N_PAM Právní aspekty v marketingu

Vysoká škola finanční a správní
zima 2022
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
JUDr. Mgr. Tomislav Potocký, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Aneta Sobotková (cvičící)
Garance
Mgr. Aneta Sobotková
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_PAM/cMPH: každé liché pondělí 17:30–18:14 S24, každé liché pondělí 18:15–19:00 S24, A. Sobotková
N_PAM/pMPH: Po 15:45–16:29 S24, Po 16:30–17:15 S24, A. Sobotková
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné předpoklady
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen objasnit vztah mezi právem a marketingem, zejména bude znát zdroje právní úpravy, které se týkají ochrany osobních údajů, autorského práva, regulace reklamy, ochrany spotřebitele. Student se také seznámí s dozorovými orgány a sankcemi, které sledují, hlídají a také sankcionují pochybení v oblasti propagace zboží a služeb. Student se seznámí s praktickými příklady i judikaturou českých a evropských soudů.
Výstupy z učení
Výstupem z předmětu jsou osvojené znalosti studenta prokázané u písemného testu a u ústní zkoušky.
Osnova
  • 1. Právní aspekty direct marketingu 2. Veřejnoprávní regulace reklamy 3. Reklamní kampaně a jejich právní posouzení 4. Rámcové a dílčí smlouvy na zajištění reklamních kampaní 5. Regulace online reklamy 6. Samoregulace v oblasti reklamy - ČR 7. Nekalé obchodní praktiky - influencer marketing 8. Autorská práva v prostředí internetu a porušování těchto práv 9. Nástroje online marketingu a jejich právní aspekty 10. Protiprávní jednání v online marketingu 11. Distanční smlouvy, VOP 12. Spotřebitelské právo uplatnění práv z vadného plnění
Literatura
    povinná literatura
  • WINTER, Filip: Právo a reklama v praxi. Praha: Linde, 2007. ISBN 978-80-7201-654-9.
    doporučená literatura
  • RADBRUCH, Gustav: Rechtsphilosophie. Heidelberg: C. F. Müller Verlag, 2003. ISBN 3-8252-2043-5.
  • HART, H. L. A. Pojem práva. Praha: Prostor, 2010. ISBN: 978-80-7260-239-1.
  • DEVÁTÝ, S. -- TOMAN, P. Ochrana dobré pověsti a názvu právnických osob Praha Linde 1999 80-7201-169-3
  • MATES, Pavel, JANEČKOVÁ, Eva, BARTLÍK, Václav. Ochrana osobních údajů. Praha: Leges, 2012. ISBN 978-80-87576-12-0
  • LEŠKA, Rudolf a Eva ONDŘEJOVÁ. ZÁKLADY MARKETINGOVÉHO PRÁVA A PRÁVA DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ - FUNDAMENTALS OF MARKETING LAW AND INTELLECTUAL PROPERTY LAW. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2018, 138 s. EDUCOpress. ISBN 978-80-7408-173-6. URL info
  • MATES, Pavel. Reklama a ochrana soukromí. Daňová a hospodářská kartotéka. 2003, roč. 2003, 14.-15., s. 140-144. ISSN 1210-6739. info
    neurčeno
  • MAREK, Karel. recenze na knihu Leška,R., Ondřejová,E.: Základy marketingového práva a práva duševního vlastnictví, Vysoká škola finanční a správní, Praha 2018, 136 s. Bulletin advokacie. Praha: ČAK Praha, 2019, roč. 2019, č.7-8/2019, s. 81-82. ISSN 1210-6348. info
Výukové metody
Výklad s praktickými příklady a možností dotazů v průběhu výuky, důraz na interaktivitu a zaměření předmětu do praxe. Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.“
Metody hodnocení
Předmět je zakončen testem a ústní zkouškou.
Informace učitele
Vybrané právní předpisy: Usnesení Předsednictva ČSR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod. Zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách v informační společnosti, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník. Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Rozšířený seznam doporučené literatury, týkající se legislativy resp. profesních etických kodexů k evtl. hlubšímu studiu jednotlivých přednášených partií bude dán studentům k disposici v průběhu přednášky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023, zima 2024.