N_ROb Řízení obchodu

Vysoká škola finanční a správní
léto 2017
Rozsah
1/1. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Patricia Jakešová (cvičící)
JUDr. Josef Novák (cvičící)
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Bažantová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_ROb/cR1PH: každou sudou středu 8:45–9:29 S14, každou sudou středu 9:30–10:15 S14, J. Novák
N_ROb/cR2PH: každou sudou středu 10:30–11:14 S13, každou sudou středu 11:15–12:00 S13, J. Novák
N_ROb/pRPH: každé sudé úterý 15:45–16:29 S32, každé sudé úterý 16:30–17:15 S32, kromě Út 21. 3. ; a Út 7. 3. 17:30–19:00 S32, P. Jakešová
N_ROb/uRPH: Út 7. 2. 17:30–19:00 S24, Út 14. 2. 15:45–17:15 S24, 17:30–19:00 S24, Út 21. 2. 17:30–19:00 S24, 19:15–20:45 S24, P. Jakešová
N_ROb/vRMO: Pá 24. 3. 17:30–19:00 M14, 19:15–20:45 M14, Pá 7. 4. 19:15–20:45 M14, Pá 21. 4. 17:30–19:00 M14, 19:15–20:45 M14, J. Tichý
N_ROb/vRPH: Pá 17. 2. 14:00–15:30 S24, 15:45–17:15 S24, Pá 17. 3. 14:00–15:30 S23, 15:45–17:15 S23, Pá 21. 4. 15:45–17:15 S24, P. Jakešová
Předpoklady
Tento předmět předpokládá znalost (alespoň základní teoretickou) prostředí podniku, jeho základních úseků a procesů, jakož i základní znalost tržních principů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je komplexně seznámit studenty se základními pojmy v oblasti obchodu a jeho řízením, neboť jej lze bez nadsázky považovat za základ ekonomiky země a jejího hospodářství, stejně jako za základ fungování firmy, a to bez ohledu na oborové začlenění. V rámci předmětu dojde k rozšíření znalostní základny v oblasti typologie trhů, právní úpravy pro podnikání v obchodě v České republice, tvorby obchodních či obchodně marketingových plánů a jejich hodnocení, řízení obchodních pohledávek. Cílem je též zvýšit povědomí o důležitosti obchodních dovedností, specificích jednání, reportingu, klíčových smluvních ujednáních, dodacích podmínkách, a to nejen v obchodě tuzemském, ale i zahraničním, který je vzhledem k charakteru naší země i ke stále dravějšímu trendu internacionalizace nevyhnutelný. V přednáškách je kladen důraz na praktickou aplikaci a využitelnost znalostí na spotřebitelských a průmyslových trzích se záměrem vybavit absolventy školy znalostmi, jenž jim umožní vysoce kvalifikované uplatnění v podnikatelské i správní sféře. Absolventi budou znát význam obchodu v ekonomice státu a firmy, budou znát principy řízení obchodních operací, plánů a pohledávek, budou se orientovat v obchodní dokumentaci, posílí své obchodní dovednosti a budou schopni rozpoznat a reagovat na spektrum vyjednávacích technik. Budou též schopni identifikovat různé druhy obchodu, stejně jako způsoby expanze na zahraniční trhy, budou chápat principy fungování cla, kvót a souvztažných záležitostí; studenti budou též schopni posoudit význam národně-kulturních odlišností a zohlednit jej ve způsobu řízení obchodu.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). OBSAH PŘEDNÁŠEK: Předmět je koncipován tak, aby reflektoval vývoj trhu a jeho trendy v řízení obchodu nejen v kontextu české integrace do evropských struktur, ale nyní zejména ve světle celosvětové hospodářské krize, jež zasáhla i Českou republiku coby velmi otevřenou ekonomiku závislou na exportu. Změny v řízení obchodu, plánování nákupu a prodeje, řízení pohledávek a podobně jsou jen některé z oblastí, na něž podniky byly nuceny v postkrizovém období zareagovat. Obsah předmětu je rozdělen do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány. Obsah přednášek: 1. Podnik a jeho struktura. Obchod a jeho role v podniku. Činnosti v rámci obchodu. Řízení obchodu. Trh a konkurence. Změny a nové přístupy v postkrizovém období. 2. Sjednání obchodu – příprava jednání, obchodní vyjednávání, nefinanční zisky. Dokumentace obchodu. Důraz na správné podložení obchodu. 3. Obchodní plán, nástroje řízení obchodu. Forecasty. Obchodní pohledávky a jejich zajištění. Řízení pohledávek jako manažerský nástroj a nástroj k prosperitě podniku. 4. Zahraniční obchod. Formy vstupu na zahraniční trh. Kulturní odlišnosti. Specifika jednání. Řízení rizik spojených se zahraničním obchodem. 5. Kontrakt a klíčová ujednání kontraktu, obchodně smluvní dokumentace. Distribuce a distribuční strategie. Dodací podmínky. 6. Nákup v rámci obchodu – strategický a operativní, faktory úspěchu v nákupu, kvalifikace dodavatelů. Obchodní riziko a jeho řízení. Obchodně-marketingový průzkum trhu, sběr dat. Předmět poskytuje základní teoretické znalosti o oblasti obchodních vztahů a jejich řízení uvnitř i vně firmy, přičemž je směřován nejen do roviny obecných znalostí, ale zejména do roviny praktické (tj. využitelné v dnešní podnikové praxi), přičemž zohledňuje změny, jež přinesla nedávná hospodářská krize. Tyto je nezbytné do řízení mnohých podnikových, obchodních a marketingových procesů promítnout, chce-li být firma úspěšná a prosperující.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVLÍČEK, Karel. Management & controlling malé a střední firmy. Online. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2011. 220 s. ISBN 978-80-7408-056-2. [citováno 2024-04-24] info
  • BŘEČKOVÁ, Pavla a HAVLÍČEK, Karel. Inovace a jejich financování v malé a střední firmě. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2016. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-137-8.
    neurčeno
  • MACHKOVÁ, H. - ČERNOHLÁVKOVÁ, E. - SATO, A.: Mezinárodní obchodní operace. Grada Publishing. ISBN: 8024715902
  • HOFSTEDE, Gert Jan. Culture´s consequences: comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. 2nd ed. Thousand Oaks, Kalif.: Sage Publications, c2001. ISBN 0-8039-7324-1.
  • JOBBER, D. –LANCASTER, G.: Management prodeje. ComputerPress. ISBN 80-7226-533-4
  • TERMANN, S.: Umění přesvědčit a vyjednat. Grada Publishing, 1.vydání, 2002. ISBN 80-247-0304-1
  • KAŠÍK, M. – HAVLÍČEK, K.: Marketingové řízení zahraničního obchodu. EUPRESS, VŠFS Praha, 2006. ISBN 80-86754-67-7
  • KLEIN, H.,M. – KRESSE, A.: Psychologie – základ úspěchu v práci. Grada. ISBN 978-80-247-2444-7
  • HILL, Charles W.L. Global business today: seventh edition. 7th edition. New York: McGraw-Hill Irwin, c2011. ISBN 978-0-07-813721-1.
Výukové metody
V přednáškách je kladen důraz na praktickou aplikaci a využitelnost znalostí na spotřebitelských a průmyslových trzích včetně nutnosti přizpůsobovat se tržním změnám a reagovat tak flexibilně na tržní trendy. Záměrem je vybavit absolventy univerzity znalostmi, jenž jim umožní vysoce kvalifikované uplatnění v podnikatelské i správní sféře. Prezenční studium: cyklus 6 přednášek a 6 cvičení, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě nichž si posluchač vytvoří představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí. Kombinované studium: 5 řízených konzultací, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, diskutována a konfrontována s reálnými příklady z praxe posluchačů tak, aby si posluchač byl schopen vytvořit představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZÁPOČTEM a ZKOUŠKOU. Prezenční studium: Udělení zápočtu vázáno na splnění povinností stanovených vedoucím cvičení prezentovaných na počátku semestru (tj. zejména vypracování prakticky zaměřené semestrální práce a její prezentace). Udělení zkoušky je podmíněno úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem. Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na aktivní účast na řízených konzultacích, udělení zkoušky pak úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem.
Informace učitele
Tento předmět předpokládá všeobecný přehled, znalost základů řízení, základů podnikatelského prostředí a principů tuzemského a zahraničního obchodu. Znalost základů marketingu, financí a podnikového prostředí, výhodou je předchozí absolvování předmětu Řízení podniku. Absolvování předmětů Strategický management, Řízení lidských zdrojů. Basic knowledge of marketing, finance and business environment, the advantage is completing the course Business Management previously. Completing the courses Strategic Management, Human Resources Management.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.