N_Cn Controlling

Vysoká škola finanční a správní
léto 2025
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ing. Miroslav Pavlák, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné povinné předpoklady, nicméně studenti se neobejdou bez důkladné znalosti předchozích manažerských předmětů, kdy se v Controllingu budou učit, jak je využívat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s podstatou controllingu - s klíčovým nástrojem operativního a strategického řízení firem jak v době růstu, tak v době krize. Studenti se seznámí s rolí vlastníků a manažerů podniků, tvorbou strategií, operativních plánů, podstatou controllingu a aktivit spojených s řízením podnikových rizik. Controllingové aktivity budou navazovat na strategické a operativní cíle v oblasti řízení marketingu, obchodu, financí, inovací a lidských zdrojů. Zvláštní pozornost bude věnována přesnému vymezení rozhraní mezi controllingem strategickým a operativním, kvalitativním a kvantitativním nástrojům měření výkonnosti a manažerským odpovědnostem spojených s controllingovými aktivitami.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí se základy strategického a operativního Controllingu v oblasti financí, inovací, personálního řízení, marketingu a obchodu a naučí se je aplikovat v praxi. Zvláštní pozornost bude věnována osobnostním kompetencím manažerů a jejich roli při controllingové činnosti a krizovém řízení podniku. Teoretické poznatky budou doplněny příklady z reálné praxe. Studenti, kteří úspěšně absolvují předmět, budou schopni uplatňovat principy strategického a operativního Controllingu při řízení podnikových procesů.
Osnova
  • 1. Controlling a procesní model řízení podniku, forecasting - Procesní model řízení podniku - Úloha controllingu v řízení podniku - Poslání controllera 2. Strategický a operativní controlling - Úloha strategického controllingu v ŘP - Metody a nástroje strategického controllingu - Úloha operativního controllingu v ŘP - Metody a nástroje operativního controllingu 3. Strategický marketingový controlling - Monitoring makroprostředí - Monitoring interního prostředí - Controlling životních cyklů - Rozhraní image a značky - Optimalizace cenových strategií 4. Operativní marketingový controlling - Monitoring konkurenčního prostředí - Monitoring segmentace - Optimalizace produktových řad¨ - Optimalizace distribučních cest - Komunikační rizika 5. Strategický obchodní a nákupní controlling - Vyhodnocování cílů na rozhodujících trzích - Monitoring klíčových odběratelů 6. Operativní obchodní a nákupní controlling - Controlling operativních obchodních plánů - Řízení forecastů - Controlling obchodních pohledávek - Řízení měnových rizik 7. Strategický finanční controlling - Bilanční controlling - Řízení vlastnických ukazatelů - Optimalizace zadluženosti - Investiční rozhodování - Controlling hodnoty podniku 8. Operativní finanční controlling - Význam FCF - Řízení operativních ukazatelů - Řízení cizích zdrojů a dluhových vztahů - Kalkulace a controlling - Řízení finančních rizik 9. Controlling kvality a výroby - Vyhodnocování TQM/EFQM - Vyhodnocování BSC - Vyhodnocování QMS - Controlling nákladů na zajištění kvality 10. Inovační controlling - Řízení strategických rizik spojených s inovacemi - Volba strategických partnerství - Rizika interních rozhraní - Controlling financování inovací - Řízení operativních rizik spojených s inovacemi 11. Controlling restrukturalizací - Změny firemní politiky - Volba strategických partnerství v krizi a forma pokračování - Řízení bodu zvratu - Financování v krizi - Kritické místo restrukturalizace 12. Personální controlling - Optimalizace organizační struktury - Vyhodnocování manažerských předpokladů - Řízení produktivity práce - Monitoring osobních plánů
Literatura
    povinná literatura
  • HAVLÍČEK, Karel. Management & controlling malé a střední firmy. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a.s. 2020 (v edičním plánu). 212 s. ISBN 978-80-7408-056-2
    doporučená literatura
  • SLIWCZYNSKI, Boguslaw and Adam KOLINSKY. Controlling Supply Chains: Theory and Practice. Hauppauge, New York : Nova Science Publishers, Inc. 2016. ebook. 146 s. ISBN 9781634851374.
  • PÍSAŘ, Přemysl a Václav KUPEC. Innovative controlling and audit – opportunities for SMEs. Problems and Perspectives in Management. Sumy (Ukraine): LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2019, roč. 17, č. 3, s. 184-195. ISSN 1727-705
  • HRDÝ, Milan a Michaela KRECHOVSKÁ. Podnikové finance v teorii a praxi. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 271 s. ISBN 978-80-7552-450-8.
  • TÓTH, Miroslav a Slavka ŠAGÁTOVÁ. Nákladový controlling. Bratislava: Wolters Kluwer. 2020. 168 s. ISBN 978-80-7598-906-2
  • PAVLÁK, Miroslav a Přemysl PÍSAŘ. Strategic management controlling system and its importance for SMEs in the EU. Problems and Perspectives in Management. 2020, roč. 18, č. 3, s. 362-372. ISSN 1727-7051. doi:10.21511/ppm.18(3).2020.30.
  • ROBBINS, Stephan P. a Mary Kaye COULTER. Management. 13th edition. London: Pearson Education Limited, 2016. 717 s. ISBN 978-1-292-09020-7.
  • KLEIN, Štěpán. Firma v krizi, Praha: Panficoo, 2020. 312 s. ISBN 978-80-270-7778-6
  • KUPEC, Václav, Přemysl PÍSAŘ, Michal LUKÁČ a Gabriela PAJTINKOVÁ BARTÁKOVÁ. Conceptual Comparison of Internal Audit and Internal Control in the Marketing Environment. Sustainability. Basel: MDPI, 2021, roč. 13, č. 12, s. 1-18. ISSN 2071-1050. doi:10.3390
  • ESCHENBACH, Rolf a Helmut SILLER. Profesionální controlling: koncepce a nástroje. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 381 s. ISBN 978-80-7357-918-0.
  • KUPEC, Václav a Přemysl PÍSAŘ. Auditing and Controlling as a Tool for SME Marketing Risk Management. Marketing and Management of Innovations. Sumy: Sumy State University, 2021, roč. 2021, č. 1, s. 225-235. ISSN 2227-6718. doi:10.21272/mmi.2021.1-17.
  • KUPEC, Václav, Michal LUKÁČ, Přemysl PÍSAŘ a Katarína GUBÍNIOVÁ. Increasing Personnel Competencies in Museums with the Use of Auditing and Controlling. Sustainability. Basel: MDPI, 2020, roč. 12, č. 24, s. 1-18. ISSN 2071-1050. doi:10.3390/su122410343.
  • PÍSAŘ, Přemysl a María MAZO. Controlling, communication and corporate culture – the opportunities for smes. Economics and Sociology. 2020, roč. 13, č. 3, s. 113-132. ISSN 2071-789X. doi:10.14254/2071-789X.2020/13-3/8.
  • AMANN, Klaus et al. Management und Controlling. 3. Auflage Wien: Springer-Verlag GmbH. 2020. ISBN 3658287942.
  • LUKÁČ, Michal, Václav KUPEC, Přemysl PÍSAŘ a Peter ŠTARCHOŇ. The Interaction Between the Marketing Communications Audit and Visitors in Museum Facilities. Communication Today. Trnava: FMK UCM, 2021, roč. 12, č. 1, s. 80-95. ISSN 1338-130X.
Výukové metody
Výuka v prezenční formě studia bude založena na interaktivních přednáškách, v jejichž rámci bude teorie vysvětlována na praktických příkladech, na nichž si studenti vytvoří představu o významu Controllingu pro úspěšné řízení podnikových procesů. Přednášky budou doplněny diskusí na probírané téma a skupinovou prací. Součástí přednášek bude i zadávání úkolů pro domácí přípravu na další tematický okruh. Kombinované studium bude probíhat formou řízené konzultace. Předpokládá se průběžná příprava studentů na řízené skupinové konzultace, které budou zaměřeny na praktické aplikace směřující k optimálnímu využití znalostí Controllingu v podnikové praxi. Poznatky z Controllingu budou prezentovány na příkladech a studenti budou mít možnost ověřit si, zda Controllingu rozumí a zda jsou schopni získané poznatky aplikovat. Studenti budou motivováni k co nejvyšší účasti na výuce a k průběžnému studiu předmětu prostřednictvím studijních materiálů, které budou uveřejňovány v informačním systému. Výuka v dálkové formě studia bude realizována formou tutoriálů, průběžných konzultací, kontrolou plnění průběžných úkolů a vyhodnocováním testů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ZÁPOČTEM a ZKOUŠKOU. PODMÍNKY PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU pro prezenční i kombinovanou formu studia: Aktivní účast na seminářích [= aktivní naslouchání, diskuse, čtení, analýza a interpretace ekonomických článků nebo výsledků případových studií, účast na přednáškách]. Řešení tří případových studií. Seminární práce a její aktivní odborná prezentace. Témata jsou dostupná na webových stránkách tohoto předmětu (témata seminárních prací je nutné dohodnout s vyučujícím na začátku semestru). Minimálně 10 stran. !!! Termín pro zaslání seminární práce: týden před složením zkoušky!!! PODMÍNKY absolvování ZKOUŠKY pro prezenční i kombinovanou formu studia: Znalostní test: otevřené otázky, jsou očekávány podrobné odpovědi, aby bylo zřejmé, zda rozumíte principům a terminologii Controllingu. 6 otázek. Každá otázka bude hodnocena maximálně 10 body, tj. maximálně 60 body Rozsah hodnocení a známek: A 60-55 bodů, B 54-49 bodů, C 48-43 bodů, D 42-37 bodů, E 36-30 bodů, F méně než 30 bodů). • Podmínky pro absolvování studentů ISP jsou následující: 1. absolvování zkouškového testu za výše uvedených podmínek 2. vypracování seminární práce. 3. Řešení tří případových studií. • Distanční studium: Podmínky pro absolvování předmětu jsou následující: 1. absolvování zkouškového testu 2. Zápočet je vázán na účast na cvičeních (ne však pouze docházku, ale aktivní účast na tutoriálu, diskuzi, interakci, argumentaci) a obhajobu zápočtu. Seminární práce. • Studenti všech forem výuky (prezenční, kombinovaná, distanční): pozdní docházka v průběhu výuky nebude akceptována, a pokud je výuka vedena přes Microsoft Teams, očekává se, že bude zapnuta kamera a mikrofon.
Informace učitele
Konzultace osobně v rámci prezenční výuky předmětu, nebo před, či po výuce na základě mailové dohody (online, ZOOM aplikace).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2025/N_Cn