N_MoMV Moderní marketingový výzkum

Vysoká škola finanční a správní
léto 2024
Rozsah
2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MoMV/cMPH: každé sudé úterý 12:15–12:59 E307, každé sudé úterý 13:00–13:45 E307, P. Rosenlacher
N_MoMV/pMPH: každé sudé úterý 8:45–9:29 E307, každé sudé úterý 9:30–10:15 E307, každé sudé úterý 10:30–11:14 E307, každé sudé úterý 11:15–12:00 E307, P. Rosenlacher
Předpoklady
Předmět Sociologický výzkum v marketingu je předmět vyučovaný v letním semestru magisterského studia. Rozšiřuje obsah směrem k metodám a technikám sociologického výzkumu. Je koncipován jako jednosemestrální kurz s přednáškami a cvičeními.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět navazuje na výuku sociologického základu, který je nedílnou součástí přípravy na státní závěrečné zkoušky a kvalitní vypracování závěrečných prací, které obsahují sociologický výzkum. Studenti využijí znalosti o principech fungování sociálního prostředí a marketingu k praktickým aplikacím v rovině empirického poznání. Hlavním cílem předmětu je proto praktické zvládnutí aplikace hlavních metod a technik sociologického výzkumu s důrazem na přípravu vlastního projektu výzkumu, včetně zpracování dotazníku, focus group, vedení rozhovorů apod. Dílčím cílem je studenty seznámit s výhodami, nevýhodami, příležitostmi i limity praktického použití různých výzkumných technik v reálném světě marketingu. Studenti získají zkušenost s přípravou a realizací projektů. Cílem je současně posilovat kompetence studentů v kritickém hodnocení a interpretaci empirických poznatků, logické argumentaci při obhajobě vlastních tvrzení. Studenti, kteří tento předmět úspěšně zakončí porozumí logice kvantitativního i kvalitativního výzkumu a jeho význam a místo v marketingu. Student bude umět: 1. Stanovit téma výzkumu 2. Vyhledat informace potřebné pro zvolené téma 3. Formulovat výzkumné otázky a výzkumné hypotézy 4. Stanovit strategii výběru 5. Navrhnout metodu sběru dat 6. Navrhnout strategii analýzy dat 7. Navrhnout aplikaci výzkumu do marketingových kampaní
Výstupy z učení
Studenti se v tomto předmětu seznámí s celým procesem výzkumu, od přípravy projektu výzkumu, přes tvorbu instrumentů, sběr dat, vytvoření datového souboru až po základní principy zpracování dat. Přípravu vlastního projektu výzkumu, sběr dat a jejich přípravu pro analýzy. Absolventi předmětu by na základě stanoveného tématu a výzkumných otázek měli umět připravit projekt výzkumu, umět navrhnout výběr, formulovat hypotézy, sestavit dotazník, připravit datový soubor a navrhnout plán analýzy dat.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky marketingového výzkumu
  • 2. Příprava marketingového výzkumu
  • 3. Typy dat a jejich sběr
  • 4. Kvantitativní výzkum
  • 5. Kvalitativní výzkum
  • 6. Výběr respondentů
  • 7. Dotazování a typy otázek
  • 8. Pozorování a experiment
  • 9. Neuromarketing
  • 10. Focus Group
  • 11. Konkrétní aplikace marketingového výzkumu v praxi
  • 12. Diskuse k přínosu marketingového výzkumu pro praxi
Literatura
    povinná literatura
  • FORET, Miroslav a Dávid MELAS. Marketingový výzkum v udržitelném marketingovém managementu. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-1723-9.
  • MIČÍK, Michal. Marketingový výzkum. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1080-4.
  • KOZEL, Roman, Lenka MYNÁŘOVÁ a Hana SVOBODOVÁ. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3527-6.
  • ROUBAL, Ondřej, Iva PETROVÁ a František ZICH. Metodologie marketingových výzkumů. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014. ISBN 978-80-7408-092-0.
  • HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
    doporučená literatura
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • NUNAN, Daniel, David F. BIRKS a Naresh K. MALHOTRA. Marketing research: applied insight. Sixth edition. Harlow, England: Pearson, 2020. ISBN 978-1-292-30872-2.
  • FLICK, U. Introducing research methodology : theory, design & practice. SAGE, 2015. ISBN 978-1-4462-9424-6
  • SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-991-5.
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.
Výukové metody
Přednášky a semináře v prezenční formě studia; tutoriály v kombinovaném studiu; povinná účast na seminářích je 75% u prezenční formy studia, povinná účast na tutoriálech je 50% u kombinovaného studia.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je zápočtem a zkouškou (ústní zkouška). Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 75 % účast na seminářích a zpracování vlastního projektu výzkumu na zvolené téma, které je vypracováno jako skupinová práce několika studentů.
Ústní zkouška se týká všech témat obsažených v osnově předmětu. Student si vylosuje 3 okruhy témat, které podrobně vysvětlí.
Informace učitele
Přednášky budou průběžně zveřejňovány v učebních materiálech Informačního systému školy, včetně textů používaných v rámci cvičení. Studenti s ISP budou pravidelně individuálně komunikovat s vyučujícími a plnit povinnosti v režimu stanoveného ISP. Vyučující je třeba kontaktovat na začátku semestru a dohodnout harmonogram samostatné práce. V IS naleznete odkaz na STUDIJNÍ OPORU, kde jsou rozpracována všechna témata kurzu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2025.