VSFS:B_VyMe Vývoj médií - Informace o předmětu
B_VyMe Vývoj médií
Vysoká škola finanční a správnízima 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Giuseppe Maiello, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Giuseppe Maiello, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_VyMe/pMMO: každé sudé úterý 12:15–12:59 M17, každé sudé úterý 13:00–13:45 M17, každé sudé úterý 14:00–14:44 M17, každé sudé úterý 14:45–15:30 M17, kromě Út 26. 11., kromě Út 10. 12. ; a Čt 5. 12. 12:15–15:30 M16, Út 10. 12. 12:15–15:30 M17, G. Maiello
B_VyMe/pMPH: Po 14:00–14:44 E004, Po 14:45–15:30 E004, kromě Po 25. 11. ; a Po 18. 11. 12:15–13:45 E004, G. Maiello
B_VyMe/vMPH: Pá 25. 10. 14:00–15:30 E223, 15:45–17:15 E223, So 9. 11. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, So 23. 11. 14:00–15:30 E223, 15:45–17:15 E223, G. Maiello - Předpoklady
- Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cílem výuky předmětu je seznámit posluchače s historickým vývojem médií a jejich odrazem ve vývoji společnosti v jednotlivých základních vývojových etapách od počátků lidské komunikace. Kurz si dále klade za cíl představit sociální důsledky působení médií a základní korelace se sférami společenskou, politickou, ekonomickou, technologickou a kulturní. Pozornost bude věnována také vývoji inzerce a reklamě v médiích od počátku komerční komunikace na trzích, inzerce v tisku a ostatních médiích až k jejich současnému využívání v marketingové komunikaci. Po absolvování kurzu by student měl porozumět vývoji médií a jeho společenským souvislostem, na základě nabytých poznatků odvodit sociální funkce médií a používat informace o současném mediálním prostředí k racionálnímu rozhodování v současném období po masivním nástupu on-line médií a jejich vlivu na média tradiční.
- Výstupy z učení
- Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je obsahově obdobný a je rozložen do 8 tematických bloků ve studijních materiálech DSO předmětu. Obsah a struktura přednášek prezenčního studia: 1. Historické předpoklady vývoje sociální komunikace - vznik a vývoj jazyka, písma a forem jeho zachycení; 2. Urbanizace Evropy vznik a vývoj trhů ve čtyřech generacích, světové výstavy EXPO; 3. Gutenbergova galaxie; 4. Epocha periodického tisku, vznik žurnalistiky; 5. Masový tisk, inzerce – nový fenomén komunikace; 6. Tisk a ostatní media v Československu ve 20. století, vývoj a uplatnění cenzury; 7. 19. století – věk vynálezů a éra obrazové evidence; 8. Vznik médií s vysílaným signálem – globalizace; 9. Médium je poselství -technologický vývoj a jeho vliv na zásadní změny informačních toků, TV ve službách reklamy, média jako podnikání; 10. Sociální funkce médií; 11. Internet jako principiálně nové médium a vliv on-line médií na mediální prostředí a marketingovou komunikaci; 12. Základní směry vývoje mediálního trhu v ČR po roce 1989 vývoj mediálních systémů – interaktivita a multimedialita, diskuse nad odbornými studiemi.
- Literatura
- povinná literatura
- McLuhan, M.: Jak rozumět médiím: Extenze člověka, 2. vydání, Mladá fronta 2011, ISBN 978-80-204-2049-9
- Bednařík P., Jirák J., Köpplová B.: Dějiny českých médií, Grada Publishing 2011, ISBN 978-80-247-3028-8
- Reifová I. a kolektiv: Slovník mediální komunikace, Portál 2004, ISBN 80-7178-926-7
- doporučená literatura
- OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263
- Pavlů, D.: Veletrhy a výstavy, Kultura, komunikace, multimedialita, marketing, Professional Publishing 2009, ISBN: 978-80-86946-38-2
- Defleur, Melvin L.- Ballová-Rokeachová, Sandra: Teorie masové komunikace. Karolinum, Praha 1996. ISBN 80-7184-099-8
- Končelík, J., Večeřa, P., Orság, P.: Dějiny českých médií 20. století, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-698-8
- Thompson, J. B.: Média a modernita – sociální teorie médií. Praha Karolinum, 2004, ISBN 80-246-0652-6
- GEISS, I.: Dějiny světa v souvislostech, Praha Ivo Železný 2005, ISBN 80-237-3940-9,
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v prezenční formě studia, u kombinovaného studia seminární práce.
- Metody hodnocení
- Jsou shodné pro oba typy studia: 1. Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu 8 - 12 normostran v elektronické podobě jako dokument Word. Témata budou zadána na 1. konzultaci. 2. Vyplnění písemného testu, který bude obsahovat 24 uzavřených otázek. Pro úspěšné absolvování je minimum 16 správných odpovědí.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Garant předmětu: PhDr. Marek Matějka (www.matejkam.com) Vyučující: PhDr. Marek Matějka
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2019/B_VyMe