VSFS:B_Spss Sociologické problémy soudobéh - Informace o předmětu
B_Spss Sociologické problémy soudobého světa
Vysoká škola finanční a správníléto 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
prof. Ing. František Zich, DrSc. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Spss/cMPH: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 E228, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 E228, O. Roubal
B_Spss/pMPH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 E228, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 E228, kromě Čt 4. 4. ; a Čt 4. 4. 8:45–10:15 E306, O. Roubal
B_Spss/vMPH: Pá 1. 3. 17:30–19:00 E225, 19:15–20:45 E225, Pá 29. 3. 17:30–19:00 E225, F. Zich - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Popsat podstatu tradiční, moderní, postmoderní a globální společnosti v kontextu sociologických teorií. Analyzovat sociologický diskurz o povaze pozdně moderní společnosti a interpretovat vybrané sociologické koncepce společnosti pozdní doby v podmínkách akcelerujících globalizačních procesů. Vyložit globalizaci ekonomických, politických a kulturních procesů s důrazem na jejich sociální dopady. Poukázat na možnosti „otevřeného“ světa, naděje a příležitosti globální éry společnosti, současně upozornit na „globální rizika“ v oblasti environmentální, politické a sociální. Interpretovat práci Z. Baumana a jeho pojetím „tekuté modernity“ jako varianty podoby globální společnosti. Analyzovat problém rostoucí individualizace a nejistoty ve společnosti, poukázat na projevy nových forem globálních životních stylů. Diskutovat otázky komercionalizace každodennosti v podmínkách blahobytné společnosti. Zdůraznit význam sociálních efektů uplatňování marketingových komunikací jako intervenčního faktoru v sociálním prostoru. Přiblížit fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1. Schopni orientace v sociologickém diskurzu o povaze pozdně moderní doby. Rozliší pojmy modernita, modernizace, postmoderna a postmodernismus. Budou schopni objasnit podstatu modernizačních teorií a identifikovat jejich sociální dopady. Kriticky posoudit možnosti a rizika globalizace perspektivou liberální a sociálně kritické optiky.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům souvisejících s problematikou globalizace ekonomických, politických a kulturních procesů (mobilita, flexibilita, prekarizace, externalita, deteritorializace, univerzalizace, partikularizace, glokalizace, globalismus aj.)
3. Znát pojetí „tekuté modernity“ v práci Z. Baumana. Znát podstatu a důsledky akcelerující individualizace společnosti a souvislost individualizace a zesilujícího vědomí nejistoty.
4. Umět uplatnit sociologickou imaginaci jako předpoklad objektivnějšího a poučenějšího posuzování parciálních sociálních jevů. Zejména těch jevů, které se objevují v důsledku fungování komplexu marketingových komunikací. - Výstupy z učení
- Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
- Osnova
- 1. Soudobý sociologický diskurz o povaze pozdně moderní společnosti. Od tradiční ke globální společnosti. Podstata tradiční, moderní, postmoderní a globální společnosti optikou sociologické teorie. V jaké společnosti žijeme?
- 2. Teorie modernity. Nástup organizované modernity a „organizačního člověka“. Rozvolňování organizované modernity v procesech dezinstitucionalizace a destratifikace. Nástup světa sítí a síťového uspořádání.
- 3. Teorie modernizace. Specifikace první a druhé vlny modernizačních teorií, emancipační teorie modernizace a identifikace sociálních, politických a ekonomických důsledků modernity.
- 4. Spory o povahu globalizace. Pojmy globalizace a globalismus. Liberální a sociálně kritické hledisko hodnocení procesu globalizace. První a druhá fáze globalizace. Role národního státu a mimonárodních korporací v éře globalizace. „Vítězové“ a „poražení“ globalizace.
- 5. Globalizace ekonomiky. Sociální souvislosti deregulace, privatizace a liberalizace ekonomiky. Ekonomika bez hranic a politika bez moci. Konkurenční výhody mimonárodních firem v podmínkách otevřených toků světového obchodu.
- 6. Globalizace a sociální stát. Sociální dopady uplatňování strategie mimonárodních firem. Typologie sociálních států, vzestup sociálních rizik, důsledky změn povahy práce, prekarizace práce, problémy zaměstnanosti v moderní společnosti, sociální důsledky flexibilizace práce.
- 7. Globalizace politiky. Evropská integrace, partikularismus a univerzalismus, sociální hnutí, problémy soudobého nacionalismu, etnické a rasové problémy, otázky multikulturalismu a politika identit.
- 8. Globalizace kultury. Nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura, nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonismus.
- 9. Teorie „tekuté modernity“ Z. Baumana:. Ohniska nejistoty v globálním prostoru. Tekutá modernita jako nástup éry tekutých časů nejistoty.
- 10. Život v éře tekuté nejistoty. Od mentality hajného, zahradníka k mentalitě lovce. Proměny životních trajektorií člověka.
- 11. Život jako umělecké dílo. Umění sebetvorby a konstruování identity v časech „lovecko-hráčské“ společnosti.
- 12. Život v éře blahobytné společnosti. Syndrom velkého vlka a hledání štěstí ve společnosti nadbytku. Fenomén lidského štěstí a volby individuálních strategií jeho dosahování v podmínkách působení marketingových komunikací.
- Literatura
- povinná literatura
- Roubal, O. Sociologie a pozdně moderní společnost. Praha: VŠFS-EUPRESS, 2014. ISBN 978-80-7408-087-6
- Keller, J. (2007): Teorie modernizace. Slon: Praha.
- Roubal, O., F. Znebejánek. Teorie modernity a modernizace. In Kubátová, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74.
- Roubal, Ondřej. Policy of life chances and policy of life styles under the conditions of consumer culture. European Journal of Science and Theology, 2015, Vol. 11, No. 6, p. 15-25.
- Roubal, Ondřej, Zich, František. Marketingová sociologie. Marketingové komunikace a moderní společnost. Praha: EUPRESS, 2015, 121 s.
- Keller, J.: Tři sociální světy. Praha: Slon, 2010
- doporučená literatura
- ZICH, František, Petra ANÝŽOVÁ, Petr MATĚJŮ, Ondřej ROUBAL, Helena KUBÁTOVÁ a František ZNEBEJÁNEK. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě: Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. 302 s. Edice
- Bauman, Z. : Umění života. Praha: Academia, 2010
- Roubal, Ondřej. Fast time digital age and lifestyle changes. In. Matúš, J., D. Petranová (eds.). Conference Proccedings from International Scientific Conference „Marketing Identity 2015: Digital life. Trnava: Faculty of Mass Media Communication, Univers
- Bauman, Z.: Tekuté časy-život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2008
- Fukuyama, F.: Velký rozvrat. Praha: Academia, 2006.
- Bauman, Z.: Tekutá modernita Mladá fronta, Praha, 2002
- Beck,U: Riziková společnost, Sociologické nakladatelství, Praha 2004
- Bělohradský, V.: Společnost nevolnosti, Slon, Praha, 2009
- neurčeno
- ROUBAL, Ondřej. Sociology of Branding: "Just do it" in the "No Limits" World. Communication Today, FMK UCM Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metóda, 2017, roč. 8, č. 1, s. 40-52. ISSN 1338-130X
- KOMÁREK, S.: Evropa na rozcestí. Prague: Academia, 2015
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury minimální povinná účast na seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem formou na základě obhajoby seminární práce, která bude podrobena kritické rozpravě a oponentuře dalších posluchačů. Seminární práci posluchač prezentuje v rozsahu 25-35 minut. Téma seminární práce – prezentace volí z následujících variant: a) sekundární analýza aktuálního sociologického výzkumu k problematice poznání lidského štěstí; b) identifikace nezamýšlených efektů marketingových sdělení. Konkrétní zaměření těchto témat bude upřesněno po dohodě s vyučujícím.
- Informace učitele
- Vyučující a garant předmětu doc. Roubal.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2019/B_Spss