B_Soc_2 Sociologie 2

Vysoká škola finanční a správní
léto 2020
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_Soc_2/cMMO: každé liché pondělí 8:45–9:29 M26, každé liché pondělí 9:30–10:15 M26, M. Tomčík
B_Soc_2/cM1PH: každé liché úterý 10:30–11:14 E225, každé liché úterý 11:15–12:00 E225, O. Roubal
B_Soc_2/cM2PH: každé sudé úterý 10:30–11:14 E224, každé sudé úterý 11:15–12:00 E224, O. Roubal
B_Soc_2/pMMO: Po 12:15–12:59 M26, Po 13:00–13:45 M26, M. Tomčík
B_Soc_2/pMPH: Út 8:45–9:29 E230, Út 9:30–10:15 E230, O. Roubal
B_Soc_2/vMPH: Pá 28. 2. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, So 28. 3. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, Pá 17. 4. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, J. Cirklová
Předpoklady
B_Soc_1 Sociologie 1
Podmínkou pro zakončení tohoto předmětu je ukončení předmětu B_Soc_B1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit  přípravu a využití sociologického výzkumu v podnikové a společenské praxi. Kurz pomůže studentům pochopit, osvojit si a následně využít základní přístupy k sociologickému výzkumu. Získané znalosti a dovednosti budou využívány i při zpracování aplikačních částí bakalářských prací a realizaci systému výzkumných šetření VŠFS.
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
Osnova
  • 1. Projekt výzkumu – jeho základní fáze: obecné schéma pro přípravu návrhu (projektu) výzkumu, zaměření výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné problémy, hypotézy a jejich role. 2. Role teorie a práce s literaturou: vymezení tématu, kde a jak hledat literaturu, příprava přehledu literatury, inventář pojmů, formulace otázek s ohledem na existující poznání. 3. Tzv. „desk research“ - kde hledat zdroje dat, role běžné statistiky, jiné výzkumy, archivy dat ze sociologických výzkumů. 4. Od problému k hypotézám. Hypotézy výzkumu: od výzkumných otázek k hypotézám, typy hypotéz, pravidla jejich formulování, příprava hypotéz pro vlastní výzkum. 5. Redukce reality pro účely výzkumu a logika empirického výzkumu: otevřené vs. uzavřené systémy, typy vztahů a možná zkreslení, experiment v sociologii. 6. Základní fáze kvantitativního/kvalitativního empirického výzkumu: deduktivní a induktivní přístup výzkumné práce. 7. Typy výběrů a stanovení velikosti výběrového souboru, důsledky volby typu a velikosti výběru na další fáze výzkumu a analýzu dat z provedeného výzkumu, stanovení výběru a jeho velikosti s ohledem na reprezentativnost. 8. Návrh dotazníku pro vlastní šetření, provedení rozhovorů. Dotazník a jeho struktura. 9. Základní klasifikace socio-demografických proměnných. 10. Příprava datového souboru v programu Excel a SPSS, primární kontrola dat. 11. Základní informace o datovém souboru (codebook), distribuce proměnných (procedura „explore“ v SPSS), identifikace základních vztahů, validita, reliabilita a škál. 12. Základní zpracování dat, plán analýz směřujících k testování hypotéz.
Literatura
    povinná literatura
  • Roubal, Ondřej, Petrová, Iva, Zich, František. Metodologie marketingových výzkumů. 1. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. Edice Eupress, 2014. 184 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-092-0.
  • ZICH, František, Petra ANÝŽOVÁ, Petr MATĚJŮ, Ondřej ROUBAL, Helena KUBÁTOVÁ a František ZNEBEJÁNEK. Konfrontace hodnot v pozdní modernitě: Česko a Hlučínsko v evropském kontextu. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. 302 s. Edice
  • Zich, František, Roubal, Ondřej. Úvod do sociologického výzkumu. Druhé upravené a rozšířené vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. 2014. 150 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-093-7.
    doporučená literatura
  • Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele.Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
  • ROUBAL, O. Poznání sociálního profilu studentů a jeho role v marketingové praxi vysokých škol ve společnosti vědění. Communication Today, 2013, roč. 4, č. 1, s. 60-76. ISSN 1338-130X
  • KUBÁTOVÁ, H. a kol. Mezigenerační proměny způsobu života na Hlučínsku. Praha: SLON, 2015, s. 63-74. ISBN 978-80-7419-190-9.
  • ROUBAL, O. Biografická identita v pohraničí. Teritoriální identita v životních příbězích poválečných osídlenců pohraničí severních Čech. Praha: Professional Publishing, 2013. 156 s. ISBN 978-80-7431-130-7
  • GLADWELL, M. Bod zlomu. Praha: Bizbooks, 2015.
Výukové metody
Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou zápočtu a zkoušky: Zápočet: zpracování projektu sociologického výzkumu - části teoretické, metodické a organizační. Téma je výzkumného projektu je konzultováno s přednášejícím. Zkouška: z předmětu Sociologie B2 je formou písemného testu s ústním projednáním. Ke zkoušce budou připraveny tematické okruhy a zveřejněny na ISu. Zkouškové termíny budou vypsány v souladu se studijním řádem VŠFS. Podmínkou přihlášení na zkoušku je získání zápočtu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.