2022
			
	    
	
	
    Právní úprava mezikrajské spolupráce
ČECHÁK, Petr a Pavel MATESZákladní údaje
Originální název
Právní úprava mezikrajské spolupráce
	Název česky
Právní úprava mezikrajské spolupráce
	Název anglicky
Legal Regulation of Interregional Cooperation
		Autoři
ČECHÁK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavel MATES (203 Česká republika, domácí)
			Vydání
 Praha, 5 s. 2022
			Další údaje
Jazyk
čeština
		Typ výsledku
Účelové publikace
		Obor
50501 Law
		Stát vydavatele
Česká republika
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Kód RIV
RIV/04274644:_____/22:#0000964
		Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
			Klíčová slova česky
mezikrajská spolupráce, samostatná působnost, funkční region, veřejné služby
		Klíčová slova anglicky
interregional cooperation; separate powers of community; functional region; public services
		Štítky
Návaznosti
TL03000527, projekt VaV. 
			
				
				Změněno: 18. 4. 2023 14:29, Bc. Jan Peterec
				
		V originále
Mezikrajskou spolupráci sice platná právní úprava umožňuje, reálně ale kraje této možnosti využívají jen ve velmi omezeném rozsahu. Pokud se jedná o činnosti, které kraje vykonávají ve své samostatné působnosti, stát nemá možnost je ke vzájemné spolupráci nutit. Je možné pouze vytvářet motivační mechanismy, díky jejichž působení by vzájemná spolupráce samotnými kraji byla považována za výhodnou. Aktivní úloha by v tomto měla připadnout zejména státu. Mezikrajská spolupráce se jeví jako významná pro efektivní poskytování veřejných služeb zejména v oblastech v okolí krajských hranic. Zde by měly vznikat funkční regiony a krajská hranice by neměla působit jako bariéra k možnosti čerpání veřejných služeb pro občany různých krajů.
				Anglicky
Interregional cooperation is permitted by legal regulation, but in reality the regions use this option only to a very limited extent. In case of activities that the regions carry out in separate powers of regions, the state does not have the possibility to force them to cooperate with each other. The only option is to create motivational mechanisms, thanks to which the regions themselves would consider mutual cooperation to be advantageous. The state should play an active role in this. Interregional cooperation appears to be important for the effective provision of public services, especially in areas around regional borders. Functional regions should be created here, and regional borders should not represent a barrier to the possibility of use of public services for citizens of different regions.