N_ER Euroregiony

Vysoká škola finanční a správní
zima 2010
Rozsah
2/0. 6 hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Lacina, DrSc. (cvičící)
PaedDr. Václav Netolický (cvičící)
Ing. Michaela Šlégrová (cvičící)
Mgr. Martin Mikuláš (pomocník)
Mgr. Anna Nováková (pomocník)
Ing. Vladimír Nulíček, CSc. (pomocník)
Mgr. Lenka Omelková (pomocník)
PhDr. Jan Rytina, CSc. (pomocník)
Garance
PaedDr. Václav Netolický
Katedra regionálního rozvoje a veřejné správy (FPSS, KRRVS) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Pavlína Ondrová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_ER/pVPH: St 14:00–14:44 S21, St 14:45–15:30 S21, K. Lacina
N_ER/uV1aPH_EQUIP: Út 19. 10. 19:15–20:45 S21, Út 23. 11. 17:30–19:00 S21, Út 7. 12. 19:15–20:45 S21, M. Šlégrová
N_ER/uV1bPH_EQUIP: Út 26. 10. 17:30–19:00 S21, Út 23. 11. 17:30–19:00 S21, Út 4. 1. 17:30–19:00 S21, M. Šlégrová
N_ER/vV1MO_EQUIP: So 9. 10. 15:45–17:15 M15, Pá 12. 11. 13:45–15:15 M15, Pá 10. 12. 15:30–17:00 M15, V. Netolický
N_ER/vV2aPH_EQUIP: Pá 22. 10. 15:30–17:00 S35, Pá 26. 11. 17:15–18:45 S35, Pá 7. 1. 17:15–18:45 S35, M. Šlégrová
N_ER/vV2bPH_EQUIP: So 9. 10. 14:00–15:30 S35, So 13. 11. 14:00–15:30 S35, So 11. 12. 9:45–11:15 S35, M. Šlégrová
N_ER/vV2MO_EQUIP: Pá 8. 10. 17:15–18:45 M15, Pá 12. 11. 17:15–18:45 M15, Pá 7. 1. 19:00–20:30 M15, V. Netolický
N_ER/vV3aPH_EQUIP: Pá 22. 10. 17:15–18:45 S36, Pá 26. 11. 15:30–17:00 S36, Pá 7. 1. 15:30–17:00 S36, M. Šlégrová
N_ER/vV3bPH_EQUIP: So 9. 10. 11:30–13:00 S36, So 13. 11. 11:30–13:00 S36, So 11. 12. 8:00–9:30 S36, M. Šlégrová
Předpoklady
Studium předmětu předpokládá úspěšné absolvování oborového předmětu Veřejná správa a regionální rozvoj.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl kurzu: V rámci kurzu se studenti seznámí s disparitami příhraničních (periferních) regionů vzniklých na základě historických, geografických či politických specifik. I když nejsou euroregiony jedinou formu institucionálního zajištění přeshraniční spolupráce, i na příkladu z polistopadového vývoje v ČR je možno demonstrovat, že je tato cesta zřejmě nejefektivnější. Cílem tohoto předmětu je mimo jiné ukázat na platnost obecných aspektů regionalistiky (bottom up regionalismus) i vazby na některé principy demokratické veřejné správy. Prezentace některých konkrétních projektů přeshraniční spolupráce přiblíží podstatu grantové politiky prostřednictvím strukturálních fondů Výuka tohoto předmětu je zaměřena na specifickou oblast regionální politiky, jejíž základním charakteristickým znakem je její přeshraniční dopad. Euroregiony se podílejí na vyrovnávání rozdílů v životě obyvatel na obou stranách hranice, jsou institucionálním zabezpečením aktivit v oblastech jako je např. životní prostředí, krizový management, cestovní ruch, kultura apod. V České republice vznikají euroregiony až po roce 1989, přičemž se opírají o bohaté zkušenosti obdobných subjektů zemí západní a jižní Evropy.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). 1.Příhraniční regiony a přeshraniční spolupráce 2.Typologie pohraničních a přeshraničních regionů v Evropě 3.Euroregiony a jejich spolupráce 4.Specifika českého pohraničí 5.Euroregiony a Česká republika 6.Granty zaměřené na podporu přeshraniční spolupráce a jejich využívání v ČR
Literatura
  • PEKOVÁ, J.(ed.)-ZAPLETALOVÁ, J. Euroregiony, státní správa a samospráva. Praha:Ústav geoniky AV ČR, 2006 ;
  • ZICH, F. Člověk v pohraničí. Ústí n. L.: UJEP, 2006
  • ZICH,F. Přeshraniční vlivy působící na místní společenství pohraničí České republiky I, II. Ústí n. Labem: UJEP, 2005
  • euroregiony. Ústí n. L.: UJEP, 2002
  • GABBE,J. (et al.) White Paper on European Border Regions. Gronau : AEBR, 2006
  • ZICH,F. Nositelé přeshraniční spolupráce. Ústí n. L. Sociologický ústav AV ČR, 1999
  • GABE, J.-MALCHUS,V. Praktický průvodce pro přeshraniční spolupráci. Brusel/Gronau:EK, AEBR, 2000
  • NETOLICKÝ,V. Euroregiony. Praha:VŠFS, 2007 ;
  • BALEJ, M.-JEŘÁBEK,M. Pohraničí, přeshraniční spolupráce a euroregiony. Ústí n. L.: UJEP, 2002
  • ZICH, F (et al.). Kdo žije v pohraničí.Ústí n. L.: Sociologický ústav AV ČR, 1996
Výukové metody
Rozsah povinné účasti ve výuce na seminářích nebo cvičeních v prezenčním studiu je stanoven minimálně na 80%, na řízených skupinových konzultacích na 50%. Rozsah se uvádí v každém sylabu ve standardním textu vč. níže uvedené dodatečné studijní povinnosti: Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
vyučující metody: metody hodnocení: ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.