VSFS:B_Soc_C Sociologie C - Informace o předmětu
B_Soc_C Sociologie C
Vysoká škola finanční a správníléto 2019
- Rozsah
- 1/1. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Soc_C/cBPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 E124, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 E124, O. Roubal
B_Soc_C/cRKV: každou lichou středu 10:30–11:14 KV204, každou lichou středu 11:15–12:00 KV204, M. Tomčík
B_Soc_C/cR1PH: každou sudou středu 10:30–11:14 E126, každou sudou středu 11:15–12:00 E126, kromě St 20. 2. ; a St 13. 3. 10:30–12:00 E123, J. Cirklová
B_Soc_C/cR2PH: každou lichou středu 8:45–9:29 E123, každou lichou středu 9:30–10:15 E123, kromě St 13. 3. ; a St 13. 3. 8:45–10:15 E123, J. Cirklová
B_Soc_C/pBRPH: každou sudou středu 8:45–9:29 E007KC, každou sudou středu 9:30–10:15 E007KC, kromě St 17. 4. ; a St 10. 4. 14:00–15:30 E004, O. Roubal
B_Soc_C/pRKV: každou lichou středu 12:15–12:59 KV204, každou lichou středu 13:00–13:45 KV204, M. Tomčík
B_Soc_C/vRMO: Pá 8. 2. 17:30–19:00 M17, Pá 8. 3. 17:30–19:00 M15, Pá 22. 3. 15:45–17:15 M15, 17:30–19:00 M15, M. Tomčík
B_Soc_C/vRPH: Pá 15. 2. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, Pá 1. 3. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, J. Cirklová - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Koncepce předmětu vychází ze snahy studenty vzdělávat v obecně kulturně-historické rovině vývoje lidské společnosti, poukázat na aktuální ekonomické, politické či kulturní trendy ovlivňující sociální procesy a podobu sociální reality globalizované pozdně moderní společnosti. Současně je snahou studenty kvalifikovat směrem k požadavkům fungování veřejné správy, kde se předpokládají schopnosti uplatňování sociologického „vědění“ při posuzování a rozhodování pracovních záležitostí, souvisejících se sociálními aspekty života. Studenti budou vedeni ke kritickému myšlení při hodnocení a posuzování různých sociálních dějů, aktivit a událostí v kontextech komunikačního prostředí. Koncepce předmětu sleduje rozvoj profilu absolventa jako vzdělaného praktika.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1. Schopni orientace v sociologickém diskurzu o povaze pozdně moderní doby. Rozliší pojmy modernita, modernizace, postmoderna a postmodernismus. Budou schopni objasnit podstatu modernizačních teorií a identifikovat jejich sociální dopady. Kriticky posoudit možnosti a rizika globalizace perspektivou liberální a sociálně kritické optiky.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům souvisejících s problematikou globalizace ekonomických, politických a kulturních procesů (mobilita, flexibilita, prekarizace, externalita, deteritorializace, univerzalizace, partikularizace, glokalizace, globalismus aj.)
3. Znát pojetí „tekuté modernity“ v práci Z. Baumana. Znát podstatu a důsledky akcelerující individualizace společnosti a souvislost individualizace a zesilujícího vědomí nejistoty.
4. Umět uplatnit sociologickou imaginaci jako předpoklad objektivnějšího a poučenějšího posuzování parciálních sociálních jevů. Zejména těch jevů, které se objevují v důsledku fungování komplexu marketingových komunikací. - Výstupy z učení
- Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
- Osnova
- 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii. 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby. 3. Základy lidské společnosti I. Člověk, společnost a příroda. Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus 4. Základy lidské společnosti II. Člověk, společnost a kultura. Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. 5. Sociální struktura společnosti I. Struktura společnosti a problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti 6. Sociální struktura společnosti II. Proměny sociální struktury pozdně moderních společností. Růst sociálních nerovností, bohatství a chudoba. 7. Sociologie organizace - organizovaná modernita a paradoxy byrokracie 8. Proměny světa organizací. Nástup světa sítí, mezi svobodou a nejistotou 9. Sociologie politiky. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky 10. Globalizace a společnost – univerzalizace, partikularizace a hybridizace 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana. 12. Spotřební kultura, hédonismus a lidské štěstí
- Literatura
- povinná literatura
- Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: VŠFS-EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-087-6
- Roubal, Ondřej, Zich, František. Marketingová sociologie. Marketingové komunikace a moderní společnost. Praha: EUPRESS, 2015, 121 s.
- Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
- doporučená literatura
- Keller, J.: Tři sociální světy. Praha: Slon, 2010
- Bauman, Z. : Umění života. Praha: Academia, 2010
- ROUBAL, Ondřej. JANUS' FACE OF CONSUMER CULTURE. European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania): Technical University of Iasi, 2017, roč. 13, č. 6, s. 219-229. ISSN 1841-0464.
- ZICH, František, Petra ANÝŽOVÁ, Petr MATĚJŮ, Ondřej ROUBAL, Helena KUBÁTOVÁ a František ZNEBEJÁNEK. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě: Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. 302 s. Edice
- ROUBAL, O., P. MATĚJŮ. Pracovitost a požitkářství – spolu, nebo prosti sobě? In. ZICH, F., P. ANÝŽOVÁ a kol. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě. Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Praha: SLON, 2016, s. 205-227. ISBN 978-80-7419- 241-8
- Bauman, Z.: Tekuté časy-život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2008
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury minimální povinná účast na seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem formou na základě obhajoby seminární práce, která bude podrobena kritické rozpravě a oponentuře dalších posluchačů. Seminární práci posluchač prezentuje v rozsahu 25-35 minut. Téma seminární práce – prezentace volí z následujících variant: a) sekundární analýza aktuálního sociologického výzkumu k problematice poznání lidského štěstí; b) identifikace nezamýšlených efektů marketingových sdělení. Konkrétní zaměření těchto témat bude upřesněno po dohodě s vyučujícím.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2019/B_Soc_C