VSFS:N_MPT Mediální prostředí a trh - Informace o předmětu
N_MPT Mediální prostředí a trh
Vysoká škola finanční a správníléto 2011
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Evžen Staněk
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Předpoklady
- Zvládnutí základních pojmů z oblasti fungování trhu a dále přehled a orientace v současném mediální prostředí.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem výuky předmětu je seznámit posluchače s odrazem vývoje společnosti v zájmu o jednotlivé mediatypy, zejména pak o tisk a Internet. Objasnit některé zásadní souvislosti zájmu publika o média v souladu se strukturální přeměnou společnosti, ukázat vliv médií na rozvoj moderních společností. Analyzovat příčiny poklesu zájmu o tisk v posledních letech a naznačit perspektivní vývoj mediálního trhu. V kontextu toho ukázat principy fungování tzv. hyperlokálních médií, hyperlokální žurnalistiky, procesu amaterizace žurnalistiky a vznik tzv. „občanské žurnalistiky“. Absolventi se seznámí s rolí a fungováním nejrůznějších subjektů moderního mediálního trhu, ať už se jedná o vydavatelské domy, mediální agentury apod. Porozumí smyslu pojmu cílová skupina a rozdílům v oslovování a komunikaci různých cílových skupin, rozdílům v komunikaci médií. Dále budou rozvinuty některé zásadní principy fungování vydavatelského managementu, mediálních a jiných subjektů na trhu, zásady mediálního plánování atd. Kurz si dále klade za cíl představit vybrané sociální funkce masových médií a sociálních důsledků vynálezu a rozšíření komunikačních technologií, stojících na prahu modernity. Toto by mělo být základem pro zvládnutí základů zpracování libovolného vydavatelského projektu (nebo mediálního projektu) absolventy tohoto předmětu.
- Osnova
- Obsah přednášek: Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). PŘEDNÁŠKA 1: Média a modernita I. PŘEDNÁŠKA 2: Perspektivy vývoje mediálního trhu ve světě a odraz pro vývoj v ČR PŘEDNÁŠKA 3: Internetové sítě, sociální sítě (Twitter, Facebook) nové formy mediální komunikace a propagace PŘEDNÁŠKA 4: Hyperlokální média, občanská žurnalistika (+ zadání semestrální práce) PŘEDNÁŠKA 5: Subjekty mediálního trhu a jejich funkce PŘEDNÁŠKA 6: Zadání semestrální práce PŘEDNÁŠKA 7: Licenční produkty PŘEDNÁŠKA 8: Mediální produkty, příprava a vzájemné interakce PŘEDNÁŠKA 9: Smluvní vztahy s mediálními subjekty PŘEDNÁŠKA 10: Mechanismy podpory prodeje PŘEDNÁŠKA 11: Marketing médií, analýza mediálního trhu, obchodní aktivity médií PŘEDNÁŠKA 12: Vyhodnocení výsledků studia + zápočet.
- Literatura
- povinná literatura
- Globalization, development and the mass media. Edited by Colin Sparks. London : SAGE Publications, 2007. 258 s. ISBN 978-0-7619-6162.
- Giddens, Anthony: Důsledky modernity. (Přeložil Karel Müller). Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 1998. 195 s. ISBN 80-85850-62-1.
- McLuhan, Herbert Marshall: Člověk, média a elektronická kultura :výbor z díla. (Přeložili Irena Přibylová - Martin Krejza). Vyd. 1. Brno : Jota, 2000. 415 s. ISBN 80-7217-128-3.
- doporučená literatura
- THOMPSON, J. B.: Média a modernita – sociální teorie médií. (Přeložil Jan Jirák). Praha: Karolinum, 2004
- Výukové metody
- Výukové metody: přednášky
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Zkouška (6 kredity) - shodné pro všechny typy studia; zpracování semestrální práce; obsahem bude bude popis mediálního projektu, jeho součástí a mechanismů. Vlastní téma projektu bude záležet na individuální volbě každého studenta. Forma projektu: esej o rozsahu do dvou tisíc slov. Smyslem přednášky je objasnit, které základní části musí každý mediální projekt nezbytně obsahovat.
- Informace učitele
- Předpokládá se zájem o problematiku a průběžné sledování časopisů zaměřených na problematiku médií (např. Marketing a Média, Strategie…) a internetových portálů mediálních organizací a institucí i portálů věnujících se médiím (např. www.ceskamedia.cz, www.mediar.cz, www.mam.cz).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2011/N_MPT