N_MKKI Marketing kultury a kulturních instituci

Vysoká škola finanční a správní
léto 2025
Rozsah
1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
doc. Dr. Ing. Václav Liška, LL.M., MBA (cvičící)
Garance
Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D.
Sekce společenských věd (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MKKI/cNPH: každé sudé úterý 15:45–16:29 E307, každé sudé úterý 16:30–17:15 E307, každé sudé úterý 17:30–18:14 E307, každé sudé úterý 18:15–19:00 E307, kromě Út 18. 2. ; a Út 18. 2. 12:15–13:45 E307, 14:00–15:30 E307, V. Liška
N_MKKI/pNPH: každé liché úterý 12:15–12:59 E228, každé liché úterý 13:00–13:45 E228, J. Cirklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s kulturními institucemi v ČR a zahraničí, získání základních dovedností v oblasti marketingu a komunikace – v tomto specifickém prostředí. V sektoru kultury existují různé pohledy na roli státu, rozsah ochrany kultury, formy jejího financování, význam tržního systému v kultuře, institucionální podobu kultury, postavení umělců ve společnosti, nebo způsoby na to, jak společnosti zpřístupnit mistrovská díla. Jak tedy dnes přistupovat ke kultuře, souvisejícím mechanismům a principům jejího fungování v kategoriích jako je hodnota díla, stát nebo trh, náklady nebo investice, umění nebo produkt? Kultura je často vnímána jako téměř posvátná – nicméně to neznamená, že není potřeba implementovat v této oblasti marketingové koncepty, které umožní kulturním institucím existenci na trhu a přitáhnou zájem společnosti. Po absolvování předmětu bude student schopen připravit kompletní materiály pro přípravu a realizaci výstavy, získá dovednosti v komunikaci s relevantními odborníky a bude schopen v rámci marketingových aktivit pracovat s průzkumy a mediálními výstupy. Osnova a témata přednášek 1. Kulturní instituce Rozbor regionálních kulturních institucí, zadání seminárních prací 2. Marketing 3. Návštěva vybrané kulturní instituce, příprava prezentace 4. SWOT analýza kulturních institucí Prezentace práce z návštěvy kulturní instituce 5. Práce s archivními materiály a knihovnami (regionální kroniky) 6. Typy výstav – příprava, realizace (elektronická, reálná) Jak připravit vernisáž a propagovat výstavu 7. Katalog k výstavě, kniha a další tiskoviny (citace) 8. Tvorba grantové žádosti 9. Kulturní instituce a skupiny návštěvníků se specifickými potřebami 10. Digitální prostor a kulturní instituce Mediální gramotnost 11. Jednání a komunikace s relevantními odborníky 12. UNESCO a mezinárodní kulturní instituce Monitoring kulturních institucí a jejich aktivit v médiích Obhajoba seminární práce (monitoring tisku kulturní instituce a návrh úprav)
Osnova
Osnova a témata přednášek a cvičení 1. Kulturní instituce Rozbor regionálních kulturních institucí, zadání seminárních prací 2. Marketing 3. Návštěva vybrané kulturní instituce, příprava prezentace 4. SWOT analýza kulturních institucí Prezentace práce z návštěvy kulturní instituce 5. Práce s archivními materiály a knihovnami (regionální kroniky) 6. Typy výstav – příprava, realizace (elektronická, reálná) Jak připravit vernisáž a propagovat výstavu 7. Katalog k výstavě, kniha a další tiskoviny (citace) 8. Tvorba grantové žádosti 9. Kulturní instituce a skupiny návštěvníků se specifickými potřebami 10. Digitální prostor a kulturní instituce Mediální gramotnost 11. Jednání a komunikace s relevantními odborníky 12. UNESCO a mezinárodní kulturní instituce Monitoring kulturních institucí a jejich aktivit v médiích Obhajoba seminární práce (monitoring tisku kulturní instituce a návrh úprav)
Výukové metody
Přednášky, cvičení, exkurze
Informace učitele
Doporučená literatura POKORNÝ, M. Jak uspořádat výstavu, 2021, ISBN 978-80-01-06819-9. LIŠKA, V. Symboly československé státnosti, 2018, ISBN 978-80-01-06423-8. LIŠKA, V. Podpisy osobností ze Slavína, 2020. ISLT 17-O5-10-020. FROLÍK, Fr., LIŠKA, V. Vlastní rukou – Státnické podpisy 1918–2018. ISBN 978-80-01-06466-5; 2018. LIŠKA V. a kol. Příjezd T. G. Masaryka do vlasti, 2018. ISBN 978-80-87919-51-4. JELÍNKOVÁ D., LOBLING Z., VESELÁ H., 2021., Muzea versus autorské právo – Zásady pro aplikaci autorského práva v muzeích – Dagmar Jelínková, Zuzana Löbling, Hana Veselá; ISBN 978-80-7035-790-3. PURKISS J., ROYSTON-LEE D. 2014. Vytvořte si vlastní značku – John Purkiss, David Royston-Lee; ISBN 978-80-7370-295-3. GAZDA J., LIŠKA V., MAREK B., 2019. Kritické myšlení – Dovednost (nejen) pro 21. století ISBN 978-80-87343-88-3. Vědecké metody pro doktorandy – kolektiv autorů; ISBN 978-80-01-04677-7; rok vydání 2010 POKORNÝ M., Metodika práce s textem. 2021. ISBN 978-80-01-06851-9. LIŠKA V. a kol., Antifonář vyšehradský, 2021, ISBN 978-80-908206-0-9.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2026.