B_AMPr_B Autorské a mediální právo B

Vysoká škola finanční a správní
zima 2023
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
JUDr. Mgr. Rudolf Leška, Ph.D., LL.M.
Katedra práva (FPSS, KP) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Tereza Švestáková
Předpoklady
Podmínkou pro zakončení tohoto předmětu je ukončení předmětu B_ZPr.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Student se bude orientovat v institutech autorského práva (vč. práv souvisejících a práva sui generis), znát základní teoretická východiska (včetně souvislostí s ostatními právy duševního vlastnictví a právem proti nekalé soutěži), pojmy obsahu, předmětu a subjektu autorského práva, jakož i závazkové právo autorské (smluvní a mimosmluvní nakládání s dílem, následky zásahu do práva autorského). Z mediálního práva bude poukázáno na nejdůležitější otázky regulace rozhlasu a televize, tiskového práva a problematiky nových médií. Projednány budou otázky svobody projevu (svobody tisku), ochrany osobnosti a regulace reklamy. Student musí být schopen rozeznat a posoudit jednoduché právní otázky a interpretovat jednoduchý právní text.
Výstupy z učení
Výstupem z předmětu jsou osvojené znalosti studenta prokázané u zkoušky.
Osnova
  • 1. Pojem autorského práva a práv souvisejících, práv duševního vlastnictví a práva proti nekalé soutěži a vzájemné souvislosti
  • 2. Autorské dílo a jiné předměty ochrany. Subjekt autorského práva
  • 3. Obsah autorského práva. Autorská práva osobnostní a majetková
  • 4. Nakládání s předmětem ochrany smluvní (licence, zaměstnanecká díla) a mimosmluvní (výjimky a omezení z autorského práva)
  • 5. Ochrana a vymáhání práva autorského
  • 6. Kolektivní právo autorské (kolektivní správa)
  • 7. Ochrana osobnosti v mediálním prostoru
  • 8. Regulace rozhlasového a televizního vysílání
  • 9. Tiskové právo a vydávání neperiodických publikací
  • 10. Nová média, audiovizuální mediální služby na vyžádání
  • 11. Regulace reklamy (reklamní právo)
  • 12. Obchodní sdělení a ochrana osobních údajů
Literatura
    povinná literatura
  • LEŠKA, Rudolf a Eva ONDŘEJOVÁ. ZÁKLADY MARKETINGOVÉHO PRÁVA A PRÁVA DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ - FUNDAMENTALS OF MARKETING LAW AND INTELLECTUAL PROPERTY LAW. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2018, 138 s. EDUCOpress. ISBN 978-80-7408-173-6. URL info
    doporučená literatura
  • SRSTKA, Jiří a kol. Autorské právo a práva související. Praha: Leges, 2017. Student (Leges). ISBN 978-80-7502-240-0.
  • Kroupa, Šimáčková, Molek et al, Mediální právo, Brno: MUNI, 2009. ISBN 978-80-210-4884-3.
  • MORAVEC, Ondřej. Mediální právo v informační společnosti. Praha: Leges, 2013. Student (Leges). ISBN 978-80-87576-52-6.
  • Diblík, J., Veit, F. Mediální právo a práva k nehmotným statkům v České republice = Media law and intellectual property law in the Czech Republic. Praha: Linde, 2012. ISBN 978-80-7201-863-5
Výukové metody
Výuka formou přednášek. Účast na přednáškách je dobrovolná, ale u zkoušky je kladen důraz na látku přednesenou na přednáškách.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem.
Informace učitele
Ze skript Leška/Ondřejová lze přeskočit kapitoly vztahující se výlučně k průmyslovým právům. Od studenta se však očekává znalost rozdílů mezi právem autorským a právy průmyslovými.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2023/B_AMPr_B