VSFS:B_Neu Neuromarketing - Informace o předmětu
B_Neu Neuromarketing
Vysoká škola finanční a správníléto 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá poměrně novým oborem zvaným neuromarketing, který se v zahraničí začal rozvíjet na počátku nového tisíciletí. Cílem předmětu je seznámit studenty nejen s historií a vznikem neuromarketingu, ale především s jeho podstatou, principy a metodami. V návaznosti na to, budou studenti seznámeni s medicínskými diagnostickými metodami, jako je například EEG mozku, srdeční aktivita anebo svalové napětí, které jsou v neuromarketingu zpravidla používány. Dále budou zmíněny související pojmy z oblasti somatologie, psychologie, neuropsychologie, sociologie, marketingu a dalších oborů, ze kterých neuromarketing jako multi-vědní disciplína vychází. Předmět se bude také věnovat nejvhodnějším metodám z oblasti kvantitativního i kvalitativního výzkumu, které je možné aplikovat v případě vyhodnocení a interpretace výsledků neuromarketingového měření. Vzhledem k použití možných matematicko-statistických metod bude představeno základní softwarové vybavení vhodné k vyhodnocení. Zároveň budou studenti seznámeni se základními možnostmi aplikace psychologie a psychologických metod v oblasti neuromarketingu. Neuromarketing, jeho přínosy a úskalí, budou také představeny z pohledu spotřebitelů a z pohledu firem, včetně vývoje vnímání neuromarketingu uvedenými skupinami. Cílem je předmětu bude věnovat se otázkám etiky a etickému kodexu neuromarketingu ve vztahu k povaze oboru jako takového. Po úspěšném absolvování předmětu bude student: - Schopen vysvětlit základní principy a podstatu neuromarketingu, včetně jeho výhod a nevýhod pro firmy a spotřebitele - Rozumět základům vybraných diagnostických metod vhodných pro neuromarketingový výzkum - Posoudit vhodnost vybraných metod zpracování a vyhodnocení dat v neuromarketingu - Obeznámen s možností aplikace psychologie v neuromarketingu - Znát základní etická pravidla pro neuromarketingový výzkum
- Výstupy z učení
- Studenti uplatní naučené znalosti a dovednosti v praxi.
- Osnova
- 1. Úvod do neuromarketingu – principy, podstata, neurobiologické základy oboru
- 2. Modely sociální motivace – typologie osobnosti, limbická typologie osobnosti
- 3. Emoce v neuromarketingu - limbické mapy, emoce v mozku, biologický základ emocí, limbický systém v mozku
- 4. Psychologické procesy spotřebitele ve vztahu k marketingu – paměť, pozornost, vnímání, učení
- 5. Biomedicínská technika v neuromarketingu a základy somatologie – EEG, EMG, GSR, HRV
- 6. Způsob získávání dat – technika používána v neuromarketingové výzkumu, doplňkové metody, metody sběru dat, psychologická charakteristika
- 7. Statistika v neuromarketingu - použití statistických metod v neuromarketingu
- 8. Eye-Tracking - praktický nácvik práce s oční kamerou
- 9. Uplatnění neuromarketingu ve firemním marketingu – možnosti aplikace neuromarketingu v oblasti reklamy, marketingu, online marketingu
- 10. Neuromarketing v oblasti produktů – emoce a produkt, homo economicus
- 11. Etika v neuromarketingu – základní etické normy, etický kodex v neuromarketingu
- 12. Nové trendy v neuromarketingu
- Literatura
- povinná literatura
- VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 5., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2023. Expert. ISBN 978-80-271-3654-4.
- NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2021. ISBN 978-80-7553-886-4.
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. 4. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0532-6.
- DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie: pro předmět Základy anatomie a fyziologie člověka. 3. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2111-3.
- BRIESEMEISTER, Benny a Werner Klaus SELMER, ed. Neuromarketing in business: identifying implicit purchase drivers and leveraging them for sales. Wiesbaden: Springer, [2022]. Management for professionals. ISBN 978-3-658-35184-7.
- KOZEL, Roman, Lenka MYNÁŘOVÁ a Hana SVOBODOVÁ. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3527-6.
- doporučená literatura
- LINDSTROM, Martin. Nákup.ologie: pravda a lži o tom, proč nakupujeme. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2396-6.
- HOLMQVIST, Kenneth B. I. a Richard ANDERSSON. Eye tracking. 2nd edition. Lund, Sweden: Lund Eye-Tracking Research Institute, 2017. ISBN 978-1-9794-8489-3.
- CONKLIN, Kathryn, Ana PELLICER-SÁNCHEZ a Gareth CARROL. Eye-tracking: a guide for applied linguistics research. Cambridge: Cambrisge University Press, 2018. ISBN 978-1-108-40120-3.
- DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá značku: nahlédněte s pomocí neurovědy do hlav spotřebitelů. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3529-7.
- ZURAWICKI, Leon. Neuromarketing: exploring the brain of the consumer. Berlin: Springer, 2010. ISBN 978-3-540-77828-8.
- STEIDL, Peter E. Neurobranding: strategies for shaping consumer behavior. 3rd edition. [Great Britain]: Amazon, [2018]. ISBN 978-1-7171-4619-9.
- GARAY, Rob. Marketing minds: a look at psychology in marketing. [Great Britain]: Amazon, [2021]. ISBN 979-85-1458-288-4.
- HÄUSEL, Hans-Georg. Neuromarketing: Erkenntnisse der Hirnforschung für Markenführung, Werbung und Verkauf. 2. Aufl. München: Haufe Gruppe, 2013. ISBN 978-3-648-02941-1.
- Výukové metody
- Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury.
- Metody hodnocení
- Zápočet - předmět je ukončen prezentací zpracovanou na návrh vlastního neuromarketingového šetření. Minimální docházka je 80%.
- Informace učitele
- Předpoklad - studenti znají základy marketingu, nástrojů marketingové komunikace a znají základní metody marketingového výzkumu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2025/B_Neu