HES, Aleš. Impacts of globalization on the behaviour of young consumers. Online. In Tomas Kliestik. GLOBALIZATION AND ITS SOCIO-ECONOMIC CONSEQUENCES. 1st ed. Žilina (SR): UNIVERSITY OF ZILINA, The Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics., 2022, p. 409-416. ISBN 978-80-8154-332-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Impacts of globalization on the behaviour of young consumers
Name in Czech Dopady globalizace na chování mladých spotřebitelů
Authors HES, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Žilina (SR), GLOBALIZATION AND ITS SOCIO-ECONOMIC CONSEQUENCES, p. 409-416, 8 pp. 2022.
Publisher UNIVERSITY OF ZILINA, The Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics.
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/04274644:_____/22:#0000949
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-8154-332-6
Keywords (in Czech) globalizace; korporátní podniky; spotřebitelské chování; krize; začlenění; generace Z
Keywords in English globalization; corporate enterprises; consumer behaviour; crisis; incorporation; generation Z
Tags AR 2022-2023, odmeny_2023, RIV_2023, xD2
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 9/3/2023 07:38.
Abstract
Globalization has developed the interconnection of national economies and has become an effective platform in the development of international trade. At the current time, when the world is recovering from the effects of the COVID 19 pandemic and the current political-military crisis between Russia and Ukraine, it can be expected that changes in consumer behavior will occur in Europe. The increase in consumer goods inflation and high energy prices will be a clear cause of this. The article tries to find realistic ways to minimize the negative effects of the current global crisis of international trade on the needs and interests of young consumers based on a complex analytical consideration. The main methods used are a structured analysis of real facts regarding the impact of globalization on national economic interests and the behavior of consumers from generation Z, as well as a cognitive description of the facts, as well as synthesis methods, logical and deductive procedures in order to verify the proposed paths leading to the minimization of the impact of globalization on consumer behavior. The article will present the consequences of the current global crises on the national economy of the Czech Republic and their influence on the change in the behavior of young consumers of generation Z and will provide general recommendations for mitigating the negative effects of the current global trade crisis on the surveyed consumers.
Abstract (in Czech)
Globalizace rozvinula propojení národních ekonomik a stala se účinnou platformou v rozvoji mezinárodního obchodu. V současné době, kdy se svět vzpamatovává z dopadů pandemie COVID ´19 a s aktuální politicko-vojenské krize mezi Ruskem a Ukrajinou, lze očekávat, že v Evropě nastanou změny v chování spotřebitelů. Zvýšení inflace u spotřebního zboží a vysoké ceny energií tomu budou jasnou příčinnou. Článek se pokouší na základě komplexní analytické úvahy nalézt reálné cesty s cílem minimalizovat negativní dopady současné globální krize mezinárodního obchodu na potřeby a zájmy mladých spotřebitelů. Hlavními použitými metodami jsou strukturovaná analýza reálných skutečností, týkajících se dopadů globalizace na národní ekonomické zájmy a na chování spotřebitelů z generace Z, dále kognitivní popis faktů, jakož i metody syntézy, logické a deduktivní postupy za účelem prověření navržených cest vedoucí k minimalizaci dopadů globalizace na chování spotřebitelů. Článek představí důsledky současných globálních krizí na národní ekonomiku České republiky a jejich vliv na změnu v chování mladých spotřebitelů generace Z a poskytne obecné doporučení na zmírnění negativních dopadů současné krize globálního obchodu na zkoumané spotřebitele.
PrintDisplayed: 2/5/2024 11:20