EISEL, Juraj. Efektivní komunikace (Effective communication). In Efektivní komunikace. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Efektivní komunikace
Name in Czech Efektivní komunikace
Name (in English) Effective communication
Authors EISEL, Juraj.
Edition Efektivní komunikace, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit University of Finance and Administration
Keywords (in Czech) Procesy komunikace, co má být sděleno, kdo má informaci připravit a předat, komu je informace určena, jakým způsobem má být sdělení předáno, kdy a kde má být informace předána, jaká bude kontrola celého procesu
Keywords in English Communication processes, what is to be communicated, who is to prepare and deliver the information, to whom the information is intended, how the message is to be delivered, when and where the information is to be delivered, what will be the control of the entire process
Tags AR 2022-2023
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Denišová, DiS., učo 12202. Changed: 27/7/2023 07:21.
Abstract
Ústní forma vnitřní komunikace v organizaci se uskutečňuje tváří v tvář mezi jedinci, ať už formou porad, konferencí, ale i vzdělávacích akcí, v rámci pracovních skupin, s odbory organizace. Tato forma se podílí na výsledku mezilidské interakce. Možnost ovlivnit výsledek pomocí dotazování, upřesňování a ověřování je velmi důležitým prvkem podílejícím se na výsledku. Způsob vertikální komunikace mezi nadřízeným a podřízenými je ovlivněn jeho řídícím stylem. Komunikační dovednosti manažera tvoří základní stavební kámen jeho práce. Teoretická znalost této dovednosti a její praktické využití ovlivňuje spokojenost podřízených pracovníků. Vnější komunikace je orientovaná na zákazníky, dodavatele, odběratele, různé státní orgány, konkurenci. Taková komunikace je reakcí na podněty z vnějšího okolí organizace. Komunikační proces s vnějším okolím se musí zaměřit na mapování trhu a vnějšího okolí s cílem adaptace na konkrétní situaci. Právě komunikace je výsledkem vnímání organizace jejím okolím, vnímání jejího dobrého jména a posilováním tržní pozice. Ne vždy se daří získávat zpětnou vazbu, proto je nutné prostřednictvím analýzy vnějšího okolí dbát na pozitivní image organizace. Vnější komunikace ovlivňuje v konečném důsledku také komunikaci vnitřní. Hodnocení komunikace pracovníky má vliv na jejich spokojenost.
Abstract (in English)
The oral form of internal communication in the organization takes place face-to-face between individuals, either in the form of meetings, conferences, but also in educational events, within work groups, with the organization's trade unions. This form contributes to the outcome of interpersonal interaction. Being able to influence the outcome through questioning, refinement and validation is a very important element contributing to the outcome. The way of vertical communication between a superior and subordinates is influenced by his management style. A manager's communication skills form the basic building block of his work. Theoretical knowledge of this skill and its practical use affects the satisfaction of subordinate workers. External communication is oriented towards customers, suppliers, customers, various state authorities, competition. Such communication is a response to stimuli from the organization's external environment. The communication process with the external environment must focus on mapping the market and the external environment with the aim of adapting to a specific situation. It is communication that is the result of the perception of the organization by its surroundings, the perception of its good name and the strengthening of its market position. It is not always possible to get feedback, so it is necessary to take care of the positive image of the organization through the analysis of the external environment. External communication ultimately affects internal communication as well. Evaluation of communication by workers affects their satisfaction.
PrintDisplayed: 13/5/2024 08:07