2022
The Use of Chatbots in the Czech Republic with Concentration on the Czech Public Administration
JURÁSEK, Miroslav a Petr WAWROSZZákladní údaje
Originální název
The Use of Chatbots in the Czech Republic with Concentration on the Czech Public Administration
Název česky
Využití chatbotů v České republice se zaměřením na českou veřejnou správu
Autoři
JURÁSEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr WAWROSZ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
International Journal of Public Administration, Management and Economic Development, Uherské Hradiště, Faculty of Administration and Economic Studies in Uherské Hradiště Jagiellonian College in Toruń, 2022, 2533-4077
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/04274644:_____/22:#0000915
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
umělá inteligence; chatbot; veřejná správa; veřejný sektor; SWOT analýza
Klíčová slova anglicky
artificial intelligence; chatbot; public administration; public sector; SWOT analysis
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2023 12:46, Mgr. Jitka Štruncová
V originále
Chatbot represents a useful and widespread tool with great potential for public administration. We concentrate on their use in the Czech Republic. In accordance with the basic strategic Czech government material for the development and modernization of public administration "Clientoriented public administration 2030", all types of chatbots have a great benefit and revolutionary impact for public administration users. The text describes the basic characteristics of chatbots, examines in the form of a SWOT analysis the strengths and limits of this technology in the application to public administration, presents the practical use of chatbots in the public sector and translates the results of qualitative in-depth interviews with representatives of public administration authorities and institutions that use chatbots for their needs. Our analysis confirmed that chatbots (and their further modifications and development variants such as voicebots or digital assistants) will become a fixed part of the modern AI apparatus that the Czech public administration will use for public relations. Our study also shows how central state administration bodies should proceed when introducing chatbots into the practice of their offices.