnally they can create and analyze marketing strategies in a globalized hyper-competitive environment of today's world .
Syllabus
  • Formu a obsah prezentací a seminářů upřesní jednotliví vyučující. 1 - PREZENTACE: Úvod do kurzu, požadavky; Definice základních pojmů: Kultura, komunikace, interkulturní komunikace, interkulturní management, interkulturní marketing, metody marketingového výzkumu. SEMINÁŘ sk. A: Osnova a požadavky kurzu. Témata semestrálních prací. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Průcha (2010), Světlík (2003), Machková (2009). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005), Machková and comp. (2010). 2 - PREZENTACE: Kultury v kontaktu a kulturně-adaptační procesy. Role hodnot v interkulturní komunikaci a marketing. SEMINÁŘ sk B: Osnova a požadavky kurzu. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Průcha (2010), Světlík (2003), Machková (2009). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005); Machková (kap. 2/22-39). Samostudium: Morrison & Canaway (2001); Vybrané texty na téma kulturních adaptačních procesů. 3 - PREZENTACE: Edward Hall a skryté dimenze kultury: čas, prostor, kontext. SEMINÁŘ sk A: Metodologie semestrální práce, analýza mezinárodního marketingového makroprostředí (PEST), situační analýza mikroprostředí (SWOT), identifikace konkurenčního prostředí (Porterův model), Marketingový mix. Model zainteresovaných stran (Stakeholder model). Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013); Hall (1988). Mooij (2005). Samostudium: Vybrané texty E. Halla. 4 - PREZENTACE: Geert Hofstede and šest dimenzí národní kultury. Interkulturní management. SEMINÁŘ sk. B: Metodologie semestrální práce, analýza mezinárodního marketingového makroprostředí (PEST), situační analýza mikroprostředí (SWOT), identifikace konkurenčního prostředí (Porterův model). Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003), Machková (2009), Průcha (2010). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005). Samostudium: Vybrané texty na téma Geert Hofstede a dimenze kultury. 5 - PREZENTACE: Rozvoj interkulturních kompetencí: Richard Lewis, Fons Trompenaars a další dimenze národní kultury. SEMINÁŘ sk A: Formát akademického posteru. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005). F. Trompenaars homepage. http://www2.thtconsulting.com/about/people/fons-trompenaars/. Samostudium: vybrané texty Fons Trompenaarse. 6 - PREZENTACE: Mezinárodní marketing a kultura: sociálně-kulturní zóny a chování konzumentů. SEMINÁŘ sk. B: Formát akademického posteru. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003), Machková (2009). Doporučené: Wursten & Fadrhonc (2012). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005), Samostudium: Morrison & Conaway (2011). 7 - PREZENTACE: Akomodační procesy v interkulturním marketingu: Adaptace vs. standardizace. SEMINÁŘ sk A: Analýza reklamy. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003); Doporučené: Mooij & Hofstede (2002). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005). 8 - PREZENTACE: Role jazyka v interkulturní marketingové komunikaci. SEMINÁŘ sk. B: Analýza reklamy. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Průcha (2010), Světlík (2003). Doporučené: Webinář: Tiefenbacher-Hudson & Gengler (2012) http://www.youtube.com/watch?v=5W3cm_yMJ3o). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013). 9 - PREZENTACE: Komunikační model: mluvní akty v interkulturní marketingové komunikaci SEMINÁŘ sk. A: Fair vs. Free trade: Model zaitersovaných stran. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003), Průcha (2010). Zdroje ke studiu v angličtině: Mooij (2005), Morrison, Conaway & Borden (1994), Morrison & Conaway (2011). 10 - PREZENTACE: Strategie vstupu na cizí trh. Analýza mezinárodního marketingového makroprostředí (PEST), situační analýzy mikroprostředí a vnitřního prostředí firmy (SWOT), identifikace konkurenčního prostředí (Porterův model). 11 - PREZENTACE: Etické otázky v mezinárodním marketing: Formy vstupu na mezinárodní trhy. SEMINÁŘ sk. B: Fair vs. Free trade: Model zaitersovaných stran. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Machková (2009), Světlík (2003). Doporučené: Malířová & spol. (2012). Zdroje ke studiu v angličtině: McKinley (kap. 1, 2, 3); Mooij (2005). 12 - PREZENTACE: Výstava a prezentace semestrálních projektů.
Literature
    required literature
  • Průcha J.: Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1
  • Světlík, J.: Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0422-6
  • Machková H.: Mezinárodní marketing. 3. vyd., Grada Publishing, Praha 2009. ISBN 978-80-247-2986-2
  • Hall, E. T. The silent language in overseas business. In Baker, J. C., Ryans, J. K. & Howard, D., G. International Business Classics. Massachussetts: Lexington Books, 1998, pp. 89-102.
  • Wursten H., Fadrhonc T. International marketing and culture. Itim international. 2012
  • de Mooij M., Hofstede G. Convergence and Divergence in customer behavior. Journal of Retailing 78, 2002, pp. 61-69.
  • Lewis, R.D. & Gates, M. (2006). Leading Across Cultures. The HRDirector, December 06, Issue 31
  • Christa Tiefenbacher-Hudson & Sandra Gengler. 2012. Taken by Your Word: Marketing Communications in a Multicultural, Multilingual World. Twin Cities Business (webinar), http://www.youtube.com/watch?v=5W3cm_yMJ3o
    recommended literature
  • Sieglová, D. (2016). Intercultural Marketing and Communication. Handbook (unpublished).
  • Usunier, J.-C., Lee, J.A. Marketing Accross Cultures. Paerson Education Ltd., 2013, 6th edition. ISBN 978-0-273-75773-3
  • Ethics in marketing and communications [electronicresource] : towards a globalperspective / edited by Mary M. McKinley. New York: PalgraveMacmillan, 2012.
  • Mooij, M. Global Marketing and Advertising: Understanding cultural paradoxes. London: SAGE Publications, 2005. ISBN 978-1412970419
  • Morrison, T., Conaway, W. Kiss, Bow, or Shake Hands, Sales and Marketing: The Essential Cultural Guide? From Presentations and Promotions to Communicating and Closing. Holbrook, Massachusetts: Bob Adams, Inc, 2011
  • Machková H., P. Král a M. Lhotáková. International marketing: theory, practices and new trends. Vyd. 1. Praha: Economica, 2010. ISBN 978-802-4516-431.
  • Brunet-Thornton, R.: Introduction to cross-cultural management: theory and practice. Praha: Oeconomica, 2010
  • Mühlbacher H., Leihs H., Dahringer L. International marketing: A global perspective. 3rd ed. London: Thomson Learning, 2006, pp. 178-220. ISBN 978-184-4801-329.
  • Petříková, R.: Lidé v procesech řízení: (multikulturní dimenze podnikání). Praha: Professional Publishing, 2007
  • Pikhart, M.: Interkulturní komunikace v globálním obchodě: perspektiva interkulturního managementu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012
Teaching methods
In the full-time form of study the content of all topics is a theoretical lecture delivered by the teacher accompanied by marketing communication practice examples. Compulsory presence in the full-time form is 75% in minimum. In the part-time form of study the content of consultations is a commented guide through the topics of the course according to the Study material – with an accent placed on the knowledge of sources (literature) and self-study. Compulsory presence in the full-time form is 50% in minimum.
Assessment methods
The course is finished by written project and examination. The form and themes of the written projects will be determined by the lector. Performance od the written projects is to be classified. This classification is a condition for admittance to the exam. The form of the examination (oral, written) will be defined by the lector.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.

N_IMaK Cross-cultural Marketing and Communication

University of Finance and Administration
Summer 2016
Extent and Intensity
2/1. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Sieglová, M.Ed., Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Dagmar Sieglová, M.Ed., Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
N_IMaK/cM1PH: each even Monday 14:00–14:44 S11, each even Monday 14:45–15:30 S11, D. Sieglová
N_IMaK/cM2PH: each odd Monday 14:00–14:44 S24, each odd Monday 14:45–15:30 S24, D. Sieglová
N_IMaK/pMPH: Mon 12:15–12:59 S01, Mon 13:00–13:45 S01, D. Sieglová
N_IMaK/uMPH: Tue 15. 3. 17:30–19:00 S35, Tue 22. 3. 17:30–19:00 S24, 19:15–20:45 S24, Tue 29. 3. 14:00–15:30 S24, Tue 5. 4. 15:45–17:15 S24, A. Krejčí
N_IMaK/vMMO: Sat 13. 2. 11:30–13:00 M14, Sat 27. 2. 11:30–13:00 M14, 14:00–15:30 M14, Sat 23. 4. 8:00–9:30 M14, 9:45–11:15 M14, A. Klosová
N_IMaK/vMPH: Fri 18. 3. 17:15–18:45 S11, Sat 2. 4. 9:45–11:15 S32, 11:30–13:00 S32, Sat 16. 4. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, A. Krejčí
Prerequisites
There are no prerequisites for this course.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The main aim of the course Intercultural marketing and communications is to deepen students' knowledge of marketing theory about the influence of cultural differences or similarities in the formation of an effective marketing strategy. Students gain an overview of the different approaches to intercultural issues. They can clarify elements, factors and barriers to intercultural communication, analyze its practical importance and theoretically justify various aspects of the development of cultural differences. They understand the importance of language for intercultural communication, get an overview of world languages ​​and socio-cultural zones. These findings can incorporate to the concepts of international marketing. Students will be educated in methods of expansion into foreign markets and the adaptation of the elements of marketing mix in an international environment. They will understand the close dependence of marketing communication, its form and content, on the national culture. Finnally they can create and analyze marketing strategies in a globalized hyper-competitive environment of today's world .
Syllabus
  • Formu a obsah prezentací a seminářů upřesní jednotliví vyučující. 1 - PREZENTACE: Úvod do kurzu, požadavky; Definice základních pojmů: Kultura, komunikace, interkulturní komunikace, interkulturní management, interkulturní marketing, metody marketingového výzkumu. SEMINÁŘ sk. A: Osnova a požadavky kurzu. Témata semestrálních prací. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Průcha (2010), Světlík (2003), Machková (2009). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005), Machková and comp. (2010). 2 - PREZENTACE: Kultury v kontaktu a kulturně-adaptační procesy. Role hodnot v interkulturní komunikaci a marketing. SEMINÁŘ sk B: Osnova a požadavky kurzu. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Průcha (2010), Světlík (2003), Machková (2009). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005); Machková (kap. 2/22-39). Samostudium: Morrison & Canaway (2001); Vybrané texty na téma kulturních adaptačních procesů. 3 - PREZENTACE: Edward Hall a skryté dimenze kultury: čas, prostor, kontext. SEMINÁŘ sk A: Metodologie semestrální práce, analýza mezinárodního marketingového makroprostředí (PEST), situační analýza mikroprostředí (SWOT), identifikace konkurenčního prostředí (Porterův model), Marketingový mix. Model zainteresovaných stran (Stakeholder model). Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013); Hall (1988). Mooij (2005). Samostudium: Vybrané texty E. Halla. 4 - PREZENTACE: Geert Hofstede and šest dimenzí národní kultury. Interkulturní management. SEMINÁŘ sk. B: Metodologie semestrální práce, analýza mezinárodního marketingového makroprostředí (PEST), situační analýza mikroprostředí (SWOT), identifikace konkurenčního prostředí (Porterův model). Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003), Machková (2009), Průcha (2010). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005). Samostudium: Vybrané texty na téma Geert Hofstede a dimenze kultury. 5 - PREZENTACE: Rozvoj interkulturních kompetencí: Richard Lewis, Fons Trompenaars a další dimenze národní kultury. SEMINÁŘ sk A: Formát akademického posteru. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005). F. Trompenaars homepage. http://www2.thtconsulting.com/about/people/fons-trompenaars/. Samostudium: vybrané texty Fons Trompenaarse. 6 - PREZENTACE: Mezinárodní marketing a kultura: sociálně-kulturní zóny a chování konzumentů. SEMINÁŘ sk. B: Formát akademického posteru. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003), Machková (2009). Doporučené: Wursten & Fadrhonc (2012). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005), Samostudium: Morrison & Conaway (2011). 7 - PREZENTACE: Akomodační procesy v interkulturním marketingu: Adaptace vs. standardizace. SEMINÁŘ sk A: Analýza reklamy. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003); Doporučené: Mooij & Hofstede (2002). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013), Mooij (2005). 8 - PREZENTACE: Role jazyka v interkulturní marketingové komunikaci. SEMINÁŘ sk. B: Analýza reklamy. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Průcha (2010), Světlík (2003). Doporučené: Webinář: Tiefenbacher-Hudson & Gengler (2012) http://www.youtube.com/watch?v=5W3cm_yMJ3o). Zdroje ke studiu v angličtině: Usunier (2013). 9 - PREZENTACE: Komunikační model: mluvní akty v interkulturní marketingové komunikaci SEMINÁŘ sk. A: Fair vs. Free trade: Model zaitersovaných stran. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Světlík (2003), Průcha (2010). Zdroje ke studiu v angličtině: Mooij (2005), Morrison, Conaway & Borden (1994), Morrison & Conaway (2011). 10 - PREZENTACE: Strategie vstupu na cizí trh. Analýza mezinárodního marketingového makroprostředí (PEST), situační analýzy mikroprostředí a vnitřního prostředí firmy (SWOT), identifikace konkurenčního prostředí (Porterův model). 11 - PREZENTACE: Etické otázky v mezinárodním marketing: Formy vstupu na mezinárodní trhy. SEMINÁŘ sk. B: Fair vs. Free trade: Model zaitersovaných stran. Otázky a odpovědi. Cvičení. ZDROJE KE STUDIU: Machková (2009), Světlík (2003). Doporučené: Malířová & spol. (2012). Zdroje ke studiu v angličtině: McKinley (kap. 1, 2, 3); Mooij (2005). 12 - PREZENTACE: Výstava a prezentace semestrálních projektů.
Literature
    required literature
  • Průcha J.: Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1
  • Světlík, J.: Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0422-6
  • Machková H.: Mezinárodní marketing. 3. vyd., Grada Publishing, Praha 2009. ISBN 978-80-247-2986-2
  • Hall, E. T. The silent language in overseas business. In Baker, J. C., Ryans, J. K. & Howard, D., G. International Business Classics. Massachussetts: Lexington Books, 1998, pp. 89-102.
  • Wursten H., Fadrhonc T. International marketing and culture. Itim international. 2012
  • de Mooij M., Hofstede G. Convergence and Divergence in customer behavior. Journal of Retailing 78, 2002, pp. 61-69.
  • Lewis, R.D. & Gates, M. (2006). Leading Across Cultures. The HRDirector, December 06, Issue 31
  • Christa Tiefenbacher-Hudson & Sandra Gengler. 2012. Taken by Your Word: Marketing Communications in a Multicultural, Multilingual World. Twin Cities Business (webinar), http://www.youtube.com/watch?v=5W3cm_yMJ3o
    recommended literature
  • Sieglová, D. (2016). Intercultural Marketing and Communication. Handbook (unpublished).
  • Usunier, J.-C., Lee, J.A. Marketing Accross Cultures. Paerson Education Ltd., 2013, 6th edition. ISBN 978-0-273-75773-3
  • Ethics in marketing and communications [electronicresource] : towards a globalperspective / edited by Mary M. McKinley. New York: PalgraveMacmillan, 2012.
  • Mooij, M. Global Marketing and Advertising: Understanding cultural paradoxes. London: SAGE Publications, 2005. ISBN 978-1412970419
  • Morrison, T., Conaway, W. Kiss, Bow, or Shake Hands, Sales and Marketing: The Essential Cultural Guide? From Presentations and Promotions to Communicating and Closing. Holbrook, Massachusetts: Bob Adams, Inc, 2011
  • Machková H., P. Král a M. Lhotáková. International marketing: theory, practices and new trends. Vyd. 1. Praha: Economica, 2010. ISBN 978-802-4516-431.
  • Brunet-Thornton, R.: Introduction to cross-cultural management: theory and practice. Praha: Oeconomica, 2010
  • Mühlbacher H., Leihs H., Dahringer L. International marketing: A global perspective. 3rd ed. London: Thomson Learning, 2006, pp. 178-220. ISBN 978-184-4801-329.
  • Petříková, R.: Lidé v procesech řízení: (multikulturní dimenze podnikání). Praha: Professional Publishing, 2007
  • Pikhart, M.: Interkulturní komunikace v globálním obchodě: perspektiva interkulturního managementu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012
Teaching methods
In the full-time form of study the content of all topics is a theoretical lecture delivered by the teacher accompanied by marketing communication practice examples. Compulsory presence in the full-time form is 75% in minimum. In the part-time form of study the content of consultations is a commented guide through the topics of the course according to the Study material – with an accent placed on the knowledge of sources (literature) and self-study. Compulsory presence in the full-time form is 50% in minimum.
Assessment methods
The course is finished by written project and examination. The form and themes of the written projects will be determined by the lector. Performance od the written projects is to be classified. This classification is a condition for admittance to the exam. The form of the examination (oral, written) will be defined by the lector.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2017.

N_IMaK Cross-cultural Marketing and Communication

University of Finance and Administration
Summer 2015
Extent and Intensity
2/1. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Sieglová, M.Ed., Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Jiří Šnajdar (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Dagmar Sieglová, M.Ed., Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
N_IMaK/cMMO: each even Tuesday 14:00–14:44 M14, each even Tuesday 14:45–15:30 M14, A. Klosová
N_IMaK/cM1PH: each even Monday 14:00–14:44 S13, each even Monday 14:45–15:30 S13, D. Sieglová
N_IMaK/cM2PH: each odd Monday 14:00–14:44 S26, each odd Monday 14:45–15:30 S26, D. Sieglová
N_IMaK/pMMO: each odd Tuesday 12:15–12:59 M14, each odd Tuesday 13:00–13:45 M14, each odd Tuesday 14:00–14:44 M14, each odd Tuesday 14:45–15:30 M14, A. Klosová
N_IMaK/pMPH: Mon 12:15–12:59 S01, Mon 13:00–13:45 S01, D. Sieglová
N_IMaK/uMPH: Tue 10. 3. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, Tue 24. 3. 17:30–19:00 S11, Tue 7. 4. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, A. Krejčí
N_IMaK/vMKL: Fri 6. 3. 13:45–15:15 K206, 15:30–17:00 K206, Fri 20. 3. 13:45–15:15 K206, Fri 3. 4. 13:45–15:15 K206, 15:30–17:00 K206, J. Šnajdar
N_IMaK/vM2PH: Fri 27. 2. 13:45–15:15 S23, 15:30–17:00 S23, Sat 28. 3. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, Fri 10. 4. 12:00–13:30 S23, J. Šnajdar
Prerequisites
There are no prerequisites for this course.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The main aim of the course Intercultural marketing and communications is to deepen students' knowledge of marketing theory about the influence of cultural differences or similarities in the formation of an effective marketing strategy. Students gain an overview of the different approaches to intercultural issues. They can clarify elements, factors and barriers to intercultural communication, analyze its practical importance and theoretically justify various aspects of the development of cultural differences. They understand the importance of language for intercultural communication, get an overview of world languages ​​and socio-cultural zones. These findings can incorporate to the concepts of international marketing. Students will be educated in methods of expansion into foreign markets and the adaptation of the elements of marketing mix in an international environment. They will understand the close dependence of marketing communication, its form and content, on the national culture. Finnally they can create and analyze marketing strategies in a globalized hyper-competitive environment of today's world .
Syllabus
  • The form and topics of presentations and seminars is specified by individual lecturers and the course needs. 1 - PRESENTATION: Course introduction; Defining the basic notions of culture, communication, intercultural communication and management, intercultural marketing. SEMINAR: Course outline and course requirements. Course project topics. Questions and answers, exercises. STUDY RESOURCES: Usunier (2013), Mooij (2005), Machková & comp. (2010). 2 - PRESENTATION: Various reactions to cultures in contact: culture shock, values, culture adaptation strategies. STUDY RESOURCES: Usunier (2013), Mooij (2005), Machková & comp. (2010), Morrison & Canaway. Self-study: Selected texts on culture shock and culture adaptation strategies. 3 - PRESENTATION: Edward Hall and Hidden Dimensions of Culture: Time, space, context. SEMINAR: Marketing research methodologies: analysis of international marketing macro-environment (PEST), situational analysis micro-environment (SWOT), identification of competition (Porter model), Marketing mix. Stakeholder model. Questions and answers, exercises. STUDY RESOURCES: Usunier (2013); Hall (1988), Mooij (2005). Self-study: Selected readings by/on Edward Hall. 4 - PRESENTATION: Software of the Mind: Geert Hofstede and 6 dimensions of national culture. Intercultural management. STUDY RESOURCES: Usunier (2013), Mooij (2005). Self-study: Selected readings by/on Geert Hofstede, http://geert-hofstede.com/. 5 - PRESENTATION: Building Cross-cultural competence: Fons Trompenaars and further dimensions of national culture. SEMINAR: Questions and answers, exercises. Academic poster format. STUDY RESOURCES: Usunier (2013), Mooij (2005), Selected readings by/on Fons Trompenaars, http://www2.thtconsulting.com/about/people/fons-trompenaars/. 6 - PRESENTATION: International marketing and culture: culture clusters and consumer behavioral patterns. STUDY RESOURCES: Wursten & Fadrhonc (2012), Usunier (2013), Mooij (2005). Self-study: Morrison & Conaway (2011). 7 - PRESENTATION: Convergence vs. divergence in international retailing: accommodation strategies in marketing. SEMINAR: Questions and answers, exercises. Advertisement analysis. STUDY RESOURCES: Mooij & Hofstede (2002), Usunier (2013), Mooij (2005). 8 - PRESENTATION: Taken by your word: The role of language in marketing practices. STUDY RESOURCES: Webinar by Tiefenbacher-Hudson & Gengler (2012), Usunier (2013). 9 - PRESENTATION: Communication model: The use of speech acts in intercultural marketing and communication. SEMINAR: Questions and answers, exercises. Advertisement strategy development. STUDY RESOURCES: Mooij (2005), Morrison, Conaway & Borden (1994), Morrison & Conaway (2011). 10 - PRESENTATION: Foreign market entry strategies. Analysis of international marketing macro-environment (PEST), situational analysis of micro-environment and internal environment of the company (SWOT), identification of the competitive environment (Porter model). 11 - PRESENTATION: Ethics in marketing practices: adapting a global perspective. SEMINAR: Questions and answers, exercises. STUDY RESOURCES: McKinley (Chapter 1, 2, 3); Machková & comp. (2010), Mooij, Malířová, E. & comp. (2012). 12 - PRESENTATION: Student poster sessions.
Literature
    required literature
  • Průcha J.: Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1
  • Světlík, J.: Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0422-6
  • Machková H.: Mezinárodní marketing. 3. vyd., Grada Publishing, Praha 2009. ISBN 978-80-247-2986-2
    recommended literature
  • Hall, E. T. The silent language in overseas business. In Baker, J. C., Ryans, J. K. & Howard, D., G. International Business Classics. Massachussetts: Lexington Books, 1998, pp. 89-102.
  • Wursten H., Fadrhonc T. International marketing and culture. Itim international. 2012
  • de Mooij M., Hofstede G. Convergence and Divergence in customer behavior. Journal of Retailing 78, 2002, pp. 61-69.
  • Usunier, J.-C., Lee, J.A. Marketing Accross Cultures. Paerson Education Ltd., 2013, 6th edition. ISBN 978-0-273-75773-3
  • Ethics in marketing and communications [electronicresource] : towards a globalperspective / edited by Mary M. McKinley. New York: PalgraveMacmillan, 2012.
  • Mooij, M. Global Marketing and Advertising: Understanding cultural paradoxes. London: SAGE Publications, 2005. ISBN 978-1412970419
  • Morrison, T., Conaway, W. Kiss, Bow, or Shake Hands, Sales and Marketing: The Essential Cultural Guide? From Presentations and Promotions to Communicating and Closing. Holbrook, Massachusetts: Bob Adams, Inc, 2011
  • Machková H., P. Král a M. Lhotáková. International marketing: theory, practices and new trends. Vyd. 1. Praha: Economica, 2010. ISBN 978-802-4516-431.
  • Brunet-Thornton, R.: Introduction to cross-cultural management: theory and practice. Praha: Oeconomica, 2010
  • Mühlbacher H., Leihs H., Dahringer L. International marketing: A global perspective. 3rd ed. London: Thomson Learning, 2006, pp. 178-220. ISBN 978-184-4801-329.
  • Petříková, R.: Lidé v procesech řízení: (multikulturní dimenze podnikání). Praha: Professional Publishing, 2007
  • Pikhart, M.: Interkulturní komunikace v globálním obchodě: perspektiva interkulturního managementu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012
Teaching methods
In the full-time form of study the content of all topics is a theoretical lecture delivered by the teacher accompanied by marketing communication practice examples. Compulsory presence in the full-time form is 75% in minimum. In the part-time form of study the content of consultations is a commented guide through the topics of the course according to the Study material – with an accent placed on the knowledge of sources (literature) and self-study. Compulsory presence in the full-time form is 50% in minimum.
Assessment methods
The course is finished by written project and examination. The form and themes of the written projects will be determined by the lector. Performance od the written projects is to be classified. This classification is a condition for admittance to the exam. The form of the examination (oral, written) will be defined by the lector.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2016, Summer 2017.

N_IMaK Cross-cultural Marketing and Communication

University of Finance and Administration
Summer 2014
Extent and Intensity
2/1. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (seminar tutor)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Sieglová, M.Ed., Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
RNDr. Aleš Krejčí, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
N_IMaK/cMMO: each odd Monday 12:15–12:59 M14, each odd Monday 13:00–13:45 M14, V. Kunz
N_IMaK/cM1PH: each even Thursday 8:45–9:29 S24, each even Thursday 9:30–10:15 S24, D. Sieglová
N_IMaK/cM2PH: each odd Thursday 8:45–9:29 S24, each odd Thursday 9:30–10:15 S24, D. Sieglová
N_IMaK/pMMO: each even Tuesday 8:45–9:29 M14, each even Tuesday 9:30–10:15 M14, each even Tuesday 10:30–11:14 M14, each even Tuesday 11:15–12:00 M14, A. Klosová
N_IMaK/pMPH: Mon 12:15–12:59 S01, Mon 13:00–13:45 S01, D. Sieglová
N_IMaK/uMPH: Tue 11. 3. 17:30–19:00 S11, Tue 18. 3. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, Tue 1. 4. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, A. Krejčí
N_IMaK/vMMO: Sat 1. 3. 11:30–13:00 M14, 14:00–15:30 M14, Sat 12. 4. 11:30–13:00 M14, 14:00–15:30 M14, Sat 26. 4. 11:30–13:00 M14, A. Klosová
N_IMaK/vM2PH: Sat 5. 4. 9:45–11:15 S21, 11:30–13:00 S21, Fri 18. 4. 12:00–13:30 S21, Sat 3. 5. 9:45–11:15 S21, 11:30–13:00 S21, A. Krejčí
N_IMaK/vM3PH: Sat 22. 2. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, Fri 4. 4. 13:45–15:15 S23, Sat 19. 4. 11:30–13:00 S23, 14:00–15:30 S23, A. Krejčí
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The main aim of the course Intercultural marketing and communications is to deepen students' knowledge of marketing theory about the influence of cultural differences or similarities in the formation of an effective marketing strategy. Students gain an overview of the different approaches to intercultural issues. They can clarify elements, factors and barriers to intercultural communication, analyze its practical importance and theoretically justify various aspects of the development of cultural differences. They understand the importance of language for intercultural communication, get an overview of world languages ​​and socio-cultural zones. These findings can incorporate to the concepts of international marketing. Students will be educated in methods of expansion into foreign markets and the adaptation of the elements of marketing mix in an international environment. They will understand the close dependence of marketing communication, its form and content, on the national culture. Finnally they can create and analyze marketing strategies in a globalized hyper-competitive environment of today's world .
Syllabus
  • 1. Communication. Perception, consciousness, thinking. Verbal and nonverbal methods of communication. Relationship between thinking and language. Historical turning points in human communication, idea transmissions and storage of information.
  • 2. Social interaction, social perception process. "Noise" in social interaction, barriers in cross-cultural communication. The role of education and experience.
  • 3. Language as a means of communication. Languages ​​of the world by number of native speakers. Languages ​​of the world by importance. Lingua franca. The current position of English and its reasons.
  • 4. Basic characteristics of the culture. Multicultural reality. Communication factors: linguistic, psychological and cultural. The importance of language in cross-cultural communication. Common knowledge of foreign languages, the importance of tourism.
  • 5. Typology of cultures. Linearly active cultures, multi-active and reactive cultures (Lewis model). The concept of national culture.
  • 6. Hofstede's cultural dimensions: relation to authority (power distance), uncertainty avoidance, individualism/collectivism, masculinity/femininity, long-term orientation.
  • 7. Trompenaar's cultural dimensions: relationship to other people, relation to the environment, relationship to time. Subsequent and synchronous perception of time. Business meetings in multicultural (multiethnic) environment and its dynamics - examples.
  • 8. International business expansion into foreign markets. The concepts of international marketing (export, global, intercultural, relative social strata).
  • 9. Entry strategy for foreign markets. Analysis of international marketing macro-environment (PEST), situational analysis of micro-environment and internal environment of the company (SWOT), identification of the competitive environment (Porter model).
  • 10. Cultural aspects of marketing communications, marketing mix   in an international environment. The perception of the country of origin of the product. Segmentation and positioning in the international environment. Socio-cultural zones.
  • 11. Adaptation of components of marketing mix. International product and brand policies. International pricing policy, pricing strategy. International distribution.
  • 12. International cross-cultural marketing communications. Expansion and adaptation in a matrix product-communication, dual adaptation. Advertising in international environment, appeals by cultural dimensions. National style of advertising.
Literature
    required literature
  • Průcha J.: Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1
  • Světlík, J.: Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0422-6
  • Machková H.: Mezinárodní marketing. 3. vyd., Grada Publishing, Praha 2009. ISBN 978-80-247-2986-2
    recommended literature
  • Usunier, J.-C., Lee, J.A. Marketing Accross Cultures. Paerson Education Ltd., 2013, 6th edition. ISBN 978-0-273-75773-3
  • Ethics in marketing and communications [electronicresource] : towards a globalperspective / edited by Mary M. McKinley. New York: PalgraveMacmillan, 2012.
  • Mooij, M. Global Marketing and Advertising: Understanding cultural paradoxes. London: SAGE Publications, 2005. ISBN 978-1412970419
  • Morrison, T., Conaway, W. Kiss, Bow, or Shake Hands, Sales and Marketing: The Essential Cultural Guide? From Presentations and Promotions to Communicating and Closing. Holbrook, Massachusetts: Bob Adams, Inc, 2011
  • Machková H., P. Král a M. Lhotáková. International marketing: theory, practices and new trends. Vyd. 1. Praha: Economica, 2010. ISBN 978-802-4516-431.
  • Brunet-Thornton, R.: Introduction to cross-cultural management: theory and practice. Praha: Oeconomica, 2010
  • Mühlbacher H., Leihs H., Dahringer L. International marketing: A global perspective. 3rd ed. London: Thomson Learning, 2006, pp. 178-220. ISBN 978-184-4801-329.
  • Petříková, R.: Lidé v procesech řízení: (multikulturní dimenze podnikání). Praha: Professional Publishing, 2007
  • Pikhart, M.: Interkulturní komunikace v globálním obchodě: perspektiva interkulturního managementu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012
  • Hall, E. T. The silent language in overseas business. In Baker, J. C., Ryans, J. K. & Howard, D., G. International Business Classics. Massachussetts: Lexington Books, 1998, pp. 89-102.
  • Wursten H., Fadrhonc T. International marketing and culture. Itim international. 2012
  • de Mooij M., Hofstede G. Convergence and Divergence in customer behavior. Journal of Retailing 78, 2002, pp. 61-69.
Teaching methods
In the full-time form of study the content of all topics is a theoretical lecture delivered by the teacher accompanied by marketing communication practice examples; in the part-time form of study the content of consultations is a commented guide through the topics of the course according to the Study material – with an accent placed on the knowledge of sources ( literature) and self-study – participation in consultations at least 50%. Students of both forms of study are to produce a written case study with a critical assessment of the IMC strategy usability in the real commercial or social (cultural, sports, scientific, etc.) life of society based on the specific assignment delivered by the course tutor teacher at the first lecture in the full-time or consultation in the part-time study. The written case study shall be delivered by week before the oral examination. Students can choose the topic the themes specified by the tutor teacher.
Assessment methods
The course is finished by written project and examination. The form and contents of the written projects will be determined by the lector. Performance od the written projects is to be classified. This classification is a condition for admittance to the exam. The form of the examination will be defined by the lector.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Bb1.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, summer 2012, Summer 2013, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017.

N_IMaK Cross-cultural Marketing and Communication

University of Finance and Administration
Summer 2013
Extent and Intensity
2/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Mgr. PhDr. Milena Havlíková - Grusová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Mgr. PhDr. Milena Havlíková - Grusová, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
N_IMaK/pMMO: Tue 8:45–9:29 M14, Tue 9:30–10:15 M14, A. Klosová
N_IMaK/pMPH: Thu 12:15–12:59 S01, Thu 13:00–13:45 S01, A. Krejčí
N_IMaK/uM1aPH: Tue 5. 2. 15:45–17:15 S32, 17:30–19:00 S32, Tue 5. 3. 15:45–17:15 S32, Tue 19. 3. 14:00–15:30 S32, Tue 26. 3. 15:45–17:15 S32, M. Havlíková - Grusová
N_IMaK/uM1bPH: Tue 12. 2. 15:45–17:15 S35, 17:30–19:00 S35, Tue 5. 3. 14:00–15:30 S35, Tue 19. 3. 15:45–17:15 S35, Tue 26. 3. 17:30–19:00 S35, M. Havlíková - Grusová
N_IMaK/vMKL: Fri 22. 2. 13:45–15:15 K312, 15:30–17:00 K312, Fri 15. 3. 15:30–17:00 K312, Fri 22. 3. 13:45–15:15 K312, 15:30–17:00 K312, M. Havlíková - Grusová
N_IMaK/vMMO: Sat 23. 2. 8:00–9:30 M14, 9:45–11:15 M14, Sat 9. 3. 8:00–9:30 M14, 9:45–11:15 M14, 11:30–13:00 M14, A. Klosová
N_IMaK/vM2PH: Sat 2. 3. 9:45–11:15 S32, 11:30–13:00 S32, Fri 5. 4. 12:30–14:00 S32, 14:01–15:30 S32, Fri 19. 4. 13:45–15:15 S32, M. Havlíková - Grusová
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Completing the course titled Integrated Marketing Communication (IMC) our students gain knowledge of the latest trends in the theory and practice of marketing communication. Are able to explain and clarify the origin and development of a higher quality of marketing communication – integrated marketing communication, can analyse its practical meaning and theoretically justify various forms, strategies and tactics of its implementation to achieve marketing, communication and commercials objectives of different social subjects - commercial, non-commercial, non-profit organizations, and others. Get information and facts incorporating IMC concepts into the conditions of a global world and hypercompetitive environment, is able to consider links towards the global trends in social development in the commercial as well as non-commercial sphere and to new communication global phenomena and strategies. Students also acquire skills in critically analysing IMC applications into social practice.
Syllabus
  • 1. Development stages of marketing policy in economic life of society, characteristic of basic marketing concepts resulting in an integrated marketing communication strategy
  • 2. Global trends in the contemporary world and their reflection in communication marketing strategies, connection to the cultural development of society and creation of lifestyle
  • 3. Competition and hypercompetition in the global world as the rationale for IMC implementation
  • 4. Chaotics – key factors leading to the onset of turbulences in society and their effect on developing IMC concepts
  • 5. IMC definition, its underlying structure, synergy effect
  • 6. Key characteristics of IMC at present
  • 7. Internal barriers to IMC implementations
  • 8. The concept Sales Promotion/Promotion Management – the predecessor of IMC
  • 9. Role of the brand in the IMC strategy
  • 10. Role of the corporate identity in the IMC concept
  • 11. New quality of relationships between the communicating institution and supplier of marketing communication services in the IMC strategy
  • 12. New trends in marketing communication and possibilities of their use in the IMC strategy and the IMC application in the activity of social non-commercial institutions
Literature
    required literature
  • Světlík, J.: Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003
  • Světlík,J.:Euromarketing.Zlín:UTB,2003
    recommended literature
  • International marketing: a global perspective/ Mühlbacher H., Leihs H., Dahringer L., London:Thomson, 2006
  • Dahl, S.: Cultural Values in Advertising
  • International marketing : theory, practices and new trends/Machková H.,Král P., Lhotáková M. a kolektiv, Praha:Economica,2010
  • Mooji, M. de.: Consumer Behavior and Culture. London: Sega publication, 2004
  • Machková,H.:Mezinárodní marketing, Praha:Grada,2009
  • Usunier, J.C.: Marketing Across Cultures. 3.ed. Harlow: Pearson Education Limited, 2000
Teaching methods
In the full-time form of study the content of all topics is a theoretical lecture delivered by the teacher accompanied by marketing communication practice examples; in the part-time form of study the content of consultations is a commented guide through the topics of the course according to the Study material – with an accent placed on the knowledge of sources ( literature) and self-study – participation in consultations at least 50%. Students of both forms of study are to produce in writing a case essay with a critical assessment of the IMC strategy usability in the real commercial or social (cultural, sports, scientific, etc.) life of society based on the specific assignment delivered by the course tutor teacher at the first lecture in the full-time or consultation in the part-time study. The written case study shall be delivered by week before the oral examination. Students can choose the topic of three themes.
Assessment methods
The course is finished seminary work through essays. Follows oral assessment of the quality of processing a given topic essays teacher educator and critical analysis of scientific studies. The final mark is made ​​up of all parts: an essay and an oral examination. Follows oral assessment process given topic essays teacher educator and critical analysis of scientific studies. The final mark is composed of partial marks essay signs of oral testing.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
General note: Bb1.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
Teacher's information
http://www.stephweb.com
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017.

N_IMaK Cross-cultural Marketing and Communication

University of Finance and Administration
summer 2012
Extent and Intensity
2/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
Ing. Lucia Markovová (seminar tutor)
Mgr. Evžen Staněk (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Evžen Staněk
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
N_IMaK/pMMO: Tue 10:30–11:14 M14, Tue 11:15–12:00 M14, A. Klosová
N_IMaK/pMPH: Tue 8:45–9:29 S01, Tue 9:30–10:15 S01, E. Staněk
N_IMaK/uM1aPH: Tue 7. 2. 15:45–17:15 S21, Tue 14. 2. 15:45–17:15 S21, 17:30–19:00 S21, Tue 28. 2. 14:00–15:30 S21, Tue 13. 3. 17:30–19:00 S21, E. Staněk
N_IMaK/uM1bPH: Tue 20. 3. 15:45–17:15 S26, 17:30–19:00 S26, Tue 27. 3. 15:45–17:15 S23, Tue 10. 4. 15:45–17:15 S26, 17:30–19:00 S26, E. Staněk
N_IMaK/vMKL: Fri 24. 2. 13:45–15:15 K312, 15:30–17:00 K312, Fri 23. 3. 17:15–18:45 K205, 19:00–20:30 K205, Fri 30. 3. 19:00–20:30 K211, E. Staněk
N_IMaK/vMMO: Sat 18. 2. 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, Sat 17. 3. 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, Sat 31. 3. 9:45–11:15 M15, A. Klosová
N_IMaK/vM2PH: Sat 3. 3. 11:30–13:00 S11, Sat 17. 3. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, Sat 31. 3. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, E. Staněk
N_IMaK/vM3PH: Sat 3. 3. 9:45–11:15 S23, Sat 31. 3. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, Sat 21. 4. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, L. Markovová
Prerequisites (in Czech)
český jatyk postačuje
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Základním cílem je prohloubit vědomosti studentů v oblasti marketingové teorie o vliv interkulturních rozdílů nebo podobností na formování efektivní marketingové strategie v náročném mezinárodním prostředí, tj. v oboru interkulturního marketingu a komunikace. Součástí studia budou základní koncepce mezinárodního marketingu a charakteristika podnikatelského mezinárodního prostředí. Bude dále položen důraz na kulturní aspekty Po absolvování předmětu studenti rozšíří své schopnosti pro odborné působení v multikulturním prostředí mezinárodních či nadnárodních společností v podmínkách, kdy dochází k rychlému a intenzivnímu narůstání mezinárodních kontaktů a rozšiřování forem mezinárodního podnikání.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Koncepce mezinárodního marketingu 2. Charakteristice podnikatelského prostředí evropského trhu z hlediska ekonomického, politického a právního, sociálního a kulturního i technologického prostředí a vlivu na mezinárodní podnikání. 3. Charakteristika kultury a její měnící se úloha. Národní kultura. Národní podnikatelská kultura. 3. Podstata multikulturního prostředí EU, vliv na chování, postoje, jednání a komunikaci lidí v zemích EU. České kulturní dimenze. 4. Interkulturní komunikace v řízení, rozdíly v kultuře podnikání a jejich vliv na obchodní jednání. Etika v mezinárodním podnikání. 5. Kulturní aspekty mezinárodní výrobkové politiky. 6. Kulturní aspektv mezinárodní cenové politiky. 7. Kulturní aspekty mezinárodní distribuční politiky. 8. Kulturní aspekty mezinárodní komunikační politiky.
Literature
    required literature
  • Světlík, J.: Marketing pro evropský trh. Praha:Grada, 2003.
    recommended literature
  • Náhradní obsah: · Machková,H.: Mezinárodní marketing. Praha:Grada, 2009
  • International marketing : theory, practices and new trends / Hana Machková, Petr Král, Markéta Lhotáková a kolektiv, Praha : Economica, 2010
  • Časopisy: Marketing a média, Strategie, Marketing Magazine, Trend Marketing, Marketing & Komunikace.
  • International marketing : a global perspective / Hans Mühlbacher, Helmut Leihs and Lee Dahringer, London : Thomson, 2006
Teaching methods (in Czech)
Přednášky.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen zkouškou (6 kreditů). Zkouška může proběhnout ve formě písemné (test) nebo ústní dle rozhodnutí zkoušejícího pedagoga.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017.

N_IMaK Cross-cultural Marketing and Communication

University of Finance and Administration
Summer 2011
Extent and Intensity
2/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Evžen Staněk (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Evžen Staněk
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
N_IMaK/pMMO: Tue 10:30–11:14 M25, Tue 11:15–12:00 M25, A. Klosová
N_IMaK/pMPH: Tue 8:45–9:29 S01, Tue 9:30–10:15 S01, E. Staněk
N_IMaK/uM1aPH: Tue 8. 3. 17:30–19:00 S26, 19:15–20:45 S26, Tue 15. 3. 17:30–19:00 S32, Tue 29. 3. 14:00–15:30 S32, 15:45–17:15 S32, E. Staněk
N_IMaK/uM1bPH: Tue 15. 3. 19:15–20:45 S26, Tue 22. 3. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Tue 5. 4. 17:30–19:00 S26, 19:15–20:45 S26, E. Staněk
N_IMaK/vMKL: Fri 18. 3. 17:15–18:45 K207, Fri 25. 3. 17:15–18:45 K207, 19:00–20:30 K207, Fri 1. 4. 17:15–18:45 K207, 19:00–20:30 K207, E. Staněk
N_IMaK/vMMO: Sat 19. 2. 8:00–9:30 M24, 9:45–11:15 M24, Sat 5. 3. 8:00–9:30 M24, 9:45–11:15 M24, 11:30–13:00 M24, A. Klosová
N_IMaK/vM2PH: Sat 19. 2. 9:45–11:15 S21, 11:30–13:00 S21, Fri 4. 3. 17:15–18:45 S21, Sat 19. 3. 9:45–11:15 S21, 11:30–13:00 S21, E. Staněk
N_IMaK/vM3PH: Sat 2. 4. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, Fri 15. 4. 17:15–18:45 S23, Sat 7. 5. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, E. Staněk
Prerequisites (in Czech)
český jatyk postačuje
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Základním cílem je prohloubit vědomosti studentů v oblasti marketingové teorie o vliv interkulturních rozdílů nebo podobností na formování efektivní marketingové strategie v náročném mezinárodním prostředí, tj. v oboru interkulturního marketingu a komunikace. Součástí studia budou základní koncepce mezinárodního marketingu a charakteristika podnikatelského mezinárodního prostředí. Bude dále položen důraz na kulturní aspekty Po absolvování předmětu studenti rozšíří své schopnosti pro odborné působení v multikulturním prostředí mezinárodních či nadnárodních společností v podmínkách, kdy dochází k rychlému a intenzivnímu narůstání mezinárodních kontaktů a rozšiřování forem mezinárodního podnikání.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Koncepce mezinárodního marketingu 2. Charakteristice podnikatelského prostředí evropského trhu z hlediska ekonomického, politického a právního, sociálního a kulturního i technologického prostředí a vlivu na mezinárodní podnikání. 3. Charakteristika kultury a její měnící se úloha. Národní kultura. Národní podnikatelská kultura. 3. Podstata multikulturního prostředí EU, vliv na chování, postoje, jednání a komunikaci lidí v zemích EU. České kulturní dimenze. 4. Interkulturní komunikace v řízení, rozdíly v kultuře podnikání a jejich vliv na obchodní jednání. Etika v mezinárodním podnikání. 5. Kulturní aspekty mezinárodní výrobkové politiky. 6. Kulturní aspektv mezinárodní cenové politiky. 7. Kulturní aspekty mezinárodní distribuční politiky. 8. Kulturní aspekty mezinárodní komunikační politiky.
Literature
    required literature
  • · Machková,H.: Mezinárodní marketing. Praha:Grada, 2006,
  • · Světlík, J.: Marketing pro evropský trh. Praha:Grada, 2003.
  • · Šroněk, I.: Kultura v mezinárodním podnikání. Praha:Grada, 2000.
    recommended literature
  • Ř Usunier, J.C., Lee, J.A.: Marketing Across Cultures. Prentice Hall, Fifth edition, 2009.
  • Časopisy: Marketing a média, Strategie, Marketing Magazine, Trend Marketing, Marketing & Komunikace.
Teaching methods (in Czech)
Přednášky.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen zkouškou (6 kreditů). Zkouška může proběhnout ve formě písemné (test) nebo ústní dle rozhodnutí zkoušejícího pedagoga.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017.

N_IMaK Cross-cultural Marketing and Communication

University of Finance and Administration
Summer 2010
Extent and Intensity
2/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Marie Hamplová (seminar tutor)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Anna Klosová, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
N_IMaK/pMMO: Tue 10:30–11:14 M26, Tue 11:15–12:00 M26, A. Klosová
N_IMaK/pMPH: Mon 15:45–16:29 S01, Mon 16:30–17:15 S01, A. Klosová
N_IMaK/uM1aPH: Tue 13. 4. 15:45–17:15 S11, Tue 20. 4. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, M. Hamplová
N_IMaK/uM1bPH: Tue 2. 3. 14:00–15:30 S13, Tue 9. 3. 17:30–19:00 S13, 19:15–20:45 S13, M. Hamplová
N_IMaK/vMKL: Fri 12. 3. 13:45–15:15 K207, Fri 9. 4. 13:45–15:15 K207, 15:30–17:00 K207, M. Hamplová
N_IMaK/vMMO: Sat 13. 2. 9:45–11:15 M21, 11:30–13:00 M21, Sat 27. 2. 9:45–11:15 M21, A. Klosová
N_IMaK/vM2PH: Fri 16. 4. 17:15–18:45 S13, Fri 30. 4. 12:00–13:30 S13, 13:45–15:15 S13, M. Hamplová
N_IMaK/vM3PH: Sat 13. 3. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Fri 16. 4. 15:30–17:00 S26, M. Hamplová
Prerequisites (in Czech)
úspěšné absolvování předmětu Integrovaná marketingová komunikace (ukončeno ZK)
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl předmětu: Poskytnout studentům základní teoretické a praktické znalosti z oboru Interkulturní marketing a komunikace. Absolvováním předmětu by měli získat schopnosti potřebné pro své odborné působení v multikulturním prostředí, v mezinárodních firmách či nadnárodních společnostech, schopnost vnímat význam kulturních odlišností pro přípravu a realizaci efektivnější marketingové strategie firem pro mezinárodní trhy bude znamenat pro studenty potřebnou nadstavbu v podmínkách, kdy dochází k rychlému a intenzivnímu narůstání mezinárodních kontaktů a rozšiřování forem mezinárodního podnikání. Česká ekonomika je součástí integračních seskupení a to vyžaduje od všech subjektů působících na národním trhu přizpůsobit svoje aktivity, myšlení a přístupy pro působení na trzích vně ekonomiky. Silná závislost české ekonomiky na mezinárodním obchodu vyžaduje znalost ekonomického, politického, právního a kulturního prostředí zemí – partnerů v mezinárodním obchodě. Marketingovým odborníkům nemohou zůstat rozdíly ve spotřebě, vyplývající z kulturních zvyklostí jednotlivých zemí či regionů skryté. Je třeba znát a využít interkulturní rozdíly nebo podobností pro formování mezinárodní marketingové strategie a řízení firem.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Marketing, mezinárodní podnikání a internacionalizace; základní koncepce mezinárodního marketingu; vybrané strategické přístupy k mezinárodnímu podnikání; 2. Mezinárodní prostředí (politické a právní, ekonomické, sociální a kulturní, technologické prostředí) a jeho vliv na mezinárodní podnikání; 3. Charakteristika podnikatelského prostředí evropského trhu (ekonomické, sociální a právní prostředí Evropské unie); důsledky mezikulturních rozdílů pro mezinárodní obchod, mezinárodní cestovní ruch; problémy, ke kterým dochází při kontaktu příslušníků různých kultur; kdo se přizpůsobuje komu; proč se věnovat kultuře v podnikání? 4. Základní charakteristika kultury a její měnící se úloha; národní kultura; národní podnikatelská kultura. Vymezení prvků národní kultury a jejich posuzování (jazyk, národnost, vzdělávací systém, přístup k času, příslušnost k etnickým skupinám, náboženství, společenské skupiny aj.). 5. Podstata multikulturního prostředí Evropské unie, vliv na chování, postoje, jednání a komunikaci lidí v zemích EU. 6. Charakteristika českých kulturních dimenzí (Geert Hofstedeho dimenze, některé dimenze Fonse.Trompenaarse) 7. Kulturní aspekty marketingového mixu – výrobková politika; volba značky; asociace spojené se zemí původu produktu; 8. Kulturní aspekty marketingového mixu – cenová politika; význam a úloha ceny; vztah ceny, kvality a země původu výrobku; vnímání hodnoty; 9. Kulturní aspekty marketingového mixu – distribuční politika; kritéria pro volbu distribučních cest; národní rozdíly v distribuci; chování spotřebitele versus podmínky zavedení podpory prodeje v závislosti na kulturních odlišnostech; 10. Kulturní aspekty marketingového mixu – komunikační politika; vliv kulturních odlišností na reklamu – porovnání různých národních stylů reklamy, humor v reklamě – význam a riziko; public relations, osobní prodej; evropské kulturní rozdíly v komunikaci; 11. Kulturní rozdíly v komunikaci s neevropskými zeměmi; arabské státy, Asie, Severní a Latinská Amerika; 12. Interkulturní komunikace v řízení; rozdíly v kultuře podnikání a jejich vliv na přípravu, průběh a výsledky obchodních jednání; etika v podnikání
Literature
    required literature
  •  Světlík,J.: Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, a.s., 2003. ISBN 80-247-0422-6
    recommended literature
  •  Randlesome,C. and others: Business Cultures in Europe. Billing and Sons Ltd, Worcester, 1991. ISBN 0 7506 0406 9
  •  Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. . ISBN-80-7226-886-4
  •  Nový,I., Schroll-Machl.S. a kol.: Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-089-9
  •  Ununier,J.C., Lee,J.A.: Marketing Across Cultures. Prentice Hall, Fifth edition, 2009. ISBN 978-0-273-71391-3
  •  Šroněk,I.: Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, spol.s r.o., 2000. ISBN 80-247-0012-3
  •  Machková, H.: Mezinárodní marketing. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1678-X.ˇ
    not specified
  • Časopisy: Marketing a média, Strategie, Marketing Magazine, Trend Marketing, Marketing & Komunikace
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: přednášky Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Assessment methods (in Czech)
metody hodnocení: Zk (Zkouška, 6 kreditů). Podmínkou absolvování předmětu bude složení zkoušky. Zkouška bude mít písemnou formu. Otázky budou formulovány tak, aby umožnily studentům prezentovat svoje schopnosti teoretické i formulační. V časovém limitu max. 120 minut studenti zpracují odpovědi na 5 otázek, všechny otázky budou mít stejné bodové hodnocení (max. 20 bodů), tj. celkový maximální možný bodový zisk bude 100 bodů. Pokud student nezíská minimálně 45 bodů, neprospěl u zkoušky. Hodnocení: A 91 - 100 B 81 - 90 C 71 - 80 D 61 - 70 E 45 - 60 Stejné podmínky budou platit i pro opakování zkoušky. Řádné zkušební termíny budou vypsány dle platného Studijního a zkušebního řádu, termíny pro opakování zkoušky budou vypsány dle počtu studentů, u kterých zkouška bude muset být opakovaná. Studenti budou mít možnost konzultovat svoje výsledky, které dosáhli u zkoušky. Při zkoušce nebude dovoleno používat skripta, poznámky z přednášek ani jiné zpracované podklady.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 6hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2011, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)