B_BeA Behaviorální analýza

Vysoká škola finanční a správní
zima 2024
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. PhDr. Karel Lehmert, Ph.D., MBA, LL.M. (cvičící)
Garance
RNDr. PhDr. Karel Lehmert, Ph.D., MBA, LL.M.
Katedra kriminalistiky a forenzních disciplín (FPSS, KKFD) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Kateřina Franců
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_BeA/pKPH: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 S32, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 S32, každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 S32, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 S32, kromě Čt 5. 12. ; a Út 3. 12. 8:45–10:15 S32, 10:30–12:00 S32, K. Lehmert
B_BeA/vKPH: So 9. 11. 9:45–11:15 E004, 11:30–13:00 E004, Pá 20. 12. 14:00–15:30 E306, 15:45–17:15 E306, Pá 10. 1. 14:00–15:30 E306, 15:45–17:15 E306, K. Lehmert
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zkoumat enviromentální a behaviorální faktory chování lidí a jejich využití ve forenzních vědách. Behaviorální profilování zkoumá vzorce chování osob, aby bylo možné predikovat potenciálního pachatele či určit možná bezpečnostní rizika.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat základní behaviorální parametry - určit a popsat potenciální rizikové faktory - predikovat chování a jednání cílového subjektu v různých situacích - navrhnout konkrétní plán postupu pro další činnost dle zadaných parametrů - poskytnout kvalifikovaně výstup prediktivního behaviorálního profilu
Osnova
1. Psychologické profilování 2. Krize, strach, stres – chování v extrémních situacích 3. Principy taktického profilování 4. Mentální nastavení 5. Využití emoční inteligence 5. Vnímání vlivů a vlivy na vnímání 6. Teorie suspektního chování 7. Praktické terénní cvičení 8. Viktimologie 9. Investigativní psychologie 10. Emoční komunikace jako zdroj informací 11. Mentální programování 12. Nácvik praktických dovedností a jejich analýza
Literatura
  • Hofmanová, J.: Behaviorální analýza. Vyd. 1., J. Hofman, 2010. 324 s.
  • Křivohlavý, J.: Jak si lépe porozumíme. Vyd. 1., Svoboda, 1988. 240 s.
  • Fischer, S.; Škoda, J.; Svoboda, Z.; Zilcher, L.: Speciální pedagogika. Vyd. 1., Triton, 2014. 299 s.
  • Šulc, J.; Morávek, M.; Dvořák, J.: Člověk na pokraji svých sil. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Avicenum, 1984. 171 s.
Výukové metody
Teoretická příprava, přednášky, seminární cvičení, zpracování seminární práce, praktická cvičení
Metody hodnocení
Průběžné zpracování kontrolních prací bude předpokladem k úspěšné realizaci závěrečné případové studie.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2025.