B_SSM Systémy a systémové myšlení

Vysoká škola finanční a správní
zima 2018
Rozsah
2/2/0. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_SSM/cAPH: Po 12:15–12:59 E303PC, Po 13:00–13:45 E303PC, S. Mildeová
B_SSM/pAPH: Po 10:30–11:14 E228, Po 11:15–12:00 E228, S. Mildeová
B_SSM/vAPH: So 6. 10. 9:45–11:15 E303PC, 11:30–13:00 E303PC, So 3. 11. 14:00–15:30 E303PC, 15:45–17:15 E303PC, Pá 16. 11. 15:45–17:15 S16PC, S. Mildeová
Předpoklady
Předmět nemá specifické vstupní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s koncepcemi moderní teorie systémů, naučit studenty dovednostem systémového myšlení pro správné řešení problémů aplikované informatiky. Aktivní zvládnutí obsahu předmětu je realizováno prostřednictvím vypracování případové studie návrhu systémového modelu ve specializovaném software.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni: • aplikovat systémový přístup při řešení problémů aplikované informatiky, • vytvářet vlastní systémové modely ve specializovaném software InsightMaker, • zvládat dovednosti a nástroje systémového myšlení.
Osnova
  • 1.Teorie systémů, kybernetika 2.Pojem systém, formalizovaná definice systému, kategorizace systémů 3.Informační systém jako speciální případ systému 4.Pojetí systému strukturální a funkcionální, separabilita systému 5.Principy systémového myšlení, systémové archetypy 6.Systémové myšlení při řízení informatiky a v systémové integraci 7.Model, typy modelů 8.Systémový model a systémový design 9.Matematický model, diskrétní a spojité modelování 10.Návrh a implementace počítačového modelu 11.Experiment, verifikace a validace 12.Projekt tvorby modelu v software InsightMaker
Literatura
    povinná literatura
  • MILDEOVÁ, Stanislava. Systémová dynamika: tvorba modelu. Praha : Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1842-8.
  • BUREŠ, Vladimír: Systémové myšlení pro manažery. Praha: Professional Publishing. 2010. ISBN 264978-80-7431-037-9.
  • INSIGHTMAKER. TUTORIALS. 2016. https://insightmaker.com/tutorials
    doporučená literatura
  • MILDEOVÁ, Stanislava. Systémová dynamika: disciplína pro zkoumání komplexních měkkých systémů. Acta Informatica Pragensia [online], 2013, roč. 2, č. 2, s. 112–121. ISSN 1805-5516. http://aip.vse.cz/index.php/aip/article/view/54/35.
  • BURGE, Stuart. An Overview of the Soft Systems Methodology. 2015 http://www.burgehugheswalsh.co.uk/Uploaded/1/Documents/Soft-Systems-Methodology.pdf
  • SENGE, Petr, M. Pátá disciplína : teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-162-1.
  • BELLINGER, Gene. Systems Archetype. 2012. https://www.youtube.com/watch?v=ZgCpbYLPd28
Výukové metody
Kurz kombinuje tradiční metody akademického vzdělávání a inovační metody kreativního a zkušenostního učení se: 1. Klasické výukové metody přednáška, instruktáž 2. Aktivizující metody diskuse, metody heuristické, metody situační a inscenační, didaktické hry 3. Komplexní metody skupinová a kooperativní výuka, individualizovaná výuka, kritické a systémové myšlení, Brainstorming, projektová výuka v týmech, výuka podporovaná počítačem, simulační modelování a experimentování
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek v prezenční formě studia. Formou řízených konzultací v kombinované formě studia. Minimální povinná účast v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou udělení zápočtu je správné řešení případové studie. Zkouška je hodnocena počtem bodů - tj. součtem bodů za semestrální práci a její prezentaci a za písemný test. V písemném testu student uspěje při dosažení minimálně 60 bodů ze 100 možných. Bodové hodnocení: 90-100 bodů A 80-89 bodů B 70-79 bodů C 60-69 bodů D 50-59 bodů E 0-49 bodů F
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020.