J 2023

What Makes People Abroad Satisfied? The Role of Cultural Intelligence, Cultural Identity, and Culture Shock

JURÁSEK, Miroslav a Petr WAWROSZ

Základní údaje

Originální název

What Makes People Abroad Satisfied? The Role of Cultural Intelligence, Cultural Identity, and Culture Shock

Název česky

Co dělá lidi v zahraničí spokojenými? Role kulturní inteligence, kulturní identity a kulturního šoku

Autoři

JURÁSEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr WAWROSZ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Social Sciences, Basel, MDPI, 2023, 2076-0760

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.700

Kód RIV

RIV/04274644:_____/23:#0000976

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

UT WoS

000968610100001

EID Scopus

2-s2.0-85151000039

Klíčová slova česky

kulturní identita; kulturní inteligence; kulturní šok; PLS-SEM; životní spokojenost

Klíčová slova anglicky

cultural identity; cultural intelligence; culture shock; PLS-SEM; satisfaction with life

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2024 08:30, Bc. Jan Peterec

Anotace

V originále

If an individual who lives abroad feels satisfied, they are able to develop their ability to function in the new culture. The satisfaction with life abroad depends on cultural intelligence (CQ): people with higher CQ easily adapt to a new culture. Our article seeks to understand the relationship between CQ and satisfaction with life abroad using two new variables—culture shock and cultural identity. The direct and indirect relationships between all variables have been investigated using a sample of 194 predominantly international students studying at Czech universities and the PLS SEM statistical technique. The results have shown that CQ is a positive predictor of dependent variable satisfaction with life abroad. When two mediators—cultural identity and culture shock— were added, we found out that the CQ is a positive predictor of the former and a negative predictor of the latter. The analysis of multiple mediations has further confirmed the indirect influence of culture shock (but not cultural identity) on the direct relationship between cultural intelligence and satisfaction with life.

Česky

Pokud se jedinec, který žije v zahraničí, cítí spokojeně, je schopen rozvíjet svou schopnost fungovat v nové kultuře. Spokojenost s životem v zahraničí závisí na kulturní inteligenci (CQ): lidé s vyšší CQ se snadno přizpůsobí nové kultuře. Náš článek se snaží porozumět vztahu mezi CQ a spokojeností se životem v zahraničí pomocí dvou nových proměnných - kulturního šoku a kulturní identity. Přímé a nepřímé vztahy mezi všemi proměnnými byly zkoumány na vzorku 194 převážně zahraničních studentů studujících na českých vysokých školách a pomocí statistické techniky PLS SEM. Výsledky ukázaly, že CQ je pozitivním prediktorem závislé proměnné spokojenost s životem v zahraničí. Po přidání dvou mediátorů - kulturní identity a kulturního šoku - jsme zjistili, že CQ je pozitivním prediktorem první z nich a negativním prediktorem druhé. Analýza vícenásobných mediátorů dále potvrdila nepřímý vliv kulturního šoku (nikoli však kulturní identity) na přímý vztah mezi kulturní inteligencí a spokojeností se životem.

Přiložené soubory