VSFS:N_ER Euroregiony - Informace o předmětu
N_ER Euroregiony
Vysoká škola finanční a správnízima 2010
- Rozsah
- 2/0. 6 hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Lacina, DrSc. (cvičící)
PaedDr. Václav Netolický (cvičící)
Ing. Michaela Šlégrová (cvičící)
Mgr. Martin Mikuláš (pomocník)
Mgr. Anna Nováková (pomocník)
Ing. Vladimír Nulíček, CSc. (pomocník)
Mgr. Lenka Omelková (pomocník)
PhDr. Jan Rytina, CSc. (pomocník) - Garance
- PaedDr. Václav Netolický
Katedra regionálního rozvoje a veřejné správy (FPSS, KRRVS) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Pavlína Ondrová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_ER/pVPH: St 14:00–14:44 S21, St 14:45–15:30 S21, K. Lacina
N_ER/uV1aPH_EQUIP: Út 19. 10. 19:15–20:45 S21, Út 23. 11. 17:30–19:00 S21, Út 7. 12. 19:15–20:45 S21, M. Šlégrová
N_ER/uV1bPH_EQUIP: Út 26. 10. 17:30–19:00 S21, Út 23. 11. 17:30–19:00 S21, Út 4. 1. 17:30–19:00 S21, M. Šlégrová
N_ER/vV1MO_EQUIP: So 9. 10. 15:45–17:15 M15, Pá 12. 11. 13:45–15:15 M15, Pá 10. 12. 15:30–17:00 M15, V. Netolický
N_ER/vV2aPH_EQUIP: Pá 22. 10. 15:30–17:00 S35, Pá 26. 11. 17:15–18:45 S35, Pá 7. 1. 17:15–18:45 S35, M. Šlégrová
N_ER/vV2bPH_EQUIP: So 9. 10. 14:00–15:30 S35, So 13. 11. 14:00–15:30 S35, So 11. 12. 9:45–11:15 S35, M. Šlégrová
N_ER/vV2MO_EQUIP: Pá 8. 10. 17:15–18:45 M15, Pá 12. 11. 17:15–18:45 M15, Pá 7. 1. 19:00–20:30 M15, V. Netolický
N_ER/vV3aPH_EQUIP: Pá 22. 10. 17:15–18:45 S36, Pá 26. 11. 15:30–17:00 S36, Pá 7. 1. 15:30–17:00 S36, M. Šlégrová
N_ER/vV3bPH_EQUIP: So 9. 10. 11:30–13:00 S36, So 13. 11. 11:30–13:00 S36, So 11. 12. 8:00–9:30 S36, M. Šlégrová - Předpoklady
- Studium předmětu předpokládá úspěšné absolvování oborového předmětu Veřejná správa a regionální rozvoj.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíl kurzu: V rámci kurzu se studenti seznámí s disparitami příhraničních (periferních) regionů vzniklých na základě historických, geografických či politických specifik. I když nejsou euroregiony jedinou formu institucionálního zajištění přeshraniční spolupráce, i na příkladu z polistopadového vývoje v ČR je možno demonstrovat, že je tato cesta zřejmě nejefektivnější. Cílem tohoto předmětu je mimo jiné ukázat na platnost obecných aspektů regionalistiky (bottom up regionalismus) i vazby na některé principy demokratické veřejné správy. Prezentace některých konkrétních projektů přeshraniční spolupráce přiblíží podstatu grantové politiky prostřednictvím strukturálních fondů Výuka tohoto předmětu je zaměřena na specifickou oblast regionální politiky, jejíž základním charakteristickým znakem je její přeshraniční dopad. Euroregiony se podílejí na vyrovnávání rozdílů v životě obyvatel na obou stranách hranice, jsou institucionálním zabezpečením aktivit v oblastech jako je např. životní prostředí, krizový management, cestovní ruch, kultura apod. V České republice vznikají euroregiony až po roce 1989, přičemž se opírají o bohaté zkušenosti obdobných subjektů zemí západní a jižní Evropy.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). 1.Příhraniční regiony a přeshraniční spolupráce 2.Typologie pohraničních a přeshraničních regionů v Evropě 3.Euroregiony a jejich spolupráce 4.Specifika českého pohraničí 5.Euroregiony a Česká republika 6.Granty zaměřené na podporu přeshraniční spolupráce a jejich využívání v ČR
- Literatura
- PEKOVÁ, J.(ed.)-ZAPLETALOVÁ, J. Euroregiony, státní správa a samospráva. Praha:Ústav geoniky AV ČR, 2006 ;
- ZICH, F. Člověk v pohraničí. Ústí n. L.: UJEP, 2006
- ZICH,F. Přeshraniční vlivy působící na místní společenství pohraničí České republiky I, II. Ústí n. Labem: UJEP, 2005
- euroregiony. Ústí n. L.: UJEP, 2002
- GABBE,J. (et al.) White Paper on European Border Regions. Gronau : AEBR, 2006
- ZICH,F. Nositelé přeshraniční spolupráce. Ústí n. L. Sociologický ústav AV ČR, 1999
- GABE, J.-MALCHUS,V. Praktický průvodce pro přeshraniční spolupráci. Brusel/Gronau:EK, AEBR, 2000
- NETOLICKÝ,V. Euroregiony. Praha:VŠFS, 2007 ;
- BALEJ, M.-JEŘÁBEK,M. Pohraničí, přeshraniční spolupráce a euroregiony. Ústí n. L.: UJEP, 2002
- ZICH, F (et al.). Kdo žije v pohraničí.Ústí n. L.: Sociologický ústav AV ČR, 1996
- Výukové metody
- Rozsah povinné účasti ve výuce na seminářích nebo cvičeních v prezenčním studiu je stanoven minimálně na 80%, na řízených skupinových konzultacích na 50%. Rozsah se uvádí v každém sylabu ve standardním textu vč. níže uvedené dodatečné studijní povinnosti: Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Metody hodnocení
- vyučující metody: metody hodnocení: ústní zkouška
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2010/N_ER