N_AP Audiovizuální propedeutika

Vysoká škola finanční a správní
zima 2025
Rozsah
1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Kristýna Barbora Brunclíková
Sekce společenských věd (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Předpoklady
schopnost vytvořit a kriticky nahlížet audiovizualní tvorbu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit se se základními oblastmi a tématy audiovizuálnosti. Poskytne přehled teoretických a metodologických konceptů a přístupů k obrazům (uměleckým dílům, fotografiím nebo mediálním textům) a jejich vnímání a interpretaci. Předmět studentky a studenty provede úvodem do televizního zpravodajství, základními pojmy, pravidly střihové skladby, dozvědí se podrobnosti o výrobě televizního příspěvku. Na praktických případech si ukáží, jak se z prvotní informace rodí reportáž, jak funguje v televizi práce se zdroji, jak probíhá natáčení. Seznámí se s chodem redakcí v televizi, hierarchií zpravodajství.
Výstupy z učení
Kurz se zaměří na výrobu audiovizuálního příspěvku, bude zkoumat kontextuální souvislosti s novými médii. Teoretický základ kurzu bude doplněn vizuální a kritickou analýzou, včetně praktických příkladů a cvičení ve studiu.
Osnova
1. Zdroje nápadů a metody audiovizuálního studia. 2. Základní charakteristiky vizuálně-antropologického diskurzu (teorie a témata). 3. Obraz, vize, paměť, archiv. 4. Divák, vnímání, interakce. 5. Diskurz, epistémé, znalosti. 6. Znak, simulakrum, reprezentace, performativita. 7. Film jako nástroj vizuálního výzkumu, výuky a prezentace dat. 8. Audiovizuální technologie. 10. Analýza obrazu I. 11. Analýza obrazu II. 12. Současná vizualita a vizuální gramotnost. • Televizní zpravodajství a jeho specifika, odlišnost od rozhlasové a novinové tvorby (jiná práce se zdroji, problematika stopáže, redakční systémy) • Hierarchie výroby v českých televizích (vedoucí vydání, editor, redaktor, šéfredaktor apod.) • Veřejnoprávní vs. soukromé televize • Publicistika vs. zpravodajství • Televizní formáty (čtená, čtená se synchronem, reportáž apod.) a hantýrka (kantna, xdéčko, asyn, konzervy, osa, kostra, stup apod.) • Specifika vystupování na obrazovce (oblečení, jazyk, výrazové prostředky) • Témata (aktuální zprávy a vlastní témata – jak vzniká celá relace) • Redaktor – práce v terénu, psaní a střih, editor a dramaturg – den v redakci, specifika živého vysílání, živé přenosy, sportovní zpravodajství • Etika a právo v televizním zpravodajství – ochrana zdroje, skrytá kamera • Základy střihové skladby, pravidla střihu • MoJo (mobilní žurnalistika a její úloha)
Výukové metody
Přednášky, semináře, diskuse ve třídě, skupinové projekty, aktivní účast ve školním studiu - natáčení, exkurze
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni na základě provedení projektu a jeho ústní obhajoby
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2025/N_AP