N_SD Správa dokumentů

Vysoká škola finanční a správní
léto 2019
Rozsah
1/1/0. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Bohumír Brom (cvičící)
Mgr. Martin Myšička (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumír Brom
Katedra regionálního rozvoje a veřejné správy (FPSS, KRRVS) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Olga Soušková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_SD/cVMO: každou lichou středu 15:45–16:29 M15, každou lichou středu 16:30–17:15 M15, kromě St 10. 4., kromě St 24. 4. ; a St 3. 4. 17:30–19:00 M15, St 17. 4. 17:30–19:00 M15, M. Myšička
N_SD/pVMO: každou sudou středu 15:45–16:29 M15, každou sudou středu 16:30–17:15 M15, M. Myšička
N_SD/vVKV: So 16. 3. 10:00–11:30 KV309, 11:45–13:15 KV309, So 30. 3. 10:00–11:30 KV211, 11:45–13:15 KV211, 13:30–15:00 KV211, B. Brom
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit aktuální úroveň problematiky správy dokumentů jako součásti veřejné správy v ČR. Úvod je věnován základním pojmům a analýze platné legislativy správy dokumentů v ČR, a to jak s ohledem na oblast veřejné správy, tak i se zaměřením na soukromý sektor. Náplní dalšího bloku je rozbor tzv. životního cyklu dokumentů u konkrétního původce, přičemž výklad je zaměřen kromě klasických typů dokumentů současně i na dokumenty v digitální podobě. Část věnovaná povinnostem a právům původců při správě dokumentů představuje shrnutí dosavadních poznatků a zakončení základní části předmětu. Dále následují specifická a rozvíjející témata věnovaná praxi správy dokumentů ve vybraných konkrétních oblastech, jako jsou výběr archiválií, ukládání, ochrana a využívání dokumentů. Z hlediska mezioborových souvislostí a s ohledem na osvojení základních praktických poznatků posluchačů je dále pozornost věnována rovněž návaznosti správy dokumentů na problematiku účetnictví, daní, auditu, insolvence, správního konání, případně na další související oblasti, a to na základě aktuálně platné legislativy v ČR. Poslední část předmětu představuje přiblížení soudobé praxe podnikání v oblasti správy dokumentů v ČR.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: -Popište hlavní povinnosti a práva původců v oblasti správy záznamů ve veřejném a soukromém sektoru. -Znát hlavní rozdíly mezi dokumenty v jejich analogové a digitální podobě. -Vysvětlete práci s dokumenty v tzv. Paměťových institucích. -Uplatňovat zásady správné správy v souvisejících oblastech (účetnictví, daně, audit, insolvence a administrativní řízení).
Osnova
  • 1 Současná legislativa v ČR a správa dokumentů u veřejnoprávních subjektů. 2 Současná legislativa v ČR a správa dokumentů v soukromém sektoru. 3 Tzv. životní cyklus dokumentu u původce. 4 Dokumenty v klasické i v digitální formě a specifické faktory při jejich správě. 5 Povinnosti a práva původců z hlediska soudobé úrovně správy dokumentů. 6 Předarchivní péče a výběr archiválií. 7 Problematika ukládání a ochrany dokumentů. 8 Využívání dokumentů u původců. Archivy a další tzv. paměťové instituce. 9 Správní konání a správa dokumentů v ČR. 10 Správa dokumentů v praxi v souvislosti s problematikou účetnictví a daní v ČR. 11 Správa dokumentů v praxi v souvislosti s problematikou auditu a insolvence v ČR. 12 Soudobá praxe podnikání v ČR v oblasti správy dokumentů.
Literatura
    povinná literatura
  • Bittner, I. a kol.: Spisová a archivní služba ve státní správě, samosprávě a v podnikatelské sféře. Praha: Linde, 2005
  • Brom, B.:Spisová a archivní služba ve veřejném a soukromém sektoru - Praktická příručka pro správu dokumentů. Praha: Linde, 2013
  • Lechner,T.: Elektronické dokumenty v právní praxi. Praha: Leges, 2013
  • Kunt, M. - Lechner, T.: Spisová služba. Praha: Leges, 2015
    doporučená literatura
  • Aby na nic a na nikoho nebylo zapomenuto. K jubileu ústředního archivu českého státu 1954 - 2004. Praha: Státní ústřední archiv, 2004
  • Budiš, P.: Elektronický podpis a jeho aplikace v praxi. Olomouc: ANAG, 2008
  • Budiš, P. - Hřebíková, I.: Datové schránky. Fungování, doručování, bezpečnost, návody. Olomouc: ANAG, 2010
  • Hřebíková, I. a kol.: Datové schránky a činnost správních orgánů. In: Veřejná správa, roč. 2010, č. 13 (příloha)
  • Kinovičová, M. a kol.: Uchovávání účetních a daňových dokladů, skartace a archivace v účetních jednotkách. Praha: BMSS-START, 2010
  • Kunstová, R.: Efektivní správa dokumentů. Co nabízí Enterprise Content Management. Praha: Grada, 2009
  • Kuntová, O. - Kunt, M.: Správa dokumentů v praxi spisové služby a účetnictví. Ostrava: Montanex, 2002
  • Lapáček, J.: Jak na datovou schránku a elektronickou komunikaci s úřady. Brno: Computer Press, 2012
  • Mates, P., Smejkal, V.: E-government v České republice: právní a technologické aspekty. Praha: Leges, 2012
  • Pejšová, P. a kol.: Metodika zpracování, dlouhodobého uchovávání a zpřístupňování šedé literatury v ČR na příkladu Národního úložiště šedé literatury. Praha: Národní technická knihovna, 2011. Přístupné z http://www.techlib.cz
  • Sulitková, L.: Spisová a archivní služba (on-line skripta). Přístupné z http://www.ff.ujep.cz/archivnictví
  • Typový skartační rejstřík. 4. novelizované vydání. Ostrava: Montanex, 2013
  • Zásady vydávání novodobých historických pramenů z období od počátku 16. stol. do současnosti. Praha: AS MV ČR, 2002
Výukové metody
Typ výuky: Výuka probíhá formou přednášek a cvičení v prezenční formě studia a řízených skupinových konzultací v kombinované formě studia. Rozsah povinné účasti ve výuce: minimální povinná účast na přednáškách a cvičeních v prezenční formě studia je 75 %, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
V rámci prezenční formy studia: Pro zápočet: Zpracování seminární práce na téma zadané přednášejícím / cvičícím v rozsahu min. 4 - 5 stran a příprava prezentace na učitelem zadané téma. Předpokládá se aktivní účast na cvičeních spočívající v zapojení do řízené diskuse. Dále absolvovat písemný test před zkouškou. Zápočtový test má otázky vesměs s variantami ABCD, a to s jedinou správnou odpovědí. Požadovaná úspěšnost pro zdárné absolvování testu - minimálně 65 % správných odpovědí. Studenti, kteří nesplní uvedené požadavky pro zápočet, mohou od učitele obdržet náhradní úkoly. V rámci kombinované formy studia: Pro zápočet: Absolvovat písemný test. Zápočtový test má otázky vesměs s variantami ABCD, a to s jedinou správnou odpovědí. Požadovaná úspěšnost pro zdárné absolvování testu - minimálně 65 % správných odpovědí. Studenti, kteří nesplní uvedené požadavky pro zápočet, mohou od učitele obdržet náhradní úkoly. Pro obě formy studia je předmět po získání zápočtu zakončen ústní zkouškou. Zkouška zahrnuje odpovědi na 2 otázky.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.