VSFS:B_Spss Sociologické problémy soudobéh - Informace o předmětu
B_Spss Sociologické problémy soudobého světa
Vysoká škola finanční a správníléto 2014
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Spss/cMPH: každé sudé úterý 15:45–16:29 E126, každé sudé úterý 16:30–17:15 E126, O. Roubal
B_Spss/cMVMO: každé liché pondělí 14:00–14:44 M26, každé liché pondělí 14:45–15:30 M26, M. Tomčík
B_Spss/pMPH: každé sudé úterý 14:00–14:44 E126, každé sudé úterý 14:45–15:30 E126, O. Roubal
B_Spss/pMVMO: každé liché pondělí 12:15–12:59 M26, každé liché pondělí 13:00–13:45 M26, M. Tomčík - Předpoklady
- Absolvování předmětu Sociologie B1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Popsat podstatu tradiční, moderní, postmoderní a globální společnosti v kontextu sociologických teorií. Analyzovat sociologický diskurz o povaze pozdně moderní společnosti a interpretovat vybrané sociologické koncepce společnosti pozdní doby v podmínkách akcelerujících globalizačních procesů. Vyložit globalizaci ekonomických, politických a kulturních procesů s důrazem na jejich sociální dopady. Poukázat na možnosti „otevřeného“ světa, naděje a příležitosti globální éry společnosti, současně upozornit na „globální rizika“ v oblasti environmentální, politické a sociální. Interpretovat práci Z. Baumana a jeho pojetím „tekuté modernity“ jako varianty podoby globální společnosti. Analyzovat problém rostoucí individualizace a nejistoty ve společnosti, poukázat na projevy nových forem globálních životních stylů. Diskutovat otázky komercionalizace každodennosti v podmínkách blahobytné společnosti. Zdůraznit význam sociálních efektů uplatňování marketingových komunikací jako intervenčního faktoru v sociálním prostoru. Přiblížit fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1. Schopni orientace v sociologickém diskurzu o povaze pozdně moderní doby. Rozliší pojmy modernita, modernizace, postmoderna a postmodernismus. Budou schopni objasnit podstatu modernizačních teorií a identifikovat jejich sociální dopady. Kriticky posoudit možnosti a rizika globalizace perspektivou liberální a sociálně kritické optiky.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům souvisejících s problematikou globalizace ekonomických, politických a kulturních procesů (mobilita, flexibilita, prekarizace, externalita, deteritorializace, univerzalizace, partikularizace, glokalizace, globalismus aj.)
3. Znát pojetí „tekuté modernity“ v práci Z. Baumana. Znát podstatu a důsledky akcelerující individualizace společnosti a souvislost individualizace a zesilujícího vědomí nejistoty.
4. Umět uplatnit sociologickou imaginaci jako předpoklad objektivnějšího a poučenějšího posuzování parciálních sociálních jevů. Zejména těch jevů, které se objevují v důsledku fungování komplexu marketingových komunikací. - Osnova
- 1. Soudobý sociologický diskurz o povaze pozdně moderní společnosti. Od tradiční ke globální společnosti. Podstata tradiční, moderní, postmoderní a globální společnosti optikou sociologické teorie. V jaké společnosti žijeme?
- 2. Teorie modernity. Nástup organizované modernity a „organizačního člověka“. Rozvolňování organizované modernity v procesech dezinstitucionalizace a destratifikace. Nástup světa sítí a síťového uspořádání.
- 3. Teorie modernizace. Specifikace první a druhé vlny modernizačních teorií, emancipační teorie modernizace a identifikace sociálních, politických a ekonomických důsledků modernity.
- 4. Spory o povahu globalizace. Pojmy globalizace a globalismus. Liberální a sociálně kritické hledisko hodnocení procesu globalizace. První a druhá fáze globalizace. Role národního státu a mimonárodních korporací v éře globalizace. „Vítězové“ a „poražení“ globalizace.
- 5. Globalizace ekonomiky. Sociální souvislosti deregulace, privatizace a liberalizace ekonomiky. Ekonomika bez hranic a politika bez moci. Konkurenční výhody mimonárodních firem v podmínkách otevřených toků světového obchodu.
- 6. Globalizace a sociální stát. Sociální dopady uplatňování strategie mimonárodních firem. Typologie sociálních států, vzestup sociálních rizik, důsledky změn povahy práce, prekarizace práce, problémy zaměstnanosti v moderní společnosti, sociální důsledky flexibilizace práce.
- 7. Globalizace politiky. Evropská integrace, partikularismus a univerzalismus, sociální hnutí, problémy soudobého nacionalismu, etnické a rasové problémy, otázky multikulturalismu a politika identit.
- 8. Globalizace kultury. Nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura, nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonismus.
- 9. Teorie „tekuté modernity“ Z. Baumana:. Ohniska nejistoty v globálním prostoru. Tekutá modernita jako nástup éry tekutých časů nejistoty.
- 10. Život v éře tekuté nejistoty. Od mentality hajného, zahradníka k mentalitě lovce. Proměny životních trajektorií člověka.
- 11. Život jako umělecké dílo. Umění sebetvorby a konstruování identity v časech „lovecko-hráčské“ společnosti.
- 12. Život v éře blahobytné společnosti. Syndrom velkého vlka a hledání štěstí ve společnosti nadbytku. Fenomén lidského štěstí a volby individuálních strategií jeho dosahování v podmínkách působení marketingových komunikací.
- Literatura
- povinná literatura
- Roubal, O.: Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: EUPRESS-VŠFS, 2014.
- Keller, J.: Tři sociální světy. Praha: Slon, 2010
- Giddens, A: Sociologie, Argo, Praha, 1999
- Budil, I.T. Střet kultur a vzpoura proti modernitě, 2002. www.blisty.cz/art/10753.html
- Keller, J.: Soumrak sociálního státu. SLON: Praha, 2005.
- Keller, J. (2007): Teorie modernizace. Slon: Praha.
- doporučená literatura
- Fukuyama, F.: Velký rozvrat. Praha: Academia, 2006.
- Sedláček, T.: Ekonomie dobra a zla, 65. pole , Praha 2009
- Bauman, Z.: Tekuté časy-život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2008
- Beck,U: Riziková společnost, Sociologické nakladatelství, Praha 2004
- Bauman, Z.: Tekutá modernita Mladá fronta, Praha, 2002
- Bauman, Z. : Umění života. Praha: Academia, 2010
- Bělohradský, V.: Společnost nevolnosti, Slon, Praha, 2009
- Hirt, J., Jakoubek, M.: Soudobé spory o multikulturalismus a politika identit. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005.
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury minimální povinná účast na seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem formou na základě obhajoby seminární práce, která bude podrobena kritické rozpravě a oponentuře dalších posluchačů. Seminární práci posluchač prezentuje v rozsahu 25-35 minut. Téma seminární práce – prezentace volí z následujících variant: a) sekundární analýza aktuálního sociologického výzkumu k problematice poznání lidského štěstí; b) identifikace nezamýšlených efektů marketingových sdělení. Konkrétní zaměření těchto témat bude upřesněno po dohodě s vyučujícím.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa0.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2014/B_Spss