VSFS:B_SK Spotřební kultura - Informace o předmětu
B_SK Spotřební kultura
Vysoká škola finanční a správnízima 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_SK/cM1PH: každé liché úterý 8:45–9:29 E124, každé liché úterý 9:30–10:15 E124, J. Cirklová
B_SK/cM2PH: každé liché úterý 10:30–11:14 E124, každé liché úterý 11:15–12:00 E124, J. Cirklová
B_SK/pMPH: každé sudé úterý 8:45–9:29 E306, každé sudé úterý 9:30–10:15 E306, J. Cirklová
B_SK/vMMO: Pá 5. 10. 17:30–19:00 M26, Pá 19. 10. 15:45–17:15 M26, 17:30–19:00 M26, Pá 2. 11. 14:00–15:30 M26, 15:45–17:15 M26, M. Tomčík
B_SK/vMPH: So 6. 10. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, So 20. 10. 9:45–11:15 E224, 11:30–13:00 E224, So 3. 11. 9:45–11:15 E126, J. Cirklová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit se se sociálními a kulturními faktory, které ovlivňují spotřební chování člověka. Jakou roli má spotřební chování kromě toho, že zajišťuje materiální uspokojení každodenních potřeb? Jak jsou provázány sociální, ekonomické, politické a environmentální problémy se spotřební kulturou, hodnotami a identitami? V tomto kurzu budeme využívat sociologické přístupy a teorie k hlubšímu poznání současné podoby a proměny spotřební kultury.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen určit domácí a zahraniční sociální a kulturní faktory, které ovlivňují spotřební chování člověka. Dokáže vysvětlit, jakou roli má spotřební chování kromě toho, že zajišťuje materiální uspokojení každodenních potřeb. Identifikuje základní procesy, které jsou provázány sociální, ekonomické, politické a environmentální problémy se spotřební kulturou, hodnotami a identitami. Seznámí se s hlavními sociologickými přístupy a teoriemi, které se používají k hlubšímu poznání současné podoby a proměny spotřební kultury.
- Osnova
- Témata přednášek: 1. Spotřební kultura a její socioekonomický rámec. 2. Dar. Tři závazky daru. Dar jako významné téma při studiu lidských společností. Ekonomika v předkapitalistických společnostech. 3. Cukr – sladkost a moc. Spotřební komodita a její proměna v koloniální historii a globálních souvislostech. 4. Masová produkce a masová spotřeba. Proměna spotřeby v moderních a postmoderních společnostech. 5. Kulturní kreativismus – pojem a trend spotřební kultury 6. Jak vzniká současné „autentické primitivní“ umění či suvenýr? Problematice novodobého kulturního turismu, autenticity a komodifikace lokální kultury. 7. Dobrovolná skromnost, Ekologický luxus, Teorie a praxe etické spotřeby. Seznámení se s dlouholetým výzkumem H. Librové a se zahraničními pracemi na stejné téma. 8. Značky jako útočiště. Značky a identita. Sociální dimenze značky. 9. Různorodost kulturních náhledů na spotřebu. 10. Sociální problémy řešené spotřebou. Budeme se seznamovat s empirickými výzkumy komodifikačních procesů, které se váží na různou sociální dynamiku – komodifikace dětství, sportu, rokové hudby, posvátna. Vytváření prostorů spotřeby v rámci měst. 11. Teorie světových systémů a komodifikace lidské práce. Immanuel Wallerstein – seznámení se s teoriemi a výzkumem 12. Globalizace a spotřeba.
- Literatura
- povinná literatura
- BÁRTA, Vladimír a Hilda BÁRTOVÁ. Homo spotřebitel. V Praze: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1822-0.
- RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenství života. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0571-4.
- HOLUBEC, Stanislav. Sociologie světových systémů: hegemonie, centra, periferie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009. ISBN 978-80-7419-014-8.
- FAFEJTA, Martin, ZAHRÁDKA, Pavel, ed. Spotřební kultura: historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2372-8.
- KOUDELKA, Jan. Spotřební chování a marketing. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-372-3.
- BAUMAN, Zygmunt. Globalizace: důsledky pro člověka. Přeložil Jana OGROCKÁ. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0817-7.
- doporučená literatura
- MAUSS, M., 1999: Esej o daru. Praha: SLON. ISBN 80-85850-77-X.
- LINDSTROM, Martin. Nákup.ologie: pravda a lži o tom, proč nakupujeme. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2396-6.
- SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. ISBN 80-7178-328-5.
- MURPHY, Robert F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Přeložil Hana ČERVINKOVÁ. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2001. ISBN 80-85850-53-2.
- KALKA, Jochen a Florian ALLGAYER. Marketing podle cílových skupin: [jak žijeme, co kupujeme, čím se řídíme]. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1617-3.
- LINDSTROM, Martin. Vyluxované mozky: triky, které používají firmy, aby nás přiměly k nákupu. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-191-1.
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Interaktivní přednášky. Kritická četba odborných textů.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu je formou zápočtu a zkoušky. Podmínkou udělení zápočtu je splnění těchto požadavků – alespoň 75% účast na cvičeních (neúčast musí být řádně a předem omluvena) a vypracováním jedné eseje na zadaná témata, která jsou probírána (bude se jednat o práci s povinnou literaturou). Témata esejí budou oznámena na začátku semestru. Témata budou vycházet z četby povinné literatury. Po splnění podmínek zápočtu proběhne zkouška písemnou formou. Bude se jednat o práci s odborným textem, který bude studentům zaslán. Otázky budou vycházet z tematických okruhů přednášek zveřejněných začátkem příslušného semestru na Informačním systému školy. Úspěšné absolvování písemné zkoušky předpokládá získat minimálně 60 % bodů.
- Informace učitele
- Veškerá literatura je k dispozici v knihovně školy. Podstatná část také v elektronické podobě. Studenti s ISP budou pravidelně individuálně komunikovat s vyučujícím a plnit studijní povinnosti v režimu stanoveného ISP. Na začátku semestru budou kontaktovat vyučující a dohodnou předběžný plán konzultací nad vypracovanými úkoly, které budou zadávány v průběhu semestru. Dodržení plánu konzultací a nastavení vlastního individuálního plánu studia od zahájení semestru je podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu!
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2018/B_SK