N_OP Oceňování podniku

Vysoká škola finanční a správní
zima 2012
Rozsah
2/1. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Irena Jindřichovská, CSc. (cvičící)
Ing. Iveta Mackenzie (cvičící)
Garance
Ing. Jana Kotěšovcová, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Mgr. Dina Riegerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_OP/vA1PH: Pá 2. 11. 15:30–17:00 S14, I. Mackenzie
N_OP/vA2PH: Pá 2. 11. 15:30–17:00 S34, I. Jindřichovská
Předpoklady
Předmět navazuje na předměty Finanční řízení podniku, Controlling, Manažerská ekonomika a Řízení cenové politiky a rozšiřuje znalosti studentů o oblast oceňovacích metod vedoucích ke stanovení hodnoty podniku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po absolvování předmětu oceňování podniku dokáže porozumět pojmům oceňování podniku, rozlišit pojmy cena a hodnota. Bude znát členění metod oceňování a základní postupy oceňování podniku. Student pochopí význam strategické analýzy oceňovaného podniku, finančního zdraví podniku a dokáže navrnout postup pro vypracování finančního plánu oceňovaného podniku. Dokáže kvantifikovat a specifikovat riziko, vyhledat bezrizikovou výnosovou míru, WACC - průměrné náklady kapitálu, beta koeficient, model CAPM, poznat metody stanovení rizikových prémií z kapitálového trhu i analýzami rizikových faktorů. Student dokáže definovat a zkonstruovat typy výnosů odpovídající různým výnosovým metodám (volný peněžní tok, EVA, kapitalizované čisté výnosy).
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium:
  • 1) Vymezení pojmu oceňování podniku.
  • 2) Přehled kategorií a metod oceňování.
  • 3) Strategická analýza oceňovaného podniku.
  • 4) Hodnocení finančního zdraví podniku.
  • 5) Odhad budoucího tržního potenciálu podniku.
  • 6) Sestavení finančního plánu.
  • 7) Pojem a třídy rizik, metody stanovení rizikových prémií, vážené náklady kapitálu.
  • 8) Konstrukce volných peněžních toků, EVA, kapitalizovaných čistých výnosů.
  • 9) Vyčlenění tzv. neprovozních aktiv a korekce hospodářského výsledku.
  • 10) Metody založené na analýze majetku /majetkové metody/.
  • 11) Metody založené na analýze trhu /metody tržního ocenění/.
  • 12) Souhrnné ocenění podniku, závěrečný výrok a synergický efekt.
Literatura
    povinná literatura
  • KISLINGEROVÁ, Eva. Oceňování podniku. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C. H. Beck, 2001, xvi, 367 s. ISBN 80-717-9529-1.
  • MAŘÍK, Miloš. Metody oceňování podniku: proces ocenění - základní metody a postupy. 2. upr. a rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2007, 492 s. ISBN 978-80-86929-32-3.
    doporučená literatura
  • MAŘÍK, Miloš. Moderní metody hodnocení výkonnosti a oceňování podniku: ekonomická přidaná hodnota, tržní přidaná hodnota, CF ROI. Přeprac. a rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2005, 164 s. ISBN 80-861-1961-0.
Výukové metody
Typ výuky: Prezenční studium - přednášky, kde se seznamují studenti s  teoretickými postupy při oceňování podniku, na cvičeních probíhají prezentace seminární práce studentů na ocenění konkrétního podniku pomocí výnosových metod.
Metody hodnocení
Seminární práce na ocenění konkrétního podniku pomocí výnosových metod, včetně její prezentace. Výsledná známka je souhrnem aktivity studentů na přednáškách i cvičeních a výsledkem seminární práce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa0.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.