KLOPPENBURG, Wolfgang and Petr WAWROSZ. The Analysis of the Performance of the Largest German Regional Rail Passenger Transport Companies. Review of Economics and Finance. Solihull: REFpress, 2022, vol. 20, No 1, p. 1376-1384. ISSN 1923-7529. Available from: https://dx.doi.org/10.55365/1923.x2022.20.150.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Analysis of the Performance of the Largest German Regional Rail Passenger Transport Companies
Name in Czech Analýza výkonů největších německých regionálních společností osobní železniční dopravy
Authors KLOPPENBURG, Wolfgang (276 Germany, guarantor, belonging to the institution) and Petr WAWROSZ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Review of Economics and Finance, Solihull, REFpress, 2022, 1923-7529.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50206 Finance
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na www stránky časopisu Odkaz na článek
RIV identification code RIV/04274644:_____/22:#0000999
Organization unit University of Finance and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.55365/1923.x2022.20.150
Keywords (in Czech) Německá železniční reforma, německé společnosti SPNV, železniční konkurence, konkurenční ceny, finanční výkonnost, osobní náklady
Keywords in English German railway reform; German SPNV companies; railway competition; competitive prices; financial performance; personal cost
Tags AR 2022-2023, odmeny_2023, POZNÁMKA, RIV_2024, xJ3, xJ3_překvalifikování, xJ5
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 13/2/2024 09:42.
Abstract
German railway reform implemented in 1994 meant abolishing monopoly of Deutsche Bahn and introducing of competition. Other companies were allowed to enter local passenger rail transport (SPNV). Their share gradually increased and achieved about 40 % in 2020. The reform doubled the number of passengers between 1994 and 2019. However, many new participants, especially with foreign owners suffer big losses from their operations, some of them even went bankrupt or can operate only due to massive support from their owners. Another problem is that railway companies face shortage of qualified personal staff. The article describes the essence of the reform and analyzes the performance of the main railway companies operating in SPNV, investigates whether they achieved their market share gains in this period due to strong competition via price and if personnel costs had a significant impact on their results.
Abstract (in Czech)
Německá železniční reforma provedená v roce 1994 znamenala zrušení monopolu Deutsche Bahn a zavedení konkurence. Do místní osobní železniční dopravy (SPNV) mohly vstoupit další společnosti. Jejich podíl se postupně zvyšoval a v roce 2020 dosáhl přibližně 40 %. V letech 1994 až 2019 se díky reformě zdvojnásobil počet cestujících. Mnozí noví účastníci, zejména se zahraničními vlastníky, však trpí velkými ztrátami ze svého provozu, někteří z nich dokonce zkrachovali nebo mohou fungovat jen díky masivní podpoře svých vlastníků. Dalším problémem je, že se železniční společnosti potýkají s nedostatkem kvalifikovaných personalistů. Článek popisuje podstatu reformy a analyzuje výsledky hlavních železničních společností působících v SPNV, zkoumá, zda v tomto období dosáhly zvýšení svého podílu na trhu díky silné konkurenci prostřednictvím ceny a zda měly personální náklady významný vliv na jejich výsledky.
PrintDisplayed: 4/5/2024 17:37